– Kada kažete strani turista pomislite na Exit i Guču, i Beograd, uoči novogodišnjih praznika kada raste broj gostiju, naročito iz Slovenije i Bugarske. Prošle godine ih je bilo milion u Srbiji i svake naredne taj broj pomalo raste, ali činjenica je da još nije ni blizu onome koliko bi Srbija kao destinacija mogla da privuče.

Otuda je odluka države s početka ove godine da iz budžeta subvencioniše sa 120 miliona dinara turističke agencije koje se bave dovođenjem gostiju iz inostranstva bila dobra ideja, baš kao što je izjava ministra trgovine, turizma i telekomunikacija Rasima Ljajića od pre nekoliko dana da ta akcija „nije dala željene rezultate“ jer agencije nisu ispunile ono što je od njih traženo – došla kao iznenađenje.

– Dobra je stvar što Ministarstvo želi da podstakne dolazak većeg broja stranih turista u Srbiju i što se te subvencije odnose na domaće turističke agencije. To je za svaku pohvalu. Međutim, još je suviše rano davati bilo kakve ocene jer je sezona tek počela, a rok za dostavljanje dokumenata je 60 dana od dana završetka tura. Posebno je nerealno očekivati da se za nekoliko meseci poveća broj stranih gostiju kao posledica subvencija, s obzirom na to da se poslovi sa stranim turoperatorima ugovaraju po godinu do dve unapred. Nama sezona u suštini počinje tek od maja, tada dolaze organizovane grupe – kaže za Danas Biljana Marčeta, vlasnica turističke agencije Magelan, koja se već 15 godina bavi upravo dovođenjem stranaca u Srbiju i predsednica odbora za receptivni turizam YUTA.

Ona objašnjava, da od januara kreću turistički sajmovi okrenuti ka krajnjim kupcima: Oslo, Utreht, Beč i da se tokom Sajma u Berlinu, koji se organizuje u martu, pravi presek i već tada se može proceniti kakva će biti sezona. Ove godine je, napominje Marčeta, bilo otkaza zbog migrantske krize, te su tada otkazane neke grupe koje su trebale doći u junu i septembru. Tokom juna i jula se ugovaraju termini grupa za narednu godinu i ozbiljni turoperateri objavljuju svoje programe za narednu godinu već u avgustu kada najčešće počinje i prodaja.

– Uslovi za subvencije su bili da agencija ima rok od 60 dana od dana završetka ture da preda dokumentaciju. To znači da smo mi krajem maja predavali papire za goste koji su bili do kraja marta. A kako prava sezona tada još nije ni počela, jasno je zašto nema rezultata tako brzo – napominje Marčeta.

Uslov da bi se dobila subvencija države jeste i da grupe budu veće od 15 gostiju, tako se po svakom gostu koji ostane minimum tri noćenja dobija 10 evra, a za onog ko ostaje duže od pet dana 15 evra.

– U Makedoniji su, na primer, te subvencije od 35 do 65 evra. Agencije koje dovode turiste u Makedoniju na osnovu ovih iznosa mogu da snize svoje cene (što značajno utiče i na cenovnu konkurentnost na tržištu, pogotovo za Balkan ture), međutim, kada je to svega 10 ili 15 evra, onda to ne može u značajnijoj meri uticati na podsticaj stranih turoperatora da za partnere biraju agencije iz Srbije – ističe naša sagovornica.

Marčeta takođe ističe da receptivnih agencija nema više zbog dugogodišnje neadekvatne institucionalne podrške i da su mnoge agencije probale i ubrzo odustajale od ovog posla. U ovom poslu nema instant zarade a reputacija i rezultati se grade veoma polako, uz mnogo upornosti i ne mala finansijska ulaganja.

Važnije od subvencija je tražnja. A tražnja se kreira promocijom. Marčeta smatra da promocija koju TOS i država Srbija rade ka inostranom tržištu nije dovoljna i da tu u mnogome zaostajemo u odnosu na zemlje iz regiona. P

– Prošle godine se izdešavao sukob između Rusije i Turske koji smo mogli iskoristiti da smo brzo krenuli u pojačanu kampanju ka ruskom tržištu. Onomad, kada se desilo Arapsko proleće svoju šansu su iskoristili Hrvati koji su munjevito odreagovali i izdvojili dodatni milion eura za promociju na Nemačkom tržištu kako bi sve one koji su odustali od letovanja u Tunisu i Maroku preusmerili sebi. Već naredne godine Hrvatska je bila destinacija broj 1 među nemačkim turistima. Moramo pametno da radimo promocije – napominje Biljana Marčeta.

Kampanje treba da budu usmerene ka ciljnim grupama koje su manje usmerene ka individualnim putovanjima, a više ka grupama. Razlog je u tome što organizovane grupe odsedaju uglavnom u hotelima viših kategorija, traže kvalitetne vodiče, organizovan prevoz, program bogat različitim sadržajima. Sve to znači da oni troše više na destinaciji i da je u lancu dobavljača veći broj učesnika. Takvih turistam, napominje naša sagovornica, najviše ima na različitim tematskim turama (istorijske, arheološke, biciklističke, gastronomske…) I te ture po pravilu traju duže. Oni bi, smatra Marčeta, trebalo da budu naša ciljna grupa kada su u pitanju strani gosti a posebna pažnja treba da se posveti i dijaspori.

U Ministarstvu turizma su nam potvrdili da agencije koje su do sada aplicirale za subvencije nisu dostavile kompletnu dokumentaciju, ali napominju da će projekat trajati do 20. novembra, tako da šanse još ima za sve.

Od 20. januara, od kada su agencije mogle da nakon završetka realizacije putovanja dostavlјaju Ministarstvu dokumentaciju kojom dokazuju pravo na dodelu sredstava subvencije, pristiglo je sedam zahteva. Komisija sa zadatkom da vrši uvid u sve podnete zahteve, a koju pored predstavnika Ministarstava čine i predstavnici strukovnih udruženja turističkih agencija, konstatovala je da nijedan od podnetih zahteva ne ispunjava uslove za dodelu subvencija s obzirom da ni u jednom slučaju nije dostavljena dokumentacija propisana Uredbom – napominju za Danas u ovom Ministarstvu.

Imajući u vidu da je u pitanju pilot projekat koji će trajati sve do 20. novembra, u Ministartsvu turizma kažu kako ipak veruju da će domaće turističke agencije u narednom periodu intenzivnije nastaviti da rade na dovođenju stranih turista kao i da će Ministarstvu dostavljati svu neophodnu dokumentaciju kako bi ostvarili pravo na subvenciju.

Komentatišući izjavu ministra Ljajića o mogućnosti da se planirana sredstva vrate u budžet, Marčeta kaže da neveliki broj agencija koje se bave receptivnim turizmom ne bi imao ništa protiv ako bi sva planirana sredstva bila preusmerena na kampanje na ciljanim tržištima i ka ciljanim grupama a u dogovoru i koordinaciji kreatora kampanja, TOS-a i receptivnih agencija.

– Rezulate ne treba očekivati preko noći a potrebno je ispoštovati dinamiku i raspored rada turoperatora. Kampanje treba da kreiraju tražnju za programe koji će se naći u brošurama i na sajtovima turoperatora i agencija – ističe Marčeta.

U Ministarstvu kažu da su ispoštovali sve zahteve predstavnika agencija, kao i da su spremni da i naredne godine uvaže sve njihove konstruktivne predloge.

– Spremni smo da i naredne godine obezbedimo sredstva za subvencionisanje ali isto tako očekujemo da domaće agencije pokažu veće interesovanje i zalaganje kako bi broj dolazaka stranih turista u Srbiju kontinuirano rastao što nam je svima cilj – napominju u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari