Transparentnost Srbija: I ovaj put građani uskraćeni za važne podatke o troškovima kampanje 1Foto: FoNet/ Medija centar

Građanima je i na ovim izborima dostupno malo podataka o finansiranju kamapanje dok ona traje a zakonske promene nisu donele nikakv napredak u tom smislu. Učesnici izbora, parlamentarne liste i liste koje imaju kandidate za predsednika, uglavnom su dostavljale podatke koji nisu ključni za dobar uvid u troškove.

Vrlo je malo prodataka o planovima koliko će novca potrošiti, kakva je struktura tih planiranih troškova, koliko su tokom kampanje novca dobijali i trošili, šta su planirali da dobiju, da li samo pripadajući novac od države ili i donacije, rečeno je na konferenciji Transparentnosti Srbija na kojoj su predstavljeni rezultati istraživanja o troškovima kampanje tokom njenog trajanja.

Zlatko Minić, iz TS, je naveo da je problematičan i zabrinjavajući podatak da su na samo šest sajtova učesnika izbora objavljeni podaci o donacijama većim od prosečne plate.

– To ili znači da drugi nisu ispunili obavezu da objave podatke o donacijama većim od jedne prosečne plate ili da je politički život u to meri zavistan o bužetskih finansija da mnogi učesnici ne dobijaju donacije čak ni od svojih funkcionera, članova ili aktivista – naveo je Minić.

Izmenama Zakona o finansiranju političkih aktivnosti sada je, osim obaveze dostvalanja završnog računa, uvedena i obeveza dostavljanja preliminarnih izveštaja koji predstavljaju presek stanja troškovima kampanje 15 dana pred izbore Agenciji za sprečavanje korupcije.

Za sada se na sajtu Agencije može videti samo preliminarni izveštaj predsedničkog kandidata DSS-POKS Miloša Jovanovića.

Međutim, programski direktor TS Nemanja Nenadić, ukazuje da ćemo u tim izveštajima moći da vidimo stanje do 19. marta.

– Neke listi i kandidati nisu svoju kampanju ni započeli pre tog datuma. Oglašavanje na televiziji je počelo tek u nedelji od 13. do 20. marta. Tada su se pojavile još neke reklame osim onih koje se odnose na SNS i njihovog predsedničkog kandidata. Od tada je i počeo najskuplji vid televizijskog oglašavanja. Ostali vidovi kampanje počeli su tek od tog datuma – kaže on.

On ukazuje na to problem da tokom kampanje većina troškova koji se odnose na odlašavamje i druge aktivnoti nije ni plaćena.

– Većina učesnika izbora prektikuje da čeka da dobije novac iz budžeta koji im sledi pre, a još više onaj veći deo posle izbora, pa odlažu plaćanje dok ne stigne taj budžetki novac – objašnjava Nenadić.

Prema njegovim rečima, novim zakonskim rešenjem ovo pitanje nije precizno rešeno, jer nije sigurno da će sve stranke zakon tumačiti na isti način, odnosno da će jedne prikazivati samo plaćeno a druge i neke troškove koji su dogovoreni ali neplaćeni.

Na pitanje da li se može konstatovati da su partije prekršile zakon neobjavljivanjem tih izveštaja, Nenadić nije mogao da da odgovor „da“ ili „ne“.

– Manje od trećine učesnika parlamentarnih izbora objavilo je javno priloge veće od prosečne plate. Da li je ostatak prekršio Zakon ne znamo jer nije poznato da li su imali takve donacije. Kada je reč o kršenju zakona o objavljivanju preliminarnih izveštaja o troškovima kampanje tu je opet odgovor možda jer je zakonodavac propustio da obaveže učesnike izbora da objave na svom sajtu izveštaj kada ga podnesu Agenciji za sprečvanje korupcije, već je postavljao rokove Agenciji – naveo je Nenadić.

Prema metodologiji istraživanja koje je sprovela TS, uz pomoć TS iz Češke, najmanje loše ocene – 2,3 dobile su liste socijalista, Ujedinjeni za pobedu Srbije i Ajmo ljudi, a od predsedničkih kandidata Zdravko Ponoš i Boško Obradović, sa istom ocenom.

Ocenu 2 za transparentnost dobili su predsednički kandidati Biljana Stojković, Aleksandar Vučić i Miloš Jovanović, kao i liste Srpske napredne stranke i Moramo, dok ostalih 17 lista i kandidata imaju manju ocenu od te.

Najbolji češki model

Nemanja Nenadić je naveo i način na koji bi došlo do suštinskog poboljšanja transparetnosti finansiranja kampanja. To rešenje se se primenjuje u Češkoj, a podrazumeva da poseban račun za finansiranje kampanje bude dostupan javnosti. „Svako ko je zainteresovan, može da uđe na sajt banke kod koje stranka ima račun za finansiranje izbornih aktivnosti i u realnom vremenu isprati prihode i rashode“, naveo je Nenadić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari