Preuzimanje rizika 1Ilustracija: Wikipedia

Opšte je poznato da nagrađivanje utiče na donošenje odluka, a ovo pravilo odnosi se kako na životinje tako i na ljude. Poznato je takođe i da se klasičnim uslovljavanjem životinje mogu navesti na rizično ponašanje.

Nedavno su, u časopisu Journal of Neuroscience, Ketrin Vinstenli, Marija Čerkasova i njihov tim stručnjaka, objavili rezultate istraživanja o tome da li senzorno uslovljavanje, u vidu svetla i muzike, podstiče donošenje rizičnijih i neizvesnijih odluka kod ljudi.

Najbolje mesto za ovakvo istraživanje bio je kazino: 131 volonter, 53 muškarca i 78 žena, odigrao je igru dva puta – jednom za slot-mašinama bez muzike i treperavog svetla i drugi put uz zvuke zveckanja novca i slike zlatnih kovanica pred sobom.

U oba slučaja ponuđena su im dva džekpota, jedan veći i jedan manji. Takođe, kod većeg zgoditka verovatnoća za dobitak je bila manja, i obrnuto.

Preuzimanje rizika 2

Ustanovljeno je da je pažnja ispitanika za mašinama sa muzikom i slikama bila rastrzanija te su se u ovom slučaju volonteri više usredsredili na muziku i slike, a manje na verovatnoću dobitka, što je za posledicu imalo lakše preuzimanje većeg rizika dok su ispitanici za mašinama bez zvuka i slike racionalnije odlučivali, fokusirajući se na realne šanse za dobitak.

Istraživači smatraju da je njihova studija potvrdila da „nagrade“ u vidu audio-vizuelnih podsticaja mogu motivisati ljude na donošenje rizičnih odluka.

U saradnji sa Centrom za promociju nauke, „Danas“ predstavlja izabrane priče sa naučnopopularnog portala elementarium.cpn.rs

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari