Gradonačelnik Beograda Dragan Đilas najavio je ( još 25. juna 2013) da bi izgradnja beogradskog metroa mogla da počne za dve godine. Preduslov za to je da Vlada Srbije pruži državnu garanciju za kredit od oko 600 miliona evra „koliko bi prva traka metroa (Ustanička-Tvornička) trebalo da košta“. Zabrinut je što takva garancija nije stigla? Ja verujem da takva garancija neće ni stići, a evo i zašto.

U toku izborne kampanje za gradonačelnika Beograda 2012. dostavio sam Aleksandru Vučiću dokument Akademije arhitekture Srbije: „Urbanizam Beograda 1945 – 2012 – Hronologija planiranja, projektovanja i izgradnje saobraćajne mreže i šinskih sistema Beograda“ (www. aas.org.rs – stavovi). Iz ovog dokumenta danas prvi potpredsednik Vlade je saznao: „metro“, koji se pominje, nije metro već običan, ulični tramvaj, koji se, rešenjem br. 02-1375/10-G, zove „beogradski metro“; da je to „realno i efikasno rešenje“ profesora iz Filadelfije (V. V.) koje je dotični 6. decembra 2010. lično, „koracima trasirao“ sredinom Bulevara kralja Aleksandra i sredinom Bulevara Zorana Đinđića na Novom Beogradu; da je to „rešenje“ primereno Beogradu sa 232.000 stanovnika (iz 1938. godine, kada je puštena u saobraćaj tramvajska linija od Cvetkove mehane do Ikarusa u Zemunu).

Vučić je tada saznao i da su lideri Odbora za urbanizam DS (Đ. Bobić, Lj. Anđelkovič) ovo „realno i efikasno rešenje“ ugradili u retrogradni automobilsko-tramvajski Generali urbanistički plan BGD-2021 (usvojen 23.09. 2003.), kada su planovi i projekti evropskog Beograda sa metro sistemom (urađeni 1967 – 1982, ažurirani 1997 – 2000 po nalogu gradonačelnika Zorana Đinđića) proglašeni nevažećim.

Zbog toga su sve odluke donete posle 2003. bile retrogradne, fundamentalno pogrešne i društveno štetne:

2004 – saradnja sa španskom firmom Ineco na projektu „Belam“ (plaćeno 4,8 miliona evra);

2008 – početak izgradnje Unutrašnjeg magistralnog poluprstena (UMP) sa Mostom na Adi (plaćeno do danas više od pola milijarde evra!);

2010 – dogovor da francuske firme Alstom i Egis rade studiju opravdanosti izgradnje „realnog i efikasnog rešenja“ profesora iz Filadelfije;

2011 – licemerno imenovanje pomenutog profesora za člana komisije koja je usvojila studiju!

Iako aktuelni gradonačelnik Đilas zna (njemu sam 2012. dostavio dokument Akademije) da je pomenuto „realno i efikasno rešenje“ kamen o vratu Beogradu sa 1.639.120 stanovnika, on sada traži državne garancije za kredit, koji će, sa kreditom za tramvajski Most na Adi, otplaćivati i deca naše dece! Ali, dobro je što i prvi potpredsednik Vlade sve ovo zna.

A zna da ako počne izgradnja uličnog tramvaja (Ustanička – Tvornička, 600 miliona evra), ako se nastavi izgradnja UMP-a (2,4 milijarde evra!) – da će biti saučesnik gradnje najveće automobilsko-tramvajske palanke Evrope u 21. veku. Zato verujem da aktuelni gradonačelnik neće dobiti garancije. Posebno ne u vreme kada počinju pristupni pregovori sa EU; kada treba uskladiti propise sa evropskim zakonima i standardima; kada će se i urbanizam Beograda uskladiti sa urbanističkim standardima gradova Evrope.

Zato verujem da će Aleksandar Vučić, kao što je učinio i Zoran Đinđić 1997. godine, reafirmisati ažurirane urbanističke planove i inženjersko-arhitektonske projekte evropskog Beograda sa metro sistemom (2000). I da će se, posle radikalne revizije retrogradnog GUP BGD-2021, obezbediti 60 do 80 miliona evra godišnje (donacije EU, nadoknada za građevinsko zemljište, porezi na imovinu) za početak gradnje pravog metro sistema.

I tako, svake godine, narednih 40 do 50 godina – koliko će trajati izgradnja 74 kilometara metro mreže (danas se u 54 grada Evrope grade metro-sistemi započeti još posle Drugog svetskog rata). Naravno, Beograd će tražiti državne garancije za kredit, 190 miliona evra, za kupovinu, putem javnih nabavki, metro vozova – samo za 16,4 km metro mreže prve funkcionalne etape. Tako će i Beograd biti u zajednici gradova Evrope sa metro sistemom u 21. veku.

Autor je član Akademije arhitekture Srbije, rukovodilac projekta „Metro Beograd“ 1973 -1982. i 1986 – 2002.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari