Poslovni ambijent u Srbiji karakterišu samo signali nagoveštaja, ali ne i konkretni potezi u rešavanju dijagnostikovanih problema u privredi, posebno onih koja se odnose na javni sektor u celini, pitanje preduzeća u restrukturiranju, stvaranje efikasnije javne uprave, ali i suzbijanje sive ekonomije – ocenio je Saša Đogović, saradnik Instituta za tržišna istraživanja (IZIT), na jučerašnjoj konferenciji za novinare.


On je dodao da neefikasna i preglomazna birokratija, komplikovane procedure i papirologija, skupi izvori finansiranja i korupcija i dalje Srbiju čine destimulativnom destinacijom za investitore.

– Vlada nastoji da preko izdašnih subvencija privuče potencijalne investitore, no pokazalo se da te subvencije mnogo koštaju dok su efekti na privredu nedovoljni. Najbitnije je da se država povuče iz direktnih aktivnosti na tržištu i skloni barijere za razmah privatne inicijative, pri čemu bi strane grinfild investicije bile samo bočni faktor revitalizacije domaćih privrednih potencijala – kazao je Đogović i istakao da smanjenje plata ne bi smelo da izuzima pojedine delove javnog sektora jer u tom slučaju ne bi mogli da se sprovedu valjani reformski zahvati. U tom smislu, on je ocenio kao neodgovornu prošlonedeljnu odluku Javnog preduzeća Pošte Srbije, da 25 odsto prošlogodišnje dobiti ili oko 35.000 dinara podeli svojim radnicima, i nazvao to „marketinškom promocijom uprave tog preduzeća“.

Pored negativnog trenda industrijske proizvodnje, koja je u avgustu niža za 3,9 odsto, a koji će se, prema Đogovićevoj proceni nastaviti i naredne godine, zaustavljen je i blagi rast izvoza.

– U prvom kvartalu ove godine izvoz je rastao po stopi od 22,1 odsto, ali je u tekućem periodu ta kota spala na 8,9 odsto. To ukazuje da se polako iscrpljuju resursi skokovitog rasta izvoza baziranog na realizaciji investicije Fijata u Kragujevcu – istakao je Đogović.

On je naglasio da je blagi porast maloprodajnog prometa samo odraz sezonskog uticaja, usled nižih cena povrća ali i boravka gastarbajtera na odmorima u Srbiji.

Đogović je kao „čist promašaj“ ocenio i kampanju Turističke organizacije Srbije za privlačenje domaćih gostiju u srpske turističke destinacije, i istakao da se treba usmeriti na interesovanje stranih gostiju za našu zemlju.

Igrokaz

Promet robe u maloprodaji beleži blagi rast na mesečnom nivou po stopi od 1,3 odsto, a u avgustu ove godine veći je za tri procenta u odnosu na isti mesec 2013. „Ovaj pozitivan iskorak ne može se okarakterisati nikako drugačije nego kao plod izuzetno niske statističke osnovice iz 2013. Suštinski, promet se ne oporavlja, to je samo statistički igrokaz, koji može da zavara ali samo na kratak rok. Osvešćivanje dolazi vrlo brzo, kad se krene u ozbiljnu rekonstrukciju domaće ekonomije koja će tražiti žrtve u vidu raznih ušteda, od prihoda stanovništva do otpuštanja“, kaže Saša Đogović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari