
Nakon završetka božićnih i novogodišnjih praznika, mnogi su iskoristili zimski raspust za putovanja, bilo na zimovanje ili u potragu za toplijim destinacijama. Kako su građani Srbije putovali tokom 2024. godine i šta planiraju za 2025, istraživao je Ipsos.
Putovanja imaju pozitivan uticaj na naše zdravlje. Samo nekoliko dana na putu može značajno smanjiti nivo stresa kod 89% ljudi. Odlazak na putovanje smanjuje rizik od srčanih bolesti i drugih zdravstvenih problema povezanim sa stresom.
Putovanja i mentalno zdravlje
Putovanja čine nas srećnijima i imaju povoljan efekat na ljude koji se bore sa depresijom. Istraživanje Ipsosa pokazuje da su putovanja korisna za sve aspekte mentalnog zdravlja. Gotovo polovina građana Srbije putovala je u inostranstvo prošle godine.
„Oko 62% svih građana Srbije je putovalo – bilo na domaće destinacije ili u inostranstvo. Polovina njih je posetila destinacije van Srbije, dok je 30% letovalo u zemlji. 38% građana nije imalo priliku da putuje u 2024. godini“, rekao je Predrag Kurčubić, generalni direktor Ipsos-a za RTS.
Popularne destinacije 2024. godine
Za sve one koji su želeli da bolje upoznaju Srbiju, najviše su privukle banje, dok je Zlatibor bio najposećenija planina. Poznato je da se, pred svaki veliki praznik, dešava „Seoba Srba na Zlatibor“, što je često tema u šali.
Najpopularnija mesta u Srbiji su banje, različiti gradovi i, naravno, planine. Zlatibor je najposećenija destinacija, a mnogi su se uputili i u Grčku, Crnu Goru, Hrvatsku, Nemačku, Austriju, Tursku i Mađarsku. Istraživanja pokazuju da će, prema očekivanjima, polovina građana Srbije putovati i u 2025. godini.
Inostranstvo – Grčka i Crna Gora kao najčešće destinacije
Kada je reč o inostranim destinacijama, broj putovanja u Grčku i Crnu Goru porastao je za oko 1,7% u odnosu na ostale evropske zemlje.
„Više od tri četvrtine onih koji planiraju putovanje ove godine žele da idu u inostranstvo, dok više od polovine planira odmor u Srbiji. Ovi podaci sugerišu da oni koji planiraju putovanja ove godine verovatno neće birati samo inostranstvo, već i destinacije unutar naše zemlje“, dodaje Kurčubić.
Planine pre banja – Šta nas očekuje u 2025. godini?
Iako su banje bile popularne prošle godine, očekuje se da će planine preuzeti primat kao omiljena destinacija za odmor u Srbiji u 2025. godini. Grčka ostaje broj jedan i kada je reč o inostranstvu.
Zanimljivo je da je za više od polovine građana Srbije zemlja još uvek neistražena, te mnogi žele da odmore u Srbiji.
„Iako dominira Mediteran, Italija se pojavljuje kao sve popularnija destinacija. Nije više samo Grčka na vrhu, već i Italija postaje željeni cilj putovanja“, ističe Kurčubić.
Najpoželjnije destinacije
Prema istraživanju, Italija, Španija, Francuska i celokupni Mediteran su najpoželjnije destinacije. Takođe, daleke zemlje kao što su Rusija i Kina privlače pažnju. Kada je reč o turistima koji dolaze u Srbiju, najviše gostiju stiže iz Turske, Rusije, BiH, Bugarske i Nemačke.
Turizam u Srbiji – Novi trendovi
Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (JUTA), naglašava da ga nijedno istraživanje Ipsosa nije iznenadilo. Poseta stranih turista u Srbiji je porasla, uz povećanje broja noćenja za oko 1,9% u odnosu na prethodne dve godine.
„Srbija beleži stalne pomake u turizmu, a tržišta su se proširila. Gosti iz Nemačke, Turske i regiona dolaze u velikom broju, dok su avio-linije ključne za dolazak turista. Promocija Srbije na lokalnom nivou je izuzetna. Banjski turizam je popularan, naročito u Vrnjačkoj Bani i Sokobanji“, ističe Seničić.
Šta nas čeka u 2025. godini?
„Grčka i dalje ostaje najposećenija destinacija, dok poseta Crnoj Gori ne zaostaje. Međutim, daleke destinacije su prilično skupe i manje se biraju. Svake godine oko 2,5 miliona ljudi putuje izvan Srbije“, zaključuje Seničić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.