Gotovo polovina građana Srbije nezadovoljno je radom inspekcijskih službi, pokazalo je najnovije istraživanje. Najviše zamerki imaju na neljubaznost inspektora, nedostupnost kada su potrebni, „isključivo kažnjavaju a nikad ne daju savete“, neke su od navedenih izjava. Samo na republičkom nivou ima 37 inspekcija, a nadležnosti mnogih od njih se prepliću. Tako se često događaja da inspektori različito tumače jedan isti propis. A s obzirom da inspektore niko ne kontroliše, ova oblast je podložna korupciji.


Istraživanje je sproveo Bogoljub Milosavljević, profesor ustavnog i upravnog prava na Pravnom fakultetu Univerziteta Union, a naredne sedmice predstaviće ga fondacija Centar za demokratiju. Istraživanje je rađeno putem anonimne telefonske ankete u periodu od 11. avgusta do 5. septembra ove godine. Ispitano je više od 5.000 građana širom Srbije o njihovim stavovima o radu inspekcijskih službi. Oko 48 odsto ispitanih građana imalo je zamerke na njihov rad.

– Oko 1.000 zakona i propisa vezano je za rad inspekcijskih službi. Mnogi od njih se prepliću, te ih inspektori različito tumače. Neki od inspektora i ne poznaju sve propise, pa je građanima teško da se snađu u takvim situacijama – kaže za Danas Bogoljub Milosavljević, autor istraživanja. Kao primer opšte konfuzije u ovoj oblasti, naš sagovornik navodi situaciju u restoranu.

– Ukoliko naručite šniclu i krompiriće, i niste zadovoljni hranom i uslugom, treba da pozovete sedam inspekcijskih službi. Jedna je zadužena za meso, druga za krompir, treća za uslugu, tu su i sanitarna i tržišna inspekcija… – navodi Milosavljević.

Sa druge strane, vlasnike ugostiteljskih objekata i drugih firmi posećuje čak 10 inspekcija.

– I sve će doći različitog dana, tako da automatski vi ne možete da radite tih 10 dana i gubite profit. Rad inspekcijskih službi bi trebao da bude koordinisan i da svi inspektori dolaze u istom danu – ističe Milosavljević.

To je jedno od predloženih rešenja koje se navode u zaključcima istraživanja. Takođe, istraživači smatraju da inspekcijske službe, gde je to moguće, treba ujediniti, a u nekim slučajevima decentralizovati, jer ih na republičkom nivou ima čak 37. Potrebno je sprovesti sveobuhvatnu reformu inspekcijskih službi, sa čime su saglasni i građani koji su učestvovali u istraživanju.

– Kako bi se smanjila korupcija u ovoj oblasti, a ima je, jer inspektori često naplaćuju kazne na licu mesta, treba obrazovati posebno telo koje će kontrolisati rad inspektora – zaključuje Milosavljević.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari