Nova uredba o raspodeli stranih transportnih dozvola srpskim prevoznicima zatvorila je crno tržište, jer je od 11. septembra, kada je stupila na snagu, razduženo nešto više od 5.000 neiskorišćenih i neoverenih papira, dok su firme prijavile izgubljenim 2.863, saopštilo je juče Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastukture.

 „Iz navedenih podataka potpuno je jasno da je Ministarstvo tom uredbom uspelo da preseče odomaćenu praksu kojom su pojedini prevoznici uzimali i zadržavali dozvole radi preprodaje na crnom tržištu“, dodaju i tvrde da sada „ima dovoljno transportnih dozvola za sve zemlje, pa i onih za Rusiju, koje su ranije bile izuzetno deficitarne“. „Zbog toga veoma čudi stav pojedinih prevoznika da uredbu treba povući, odnosno odložiti njenu primenu“, ocenili su u Ministarstvu uz obećanje da će „uvesti apsolutnu transparentnost i u raspodelu tri odsto dozvola za koje ima diskreciono pravo kako u budućnosti više nikada ne bi dali povoda za sumnju da je bilo koruptivnih radnji prilikom raspodele“.

Na saopštenje Ministarstva juče je reagovalo i Poslovno udruženje „Međunarodni transport“, koje, inače, tvrdi da je osnovni problem to što ne postoji komunikacija sa prevoznicima prilikom donošenja odluka i uredbi iz tog sektora. „Pozdravljamo odlučnost resornog ministarstva da se bori protiv prodaje transportnih dozvola na crnom tržištu“, kažu u ovom udruženju napominjući da je nelegalni promet dozvola u ranijem periodu potekao iz ministarstva, zbog čega traže da se raspodela „vrši alatima koji isključuju subjektivnu procenu državnog službenika da li će i kome dodeliti dozvolu“.

– Odgovorno tvrdimo da način koji je ministarstvo izabralo da stane na put ovoj pojavi neće dati očekivane rezultate, jer problem ne leži u zadržavanju dozvola kod prevoznika, već u kontroli korišćenja i razduženju dozvola, na čemu Udruženje već više od decenije insistira. Uz to, podatak o 5.000 razduženih neiskorišćenih dozvola nije dovoljan za ocenu efekta nove uredbe, posebno ako se ima u vidu da Srbija raspolaže sa 334.835 dozvola na godišnjem nivou, a da se na jučerašnji dan u ministarstvu nalazi oko 130.000 dozvola koje nikome nisu potrebne. Takođe, prevoz na međunarodnom tržištu obavlja više od 8.000 vozila, većini je potrebno za jednu turu više od jedne dozvole, za zemlje kroz koje prolazi. Ni 2.863 dozvole koje su razdužene kao izgubljene ne govore mnogo o vrednosti uredbe, jer značajan deo nije zaista izgubljen. Prevoznici su zbog retroaktivne primene uredbe bili prinuđeni da dozvole koje su im u vozilima širom Evrope razduže izjavljujući da su ih izgubili kako bi im resorno ministarstvo odblokiralo planove raspodele i kako bi nastavili da rade – kažu u tom udruženju.

Dodaju da je tvrdnja ministarstva kako sada ima dovoljno dozvola čak i za deficitarne destinacije „u najmanju ruku iznenađujuća, jer broj nedostajućih daleko prevazilazi cifru od 5.000 dozvola koliko je ukupno razduženo i meri se hiljadama pa čak i desetinama hiljada“.

Prevoznicima koji su i članovi prve Privredne komore organizovane mimo sistema Privredne komore Srbije, nije jasno zbog čega nisu bili uključeni u proces donošenja uredbe, kao i zbog čega nisu na transparentniji način obavešteni o proceduri koju primenjuju za dodelu kritičnih dozvola. Naime, najavljeno je bilo da će to biti regulisano posebnim aktom, ali je umesto toga okačeno obaveštenje na vratima jedne od kancelarija u SIV-u 3.

– Možda je pravo pitanje zašto naša država nema dovoljan broj stranih dozvola za prevoz i šta preduzima po tom pitanju, kažu prevoznici i najavljuju da će sutra u holu ministarstva održati protestnu sednicu Upravnog odbora kako bi izrazili nezadovoljstvo stepenom i kvalitetom saradnje sa resornim ministarstvom.

Pomoćnik izbegao susret sa prevoznicima

Predstavnici Privredne komore prevoznika pre dva dana boravili su u Pragu, uoči najavljenog sastanka predstavnika dva ministarstva saobraćaja na kome je tema trebalo da bude povećanje kontingenta dozvola srpskim firmama za deficitarno češko tržište. Sa kolegama iz strukovne komore, kojima naši kamioni predstavljaju konkurenciju, prevoznici su uspeli da se dogovore, ali kada su pokušali da to predoče ministarskom pomoćniku kako bi on to preneo tokom zvaničnog skupa, poslata im je SMS poruka da on ne želi da se sretne sa njima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari