Dimitrov: Najviše turista dolazi iz susedne Bugarske 1Foto: Zoran Panić

Dimitrovgrad godinama ulaže u razvoj poljoprivrede i turizma i ta se ulaganja vraćaju kroz znatno povećanje broja turista i noćenja, kaže za Danas predsednik ove pogranične opštine Vladica Dimitrov.

Razvoju Opštine, naglašava, doprinela je i izgradnja Koridora 10.

– Petlja Dimitrovgrad – zapad od velikog je značaja za našu opštinu, jer su bukvalno rasprodate sve parcele u radnoj zoni „Beleš“. Zona je infrastrukturno uređena 2017. godine. Mogu da kažem da je to nešto što se direktno vidi, a što daje pozitivan stimulans za razvoj grada. U Zoni imamo već jednu fabriku koja 1. decembra kreće sa radom. Počela je da prima radnike, a u toku je izgradnja i druge fabrike. Sve parcele su kupljene. Očekujemo da će u roku od šest meseci do godinu dana nići svi proizvodni pogoni. Naravno da je tome doprinela i odluka Vlade da se Slobodna zona Pirot proširi i u Dimitrovgradu – objašnjava Dimitrov.

Slobodna zona Beleš funkcioniše u sistemu Slobodne zone Pirot, što je jedan od ekonomskih aspekata izgradnje Koridora 10: – Drugi razvojni aspekt je turizam.

Povećali smo broj registrovanih noćenja sa 1.500 do 2.000 godišnje pre osam godina, na više od 10.000 u ovoj godini. To je za našu opštinu, koja nije pozicionirana na turističkoj mapi Srbije, veliko povećanje broja turista.

Na koji način ste to postigli. Verovatno je bilo ulaganja direktno u turizam, ali i poljoprivredu kao bitnu granu za dobar prijem i ugošćavanje turista?

– Bilo je ulaganja u mnogim oblastima, investirali smo u poljoprivredu i u razvoj ruralnog turizma, etno-kuće i u poljoprivredna gazdinstva.

Najveći broj turista je iz Bugarske, više od 90 posto i to uglavnom iz Sofije. Oni ovde dolaze zbog zdrave hrane i mogućnosti da posete naš kraj. Turisti koji dolaze kod nas vole upravo smeštaj u seoskim gazdinstvima, da probaju, ali i da kupe domaće specijalitete.

Nama je interes da imamo veći broj smeštajnih kapaciteta i veći broj etno-kuća koje mogu, osim smeštaja, turistima da ponude i domaće proizvode. To je naš cilj.

Koliko se iz budžeta opštine izdvaja za turizam i poljoprivredu?

– Izdvajanja su bila u zavisnosti od toga šta smo mogli da subvencionišemo, a sve u skladu sa odlukama o subvencijama Vlade Srbije. Nekada smo za razvoj govedarstva izdvajali i više od 200.000 evra godišnje. U ovom trenutku su izdvajanja za poljoprivredu oko 10 miliona dinara za potrebe malih poljoprivrednih gazdinstava.

Iz Fonda za turizam izdvajamo dva miliona dinara za ona mesta koja imaju potencijala za razvoj turizma. To su sredstva za uređenje sela, rečnih korita, info-pultova.

Tu su i naša ulaganja u putnu infrastrukturu. Za dvadesetak dana će biti kompletno završen putni pravac od Dimitrovgrada do sela Poganova gde ima najviše etno-kuća. To je sve doprinos razvoju turizma.

Koliko je značajno povezivanje poljoprivrede, infrastrukture i turizma da bi se došlo do povećanja broja turista i noćenja?

– Nudimo proizvode domaće radinosti. Ključ je da našim građanima pomognemo da to proizvedu što više i što kvalitetnije, a s druge strane da dovedemo turiste da proizvode kupe.

Većina turista koji dolaze kod nas je smeštena u hotelima ili hostelima, ali svi oni najpre vole da odu i vide sela, da vide kako funkcionišu poljoprivredna gazdinstva i koje proizvode nude. Većina bugarskih turista obavezno poseti Manastir Sveti Jovan Bogoslov u Poganovu i selo Poganovo i poljoprivredna gazdinstva.

Mi smo sada i uličnim tezgama u gradu omogućili da svoje proizvode mogu da prodaju. To je ono što mi možemo da ponudimo i nastojaćemo da ponudu što više unapredimo.

Opština, iako je od 2012. godine odlukom Skupštine opštine Park agrobiodiverziteta, jedinstvenim takvim područjem u Srbiji, ne organizuje više Sajam agrobiodiverziteta i seoskog nasleđa, već povodom Dana opštine organizuje info-ture za novinare iz Srbije i Bugarske koji obilaze seoska gazdinstva.

– Te info-ture finansiramo iz opštinskog budžeta. To je prilika da novinari vide kako rade seoska gazdinstva, kako se čuva stoka, muze mleko, kako se prave sir i kačkavalj. Na taj način promovišemo seoska gazdinstva i opštinu – kaže predsednik opštine Dimitrovgrad Vladica Dimitrov.

Lična karta Dimitrovgrada

Na području Dimitrovgrada živi nešto više od deset hiljada stanovnika, a Opština zahvata 481 kvadratni kilometar površine. Graniči se sa opštinama Pirot i Babušnica, a istočnim delom sa Bugarskom. Kroz Dimitrovgrad prolazi drumski i železnički magistralni koridor, a na samo pet kilometara istočno od grada je Gradina, najveći granični prelaz sa Bugarskom. Sve to pogoduje tranzitnom turizmu.

Pretežno planinski reljef teritorije Dimitrovgrada kojim dominira Stara planina proseca dolina Nišave.

Prvi tragovi naselja na ovom području datiraju još iz prelaznog perioda iz kamenog u metalno doba, oko tri milenijuma pre nove ere, o čemu svedoče arheološki nalazi. Takođe, ovi prostori su bili veoma značajni u vreme ekspanzije Rimskog carstva, preteča Dimitrovgrada je bila stanica na putu Via militaris već u prvom veku nove ere.

Raniji naziv Dimitrovgrada je Caribrod, ali nije precizno utvrđeno kako je i kada taj lepi naziv nastao.

Pored tranzitnog turizma koji sa završetkom Koridora 10 dobija na značaju, glavni turistički potencijali su Stara planina, Petrlaška pećina, Smilovsko jezero, dolina reke Jerme, Poganovski manastir, kao i seoski turizam, čemu posebno pogoduje nezagađenost životne sredine, kao i bogatstvo biljnih i životinjskih vrsta.

Činjenica je da Dimitrovgrad decenijama pripada nerazvijenim opštinama, ali upravo ruralno područje koje ga je u prethodnim decenija svrstavalo među one sa malim izgledima za razvoj jeste posebna razvojna šansa sa prednostima za razvoj turizma i poljoprivrede. Tim pre što je završetkom Koridora 10 Dimitrovgrad stalna stanica.

Stara planina, novi raj

Stara planina je na ovim prostorima najočuvaniji primer regije sa stanovništvom različitih nacionalnosti koje ima slične odlike i način života. Klasično ruralno područje sa očuvanim tradicionalnim seoskim celinama i starim zanatima i autohtonim poljoprivrednim proizvodima, pravi je rudnik turizma, seoskog, ali zahvaljujući očuvanoj prirodi i zdravstvenom, ekološkom, sportskom.

Naravno da je sastavni deo ponude i gastronomski, a ono što daje posebnu draž su baš „proizvodi“ Stare planine, staroplaninsko jagnje i staroplaninski kačkavalj.

Za vikend sledi Caribrodska šušenica

Spoj prirodnih pogodnosti i ljudskog delanja najvidljiviji je na manifestacijama poput „Dana caribrodske šušenice“, koji se održavaju narednog vikenda u Dimitrovgradu. Šušenica je, zapravo, na lokalni način dimljeno meso, podrazumeva se „lokalno“, ali manifestacija nudi i degustaciju svih ostalih zavičajnih proizvoda. Već godinama ova posebna turistička priredba okuplja hiljade znatiželjnika koji na licu mesta mogu degustirati i kupiti brojne autohtone proizvode na više stotina tezgi.

Tekst je deo projekta „Sinergija poljoprivrede i turizma kao razvojna šansa Dimitrovgrada“, koji se sufinansira sredstvima
Opštine Dimitrovgrad. Stavovi izneti u medijskom prilogu nužno ne odražavaju stavove organa koji sufinansira projekat

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari