Elektronska uprava, odnosno e-uprava verovatno neće dovesti do smanjenja broja službenika, ali sam siguran da će se dosta smanjiti korupciju u državi. Razvoj e-uprave minimizira neposredni kontakt građana sa zaposlenima u administraciji čime se i sama mogućnost za korupciju sužava, ističe za Danas Željko Ožegović, državni sekretar u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave, odgovarajući na pitanje da li će se smanjiti broj zaposlenih kada vremenom sve više građana počinje da koristi internet usluge umesto odlazaka do „šaltera“.


Sa druge strane, on dodaje da je današnja administracija opterećena i neefikasna baš zbog nedovoljne razvijenosti e-uprave, što upravo i omogućava korupciju. I zato razvojem e-uprave, kako kaže, svi dobijaju – građani i privreda koji daleko brže i transparentnije ostvaruju svoja prava, administracija koja postaje efikasnija, a država postaje atraktivnija za investiranje. I zato ako bi došlo do nekog smanjenja zaposlenih, prema njegovim rečima, to bi bilo samo za one koji taj posao ne obavljaju kako treba, a ne zbog razvoja e-uprave.

Ožegović napominje da u izveštaju Evropske komisije stoji da je Srbija ostvarila značajan napredak u razvoju e-uprave, ali i to da je obaveštenost građana i upotreba servisa e-uprave na niskom nivou. Ako su usluge dobijanja brojnih dokumenta preko portala eUprava (www.euprava.gov.rs) nepoznate za većinu građana Beograda, dodaje on, i pored činjenice da su im te usluge na raspolaganju već godinama, onda ne treba da budemo iznenađeni što se za eUpravu u drugim sredinama gotovo i ne zna.

On objašnjava da su na portalu eUprava realizovane usluge kojima korisnici ostvaruju značajne uštede u vremenu i novcu. Trenutno na Portalu svoje usluge objavljuje 104 organa državne uprave i to 58 republičkih organa i 46 lokalnih samouprava. Objavljeno je, kako dodaje, oko 300 usluga, na portalu je trenutno registrovano oko 220.000 korisnika i podneto je preko milion zahteva.

– Usluga produženja registracije vozila koju preko portala eUprava pruža MUP je najviše korišćena. Građanima je data mogućnost da kompletiraju ovu uslugu sa svog računara, što uključuje i plaćanje usluge, a zatim da na jednom od trenutno 394 ovlašćena tehnička pregleda u celoj Srbiji završe tehnički pregled i dobiju novu registracionu nalepnicu za nepunih 20 minuta. Pored ovoga, tu je i usluga zamene vozačke dozvole, zakazivanje termina za podnošenje zahteva za ličnu kartu, pasoš, izvod iz matične knjige rođenih, uverenje o državljanstvu i druge – navodi Ožegović navodeći koje usluge eUprave građani najviše koriste.

Kao najveći problem u ovoj oblasti, on navodi nepostojanje čvrstih mehanizama koordinacije koji bi omogućili harmoničan razvoj i funkcionisanje elektronske uprave. Prema njegovim rečima, za dalju modernizaciju državne uprave neophodno je obezbediti da se svi organi državne uprave i jedinice lokalne samouprave uključe na nacionalni portal eUprava.

– Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave danas organizuje Olimpijadu eUprava sa ciljem da se što više jedinica lokalnih samouprava priključe nacionalnom portalu. Na poziv se odazvalo samo 35 od 169 lokalnih samouprava, što jeste pokazatelj nedovoljne svesti i volje da se sarađuje. Ne postoji Zakon kojim bi im to propisao kao obavezu – ukazuje Ožegović.

Elektronski potpis ima samo 20.000 građana

Željko Ožegović ističe da u Srbiji trenutno postoji pet sertifikacionih tela koja izdaju kvalifikovane sertifikate i do sada je ukupno izdato 92.000 kvalifikovanih digitalnih sertifikata. „Sa druge strane, trenutno oko tri miliona građana ima ličnu kartu sa čipom, izdatu od MUP, koja predstavlja elektronski identitet i preduslov za elektronski potpis, to jest može na sebi posedovati digitalni sertifikat. Međutim, samo 20.000 građana poseduje i elektronski potpis na ličnoj karti koji se dobija besplatno podnošenjem zahteva u MUP“, objašnjava naš sagovornik.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari