Za poslednjih 14 godina poslanici Skupštine Srbije usvojili su samo dva puta izveštaj o trošenju novca iz državne kase, odnosno završni račun, i to za budžete za 2000. i 2001. godinu, pokazuju podaci inicijative Otvoreni parlament Centra za istraživanje, transparentnost i odgovornost. Prema njihovim navodima, kontrole Zakona o budžetu u parlamentu skoro i da nema iako Zakon o budžetskom sistemu precizira da Vlada Srbije završni račun mora da dostavi skupštini do 15. jula za prethodnu godinu.
Podaci Otvorenog parlamenta ukazuju da sedam završnih računa nikada (od 2002. do 2006. i 2010. i 2011) nije ušlo u skupštinsku proceduru, dok se o preostalih pet (od 2007. do 2009. i 2012. i 2013) koji su ušli u parlament nikada nije raspravljalo na plenarnim sednicama. Na sajtu Skupštine Srbije navodi se da je završni račun za 2013. godinu u skupštinsku proceduru ušao još 1. avgusta prošle godine.
Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić ističe za Danas da je veliki problem što se o izveštajima o završnim računima budžeta ne raspravlja u skupštini. Prema njegovim rečima, verovatno se smatra da za tim nema potrebe od kada Državna revizorska institucija proverava trošenje budžetskih para.
„Rasprave o tome bi bile neophodne pogotovo sada kada je uveden programski budžet koji sadrži i neke nefinansijske momente, tako da treba videti u kojoj meri su ciljevi budžeta ostvareni u praksi. Inače se u Skupštini Srbije, kao što smo videli sada kada se raspravljalo o budžetu za narednu godinu, vode političke debate umesto da se raspravlja o bitnim detaljima“, ocenjuje Nenadić.
Ekonomista Aleksandar Stevanović napominje za naš list da su razlozi neraspavljanja o završnom računu verovatno „lenjost ili neznanje ili bahatost“. „U državi svako mora da polaže račune, zašto i kako troši budžetska sredstva“, ističe Stevanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


