Vladimir Putin ipak nije rešio da odmrzne prošlogodišnje obećanje tadašnjem srpskom premijeru Ivici Dačiću da će na rusko tržište bez carine moći da se izveze kontingent od 10.000 „fijata 500L“. Verovalo da će Putin to učiniti u susretu sa aktuelnim srpskim premijerom Aleksandrom Vučićem, u kontekstu sve bliskijih međudržavnih odnosa Rusije i Srbije i odnosa zvaničnog Beograda prema ukrajinskoj krizi.

Ali to se nije dogodilo i u dogledno vreme verovatno je da neće biti bescarinskog izvoza kragujevačkog „velikog fiće“ na tržište koje je među deset najvećih na svetu sa prometom od oko 2,5 miliona vozila (od automobila do autobusa) godišnje.

Iz ruskog ugla taj stav je razumljiv, jer time štite svoju automobilsku industriju, i to ne samo GAZ i AvtoVAZ, već i sve inostrane kompanije – Ford, Reno, Pežo-Citroen, Dženeral Motors, Foilksvagen, Tojota, Nisan i druge, koje su izgradile svoje pogone u toj zemlji i uspostavile poslovno-tehničku saradnju sa ruskim fabrikama. Svoju fabriku bi, prema sporazumu koji su pre koju godinu potpisali Putin i generalni menadžer Fijat Krajsler grupacije Serđo Markione, trebalo da izgradi i Fijat.

Gotovo sve vodeće svetske kompanije prisutne su u Rusiji, koja bi, prema novijim projekcijama konsultantskih firmi, uskoro mogla da postane vodeće automobilsko tržište u Evropi, veće i od nemačkog, na kojem bi se do 2020. prodavalo oko četiri miliona putničkih vozila godišnje. Međutim, da u projekcijama najčešće ima odstupanja, svedoči primer AvtoVAZa koji će ove godine smanjiti plan plasmana „lade“, u odnosu na 2013. čak za 23 odsto, kako bi snizili zalihe.

Upravo zbog tih tržišnih oscilacija i velikih ulaganja u sopstvenu automobilsku industriju, u šta se računaju i subvencije i povlastice inostranim kompanijama, ali i zbog činjenice da bi, nakon zahteva za bescarinski izvoz desetak hiljada automobila, srpska strana najverovatnije zatražila slobodnu prodaju većeg kontingenta, Rusi ne žele da Sporazum o slobodnoj trgovini sa Srbijom, koji je od 2000. u više navrata liberalizova, dopune i motornim vozilima.

Umesto bezuspešnih pokušaja da se „fijat 500L“ plasira u Rusiji pod povoljnijim uslovima, zvaničnici srpske države, koja je Fijatov partner u zajedničkoj kompaniji u Kragujevcu, mogli bi da započnu pregovore o proizvodnji još jednog novog modela automobila. U ovom trenutku iz fabrike koja je projektovana za proizvodnju 300.000 vozila godišnje, izlazi nešto više od 100.000 automobila, pa mogućnosti za proizvodnju ima, tim pre što su i stručnjaci i radnici dokazali da mogu da proizvedu vozilo najnovije generacije.

Ali, država bi, u međuvremenu, trebalo da ispuni obaveze iz ugovora sa Fijatom i da izgradi infrastrukturu koja omogućava nesmetan rad fabrike. Podsetimo, autoput do Koridora 10, koji je trebalo da bude otvoren do početka serijske proizvodnje „fijata 500L“ (juli 2012), još nije završen, zaobilaznicu oko Kragujevca, koja ga tu saobraćajnicu povezuje sa fabrikom, niko više i ne pominje, kao ni rekonstrukciju i elektrifikaciju železničke pruge od Lapova do Kraljeva.

Veća mogućnost

Sa još jednim modelom, FAS bi udvostručio izvoz do tri milijarde evra godišnje, za nekoliko hiljada ljudi povećao broj zaposlenih i u samoj fabrici i kod kooperanata, uposlio još neke domaće fabrike metalskog kompleksa. Korist bi bila mnogostruko veća od bescarinskog izvoza u Rusiju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari