Robu preko interneta u 2018. kupovalo 1,8 miliona građana Srbije 1Vučić na sednici u Skupštini, pre dve godine Foto: FoNet/Ognjen Stevanović

“Novim zakonom o trgovini biće regulisana oblast elektronske trgovine koja u Srbiji ubrzano raste. Samo prošle godine 1,8 miliona ljudi kupovalo je robu preko interneta, što je za 50 odsto više u odnosu na 2015. godinu“, rekao je u Skupštini Srbije Zoran Ðorđević, ministar za rad boračka i socijalna pitanja, predstavljajući novi Zakon o trgovini, umesto resornog ministra Rasima Ljajića .

Kako je dodao, broj korisnika elektronske trgovine porastao sa 18 odsto od ukupnog broja korisnika interneta u 2011, na 31 odsto u 2018. godini. E-trgovina u Srbiji lane je ostvarila promet od 317 miliona dolara što je rast od oko devet odsto u odnosu na 2017. godinu, a očekuje se da u ovoj godini internet prodaja zabeleži promet od oko 350 miliona dolara.

Obrazlažući zakon pred poslanicima republičkog parlamenta Đorđević je naveo da su u zakon unete odredbe kojima se detaljnije uređuje elektronska trgovina i da se prvi put uvode pojmovi „elektronske prodavnice“ u kojoj trgovac prodaje svoju robu direktno potrošaču, i „onlajn platforme“ koja povezuje prodavca i kupca. Zakon prvi put , kako je naveo ,prepoznaje poslovni model prodaje „dropshiping”, koji se već primenjuje u praksi, a odvija tako što roba fizički ne stiže do trgovca, već direktno od proizvođača putuje ka kupcu. Time će biti otklonjene dileme u inspekcijskom nadzoru koje su izazivale pravnu nesigurnost kod e- trgovaca jer nisu bili prepoznati u domaćem pravnom sistemu.

“Važna zakonska novina odnosi se na uvođenje instituta prikrivene kupovine (mystery shopper), kojim se daje ovlašćenje inspektoru da u slučaju osnovane sumnje da je trgovina neregistrovana, obavi prikrivenu kupovinu i tako obezbedi dokaz. Predlogom zakona bliže će biti uređeni i prodajni podsticaji tako što su definisani osnovni oblici sniženja – akcijska prodaja, sezonsko sniženje i rasprodaja i za svaki od njih posebna pravila. Na ovaj način se sprečava obmanjujuće poslovanje i dovođenje kupaca u zabludu, što se neretko dešavalo jer su u praksi korišćeni različiti termini koji na pravi način nisu obaveštavali kupca”, objasnio je Đorđević i dodao da Zakon uvodi i novu podelu trgovine na malo, koja razlikuje trgovinu na prodajnom mestu, trgovinu ličnim nuđenjem i daljinsku trgovinu.

Ministar je naveo i da je novina zakona što se slanje komercijalnih SMS poruka i mejlova, kao kanala za promociju robe, omogućava samo uz prethodni pristanak potrošača kome su takve poruke namenjene.

Poslanici vladajuće Srpske napredne stranke najavili su da će podržati predloženi zakon u danu za glasanje, navodeći da je za pohvalu što je zakon rađen u bliskoj saradnji sa privredom. Naprednjak Bojan Torbica primetio je da kurirske službe beleže sve veći porast naručenih pošiljki preko interneta i to za 25 odsto, ali i da među građanima Srbije i dalje vlada veliko nepoverenje u elektronsku trgovinu. Prema njegovim rečima to je i razlog zbog čega čak 40 odsto građana nije kupovalo robu onlajn.

Socijalistkinja Stefana Miladinović navela je da je internet oglašavanje odavno postalo naša stvarnost i da su “naši inboksi puni reklamama“, ali je i postavila pitanje na koji način se naši podaci koriste, iz kojih izvora se izvlače i kako se odbraniti od bombardovanja reklamnim sadržajima.

Umesto o Zakonu o trgovini, poslanik Bošnjačke demokratske zajednice Sandžaka Jahja Ferhatović zapitao je šta se dešava sa sporazumom o slobodnoj trgovini sa Turskom, koji je potpisan prošle godine i kojim je predviđen bescarinski izvoz 5.000 tona goveđeg mesa iz Srbije. On je naveo da od dana kada je u Sandžaku boravio turski predsednik Redžep Taip Erdogan, do danas nije izvezen nijedan kilogram mesa u Tursku. Da li je uopšte krenuo taj proces, da li se izvozi meso u Tursku, obzirom da se iz sandžaka i peštera zaista ne izvozi”, pitao je Ferhatović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari