Aviokompanije Jat i Etihad juče su potpisale „kod-šer“ aranžman, prema kojem će srpski prevoznik moći da letove na 21 liniji svog partnera označava kao svoje, dok će Etihad istu privilegiju dobiti na 23 evropske rute Jata. Generalni direktor Etihada Džejms Hogan juče je izjavio kako je u pitanju samo prvi korak u saradnji dve kompanije, ali nije želeo da daje bilo kakve druge detalje u vezi potencijalne kupovine Jata, o kojoj se u javnosti govori kao o praktično gotovoj stvari.

Umesto toga, i Hogan i direktor Jata Vladimir Ognjenović su odgovore na brojna novinarska pitanja pažljivo konstruisali tako da se iz njih ne može zaključiti da će Etihad zasigurno preuzeti bilo manjinski ili većinski paket Jata.

Ipak, Hogan je istakao da Etihad detaljno analizira poslovanje Jata, kako bi video da li postoji mogućnost da s njim uradi sličnu stvar kao sa prevoznikom Er Sejšeli, koji je bio na ivici bankrota, pre nego što je Etihad, na poziv tamošnje Vlade, preuzeo kompaniju i zatim je potpuno revitalizovao, ali da je još rano za zaključke. Prema njegovim rečima, Etihad u svim firmama u kojima ima udeo, kao što su Virdžin Australija, Er Berlin i Er Lingus, objedinjuje mreže sa svojom matičnom kompanijom, pa je za očekivati da bi se slično dogodilo i sa Jatom.

– Beograd se nalazi na raskršću puteva i ta njegova jedinstvena pozicioniranost je ono što nas je privuklo Jatu – rekao je Hogan, dodavši u odgovoru na novinarsko pitanje da „ne bi ulazio u posao sa Jatom da to predstavlja ikakav rizik za Etihad“ i da kompanija koju predstavlja jeste državna, ali da posluje isključivo komercijalno.

Stručnjak za aviosaobraćaj Predrag Vujević je ocenio je u izjavi za Danas da će, ako bude uspešno, partnerstvo Jata i Etihada biti dobro, ali da su „informacije koje se pojavljuju u medijima kontradiktorne“.

– Recimo, po pitanju nabavke Erbasovih aviona pominje se da bi država trebalo da ih kupi, a oni će da pomognu. Šta to znači da pomognu? Drugo, za lizing aviona za ovu godinu je već kasno, jer sezona počinje za mesec dana. Neizvodljivo je da šest aviona, koliko se najavljuje stigne i počne da leti za dva meseca. Da bi se to dogodilo, 150 ljudi u Jatu bi moralo da već od danas radi dan i noć na tome, a da li vi vidite to kao realnu mogućnost? Pitanje je i šta oni zapravo hoće s Jatom. Oni su, kako se govori, zainteresovani za Jat tehniku i za kargo saobraćaj. Zato ne smemo Jat i Jat tehniku prodavati zajedno u paketu, osim, naravno, ako ne bismo dobili odgovarajuću cenu. Ali, to pitanje je kao kad kupujete krmenadlu. Vi biste meso, ali vam mesar da i kosku. U ovoj analogiji Tehnika je meso, a Jat je koska. Oni bi da uzmu Tehniku, a mi bismo da im prodamo i Jat. U takvoj situaciji, pitanje je šta će oni uraditi s Jatom i ako ga uzmu – kaže Vujević.

Naglašavajući da nije protiv aranžmana sa Etihadom, ovaj stručnjak, inače bivši direktor Jata, dodaje da država nije uradila ništa da Jat spremi za prodaju, ni sada, kao ni ranije, a da nije definisala ni svoje interese za realizaciju te prodaje. Ti interesi, kako kaže, odnose se, recimo, na pitanje linija, jer „šta ako Etihad recimo odluči da zatvori liniju za Moskvu, koja nam je možda politički važna ili za London“. Ako bi tada država pokušala da interveniše posredstvom svog udela u zajedničkoj kompaniji, to bi dovelo do problema u odnosima dve strane, ako u pregovorima o prodaji to pitanje nije bilo pokrenuto.

Drugi problem koji Vujević vidi je šta će biti sa udelom Srbije ako Etihad u nekom trenutku odluči da ojača Jat.

– Ako mi sada u Jatu budemo imali 51 odsto vlasništva, šta će se desiti ako recimo Etihad za tri godine odluči da kupi još 35 aviona. Da li će država i tada imati svojih 51 odsto? Ta pitanja moraju da se reše pre prodaje – kaže Vujević.

Socijalni program

Motivima Etihada za kupovinu Jata nisu baš jasni, jer u ovom momentu ne vide se ekonomski razlozi za to, kaže Predrag Vijevoć.

– Restrukturiranje tog preduzeća još nije obavljeno. Etihad sigurno neće kupiti kompaniju u kojoj sam mora da rešava problem viška zaposlenih. To je država već trebalo da uradi, ali je ona ponudila socijalni program za koji će biti mali odziv radnika. Oni kojima nedostaje dve godine do penzije, recimo, ne mogu ni da učestvuju u njemu. Oni kojima fali nešto više dobijaju samo po 100 evra, pa nisu ni motivisani da prihvate program, koji odgovara samo mlađim radnicima – zaključuje Vujević.

Najave

Generalni direktor Etihada Džejms Hogan je najavio i da će od 15. juna uvesti svakodnevne letove na liniji Beograd – Abu Dabi, što će, kako je naglasio, značiti da će svakog dana biti otvorena i veza do Sidneja u Australiji, posredstvom Abu Dabija, što je značajno za veliki broj Srba koji žive u toj zemlji. Direktor Jata Vladimir Ognjenović potvrdio je da će u Jat „erbasovi“ avioni stići do maja ili juna, do kada bi trebalo da bude završena i obuka pilota srpske nacionalne aviokompanije za upravljanje tim letelicama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari