Čelnici Jat ervejza očekuju da će kompanija ove godine ponovo zabeležiti gubitak i to vrlo verovatno dvocifreni, odnosno da će manjak u kasi biti viši od 10 miliona evra, saznaje Danas od sagovornika iz vrha te kompanije. U Jatu su ranije najavljivali da bi sa 1,5 miliona putnika u 2010. konačno izbili na „pozitivnu nulu“, ali sada kažu da bi sve iznad milion i 100.000 putnika bilo uspeh, što bi značilo da će nacionalna aviokompanija i ove godine biti gubitaš.

 Pri svemu tome, sagovornik Danasa kaže i da bi već sledeća godina mogla da bude kritična za opstanak Jata ukoliko ne bude pronađen strateški partner odnosno novi većinski vlasnik.

Glavni razlog zašto bi kompanija i ove godine mogla da se suoči sa velikim problemima leži u sporoj prodaji poslovne zgrade na Novom Beogradu, pošto su dva javna oglasa za prodaju propala zbog manjka interesovanja (nedavno je odlučeno da poslovni prostor bude prodat direktnom pogodbom). Od prodaje zgrade i uzimanja kredita kod poslovne banke trebalo je da bude finansiran remont aviomotora i iznajmljivanje dva „boinga 737-700“, što je bila okosnica plana za revitalizaciju flote, ali zastoj sa prodajom odlaže i realizaciju tog projekta (trenutno je u upotrebi samo osam aviona). Dodatni problem u ostvarivanju ranije zacrtanog cilja (prevoz 1,5 miliona putnika) jeste i činjenica da je Jat izgubio dva tržišta na koja je u velikoj meri računao, Skoplje i Banjaluku. Makedonske vazduhoplovne vlasti zabranile su Jatovoj zavisnoj kompaniji Aeromak da leti iz Skoplja uprkos dogovoru na ministarskom nivou da će letovi biti odobreni, dok se u Republici Srpskoj kasni sa realizacijom dogovorenog posla sa tamošnjom aviokompanijom o obostranom korišćenju kapaciteta u avionima.

Uz sve to, državna aviokompanija našla se i na udaru medija zbog postavljanja kadra sa srednjom stručnom spremom (Petra Damnjanovića) na mesto izvršnog direktora za finansije. Inspekcija rada utvrdila je da je na to mesto postavljen protivno pravilniku o sistematizaciji radnim mesta u tom preduzeću, koji predviđa fakultetsko obrazovanje.

Na poslednjoj sednici Upravnog odbora Jata, održanoj u petak, doneta je odluka kojom su pravilnici, koji su do sada bili u nadležnosti UO ili Skupštine Jata, prebačeni u delokrug generalnog direktora, što otvara vrata za brzu izmenu propisa koji stoje na putu tome da nacionalnim prevoznikom nastave da upravljaju kadrovi sa srednjom školom. Alternativa bi bila otpuštanje Damnjanovića ili dalje namerno kršenje Jatovih propisa. Na sednici Upravnog odbora odlučeno je i da se formira nadzorni odbor kompanije, koji do sada nije postojao, a na juče održanoj sednici Skupštine Jata definitivno su potvrđene odluke UO i usvojen i novi statut Jata.

Predsednik Skupštine Milan Vujanić potvrdio je za Danas da je to telo usvojilo odluke UO donete u petak, među kojima i to da će za pravilnik o sistematizaciji od sada biti nadležan generalni direktor. On je ocenio da „tako običnim pitanjima ni ne treba da se bavi Skupština“, već da to treba da reguliše uprava i da je sve što je usvojeno „učinjeno radi poboljšanja stanja u Jatu“. Vujanić je takođe napomenuo i da novi statut ne donosi velike izmene. U Jatu juče nismo mogli da dobijemo komentar u vezi sa ovim pitanjima.

Dunav osiguranje obara tender

Jatu ne ide naruku ni činjenica da su stopirana dva tendera pomoću kojih su nameravali da povećaju broj putnika – za besplatan taksi prevoz do i sa aerodroma, kao i za besplatno putno zdravstveno osiguranje. Na tenderu za taksi usluge, zahtev za zaštitu prava podneli su Beotaksi i Granski sindikat taksista Nezavisnost dok je na tenderu za putno osiguranje, na kojem je DDOR Novi Sad proglašen za najpovoljnijeg ponuđača, zahtev za zaštitu prava, saznaje Danas, podnelo Dunav osiguranje zbog čega oba tendera ne mogu da budu okončana. Uprkos tome što ponuđačima zakon daje pravo da ulože zahtev za zaštitu svojih prava, ukoliko smatraju da su povređena, u Jatu to smatraju opstrukcijom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari