Izložba slika „Rasadnik“ umetnice Biljane Đurđević biće otvorena večeras u 19 sati u Likovnog galeriji Kulturnog centra Beograda. Reč je o pet najnovijih ostvarenja ove autorke pred kojima posmatrač, kao i mnogo puta do sad kada su njena dela u pitanju, ostaje paralisan dramatičnim, a nikad do kraja dorečenim prizorom. Ovoga puta on je smešten u bajkovitom ambijentu šume u kojoj buja vegetacija i sve vrvi od života, u rasadniku u botaničkom, ali i etičkom smislu kako ukazuje Đurđevićeva.

Iako ne voli da sugeriše publici temu svojih radova, već je pre za to da publika sama istražuje i pronalazi njihova značenja, ova dela se čine više nego eksplicitnim makar u onom smislu da ćete se u susretu sa njima, u stvari, zadesiti na mestu gde je upravo počinjen zločin – ubistvo, zlostavljanje ili već nešto što ne možete ni da zamislite, a da pri tom ne znate kako da pobegnete od nemog pogleda žrtvi koje netremice zure u vas. Ovoga puta su to žene u dvadesetim i tridesetim godinama, postavljene u stojeći ili ležeći položaj, frontalno ili okrenutih leđa, pojedinačno ili u grupi. Iscrpljeni nelagodom i intenzitetom tenzije koja se zateže između vas i (ne)dela ispred vas, u susretu sa ovim prizorima suočavate se sa željom da nestanete sa lica mesta jer ništa više ne možete da učinite, jer nikoga nije briga i jer će, na posletku, „Trava sve to prekriti“, kako glasi naslov jedne od ovih slika.

Napustivši okvir enterijera, kome je bila verna poslednjih petnaestak godina, u ovom novom ciklusu Đurđevićeva u tematskom pogledu ostaje dosledna ispitivanju ljudskog karaktera i nemirima koji ga prate – tabuima, snovima, fantazijama, strahovima. Dramatični narativni realizam u tretmanu ljudske figure zadržan je i ovim slikama, dok je u pozadinu kao novi momenat unesena produbljena trodimenzionalnost što je, kako sama autorka objašnjava, neka vrsta uvoda u ono u ka čemu bi dalje moglo da se kreće njeno umetničko istraživanje.

Sve slike su velikih formata a pored narečenog, ostali njihovi nazivi su „Crvena traka“, „Rasadnik“, „Vresište“ i „Vrt“. Posetiocima može biti naročito zanimljivo i jedno delo koje neodoljivo podseća na scenu iz spota Nika Kejva „Where Wild Roses Grow“ sa njegovog albuma „Murder balads“, posvećenog najpre žrtvama brutalnih ubistava. Kao što je teško poistovetiti se sa rečima koje izgovaraju mrtvi u Kejvovim pesmama, na sličan način vlada nemogućnost identifikacije sa nemim pogledima žena u Biljaninim slikama. Čini se da se upravo u ovoj teskobi i nalazi cilj ove izložbe koja, kako i sama umetnica, kaže, teži da opomene svakog čoveka na njegovu sve veću nebrigu i nezainteresovanost za patnje drugog bića. Izložba će biti dostupna publici do 4. aprila.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari