Da li znate koja je razlika između centriranja i balansiranja točkova? 1Foto: Tekton on Unsplash

 

Da li znate razliku između centriranja i balansiranja točkova? Ne? Nema veze, mnogi ne znaju. No, ipak nije loše da saznate o čemu se radi kako biste mogli da prepoznate kad je vašem automobilu potrebno balansiranje točkova, a kad centriranje. Obe situacije, kažu iz kompanije Michelin, mogu negativno uticati na sigurnost i vek trajanja guma, što može rezultirati dodatnim troškovima.

Kad se govori o balansiranju točkova, zapravo se govori o sklopu gume i felne. Točku može biti poremećen balans kad je jedno područje gume ili felne teže ili lakše od drugih. Radi se o neravnomerno raspoređenoj masi koja stvara neravnotežu. Balansiranje točkova zahvat je koji ima za cilj kompenzovati točak s masom kako bi se ponovo uspostavila ravnoteža i osigurala optimalna rotacija, piše Večernji list.

Često već prilikom same montaže guma postoji malena neravnoteža ili neujednačenost na gumi ili točku, a takve pojave se zapravo mogu spojiti i dodatno pojačati dinamičku neravnotežu. Stoga dinamičko balansiranje treba obavljati sistematski, prilikom svake zamene ili ponovne montaže guma. Balansiranje se obavlja kod vulkanizera prilikom montaže guma, pa kod svake sezonske zamene proverite da li je balansiranje uključeno u cenu zamene guma. Osim prilikom svake montaže guma, balansiranje treba obaviti i i kada, na primer, udarite malo jače u ivicu trotoara.

Balansiranje točkova je važno jer veća neravnoteža na spoju točka i gume može dovesti do pojave vibracija na suspenziji. Takve vibracije, osim što utiču na nivo udobnosti pri vožnji, ubrzavaju trošenje gaznog sloja gume i drugih komponenti suspenzije. Upravo ćete po tim vibracijama u vožnji znati da se (verovatno) poremetio balans guma. Nećete to moći da ignorišete jer je osećaj zaista neugodan. Vibracije možete osetiti na volanu, podu, instrument tabli ili sedištu. Neće biti uočljive pri nižim brzinama, ali hoće kad dosegnete određenu brzinu, kad dođe do frekvencija na kojima prirodno dolazi do vibracija na sistemu suspenzije i konstrukciji vozila.

Za razliku od balansiranja, koje je normalno za spoj točka i gume, centriranje se odvija na suspenziji vozila i radi se o složenom zahvatu. Centriranje suspenzije vozila znači podešavanje točkova prema specifikacijama proizvođača. To obuhvata podešavanje centriranja i bočnog nagiba točka na vozilima. Neravnomerno trošenje guma ili kratki vek trajanja guma signali su da možda postoji problem s centriranjem. Uočite li, na primer, da se gume više troše na ramenima nego na drugim delovima, morate hitno proveriti i prema potrebi centrirati suspenziju na vozilu. Trošenje s hrapavim delovima i izbočeni rubovi pokazatelj su nepravilnog centriranja. Ubrzano trošenje na jednoj strani gaznog sloja gume, spolja ili unutra, mogu biti pokazatelj nepravilnog bočnog nagiba točka.

Nepravilno centriranje može izazvati promene u ponašanju vozila, posebno na putevima gde gume lošije naležu podlogu, pa automobil može vući u jednu stranu. Takođe, automobil će trošiti više goriva i gume će se brže potrošiti. Poremećaji u centriranju točka mogu nastati nakon udaranja u ivičnjak, prelaska preko rupe na putu ili u ozbiljnijim situacijama, ako vozilo učestvuje u nesreći.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari