Arktik kao mogući izvor budućih pandemija 1Foto: Shutterstock

Sa klimatskim promenama i topljenjem leda Arktik bi mogao postati izvor novih pandemija, pokazuje nova studija bazirana na istraživanju tla i sedimenata jezera Hejzen, najvećeg jezera severno od Arktičkog kruga.

Sekvenciranjem delova DNK i RNK nađenih u tlu naulnici su tražili izvor virusa prisutnih u okruženju.
Koristeći računarske algoritme tim naučnika je oktrio rizik od prelivanja virusa, odnosno mogućnost virusa da pređu na nove vrste i nastave širenje, kao što je virus SARS-Cov-2 prešao sa divljih životinja na ljude.

“Ukoliko klimatske promene pomere vrste kao rezervoar severno, Visoki Arktik može postati plodno tle za pojavu pandemija”, napominje se u radu.

Takođe se ističe da se sa klimatskim promenama menja i metabolička aktivnost arktičke mikrobiosfere što utiče na brojne procese u ekosistemima, kao što je nastanak novih patogena.

Visoki Arktik je najosetljiviji deo sveta na klimatske promene. Tokom posljednjih nekoliko decenija nestala je trećina zimskog leda Arktičkog okeana.

Naučnici upozoravaju i na povećan rizik od pandemija čiji su uzroci različiti faktori pored ljudske aktivnosti koja promenama u okruženju približava različite vrste.

Naučni rad je objavljen u naučnom časopisu Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.