Dete sam osobe koja je svoju majku izgubila u saobraćajnoj nesreci. Potpuno izvršenje sudski utvrđene odštete po smrti moje babe nismo dočekali. Moju mamu je ubio njen partner. Postupak se nije okončao meritornom odlukom, već je obustavljen zbog smrti optuženog u pritvoru.


Motiv ovog obraćanja, kojim rizikujem medijsku kompromitaciju porodične tragedije, nema izvor u revoltu već je uperen ka zaustavljanju sumanute, paušalne, varvarske i, nadam se, samo žalosno nepromišljene špekulacije sa najvišeg mesta o mogućnosti uvođenja smrtne kazne u Srbiji. Moj krajnji cilj se ne menja od kada kao homo politicus i dete osećam i mislim – prevencija nasilja i ugrožavanja svih bića na ovom svetu. Iako lično motivisana i sa stečenim znanjem, izričito izbegavam poređenje žrtava i slučajeva. Objavljivanje ovog članka činim uz izbor medija sa kojima ću ga podeliti, a koji znaju kako će ga profesionalno tretirati, za razliku od poslovično nepristojnih tabloida koji su prodavali naslovne stranice sa nečovečnim napisima o smrti moje majke.

Tokom studija prava naučila sam da se preventivna i korektivna svrha kazne prvenstveno odražava u spoznaji počinioca sa težinom i ozbiljnošću svojeg, sudski utvrđenog zlodela. Ova definicija je bila sa nepotpunim efektom u pravnom životu, jer je u to vreme smrtna kazna bila sastavni deo domaćeg kaznenog zakonodavstva. To iz jedne perspektive znači da je, u praksi, lice osuđeno na smrt, koje po oceni suda i stručnjaka ne bi shvatilo svrhu druge kazne, bilo oslobođeno života sa svojim zlodelom, a time i država, koja nije imala nikakve obaveze prema učinjenom pojedinačnom krivičnom delu.

Osim egzekucije.

Rad u Savetu Evrope me je upoznao sa činjenicom da bi bivša SFRJ ispunila uslove za članstvo u ovoj organizaciji da je ukinuta smrtna kazna i da je uveden politički pluralizam sa fer izborima. Ove dve vrednosti, pravo na život i pluralizam, odvajali su nas od razvijenijih društava. Kao naslednik dve žrtve, jedne saobraćajne nesreće, a druge partnerskog nasilja, gde je u drugom slučaju krivični postupak obustavljen zbog smrti optuženog u pritvoru, ne mogu biti mirna tokom javne debate o uvođenju smrtne kazne u Srbiji. Ovo pitanje nikada ne sme biti podložno plebiscitu ili paušalnom, neodgovornom stavu nadležnih, a najmanje dnevna tema skandalističke medijske diskusije.

Smrt u pritvoru neosuđenog počinioca ubistva moje mame nije nikome pomogla i ja je, nikada, nisam poželela. Osim želje za pravičnim sudskim postupkom i podrške naporima društva da istraje u lečenju posttraumatskih sindroma i prevenciji nasilja, fatalni bol moje mame nisam doživljavala nikako drugačije osim kao dete koje je beskrajno voli i želi joj mir. I hvala joj na takvom vaspitanju.

Lična muka i profesionalna etika nisu me ohrabrivale da se obratim donosiocima opštih odluka, sa kojima sam svojevremeno poslovno sarađivala, kada su u pitanju unapređenje bezbednosti u saobraćaju, zaštita žrtava porodičnog odnosno partnerskog nasilja i stručan rad na spoznaji osuđenih sa svojim zlodelima. Do nedavnih predloga o uvođenju smrtne kazne.

Mnogo slučajeva nakon moje lične tragedije i tokom mog profesionalnog delovanja navodilo me je na širu reakciju. Ovog puta, kada je debata postala sramno ozbiljna te provocira vulgaran i agresivan odjek građana, želim da se uključim i obratim se nadležnima u Srbiji, i kao neko ko živi posle smrti žrtava i optuženog, ali i kao pravnik.

Prevencija svakog obilka nasilja u Srbiji je važnija od ekonomskih reformi. Necivilizovani, i dalje ćemo biti moralno siromašni, i ako nekim čudom počnemo da beležimo profit. Takvi ćemo biti opasniji i po sebe i po druge. Prevencija i iskorenjivanje nasilja zahtevaju veću ozbiljnost i pozornost vlasti od one koja je sada prisutna.

Protokom vremena koje mi je bilo potrebno da se ohrabrim i otvorim prema onima koji donose odluke na najvišem nivou, shvatila sam koliko je važan sam ljudski život. Zbog daljeg života.

Smrt ne vraća nijedan život, a satisfakcija je moralnih i emotivnih siromaha. Živeti sa smrću je teško, svima. Ne znam, iz ove pozicije, kakav je odnos prema sopstvenom i tuđem zlodelu u smrti. Iz ove moje pozicije, spoznaja sopstvenog zlodela, izvesnija je kod živog nego kod umrlog. Potreba za ponavljanjem ovakvih očiglednih istina izuzetno me rastužuje i teško mi je da živim sa razočarenjem u društvo, uz lični emotivni gubitak. Umesto sistemskog bavljenja idejom o smrtnoj kazni, stekla bih uverenje da i društvo želi mir za sve nas, žive i mrtve, ukoliko bi se donosioci odluka bavili zaštitom života, civilizacijskih vrednosti i prevencijom nasilja i ukoliko bi efikasno radili na sprečavanju jezika mržnje.

Na raspolaganju sam nadležnima svojim doprinosom sazrevanju i humanizaciji društva, a sigurna sam da bi me i moje pokojne mama i baka podržale u analiziranju svakog stradanja, pa i njihovog, u cilju prevencije nasilja.

Kada se prateći ovu sramnu debatu zapitam kako bi izgledalo izvršenje smrtne kazne u Srbiji, nedavna prošlost može mi dati sraman odgovor u slici varvarskog postupanja. A novi, moderni uspavljivači su san nezrelih i ugledanje na do juče omraženog Ujaka Sema.

Rad na životu je večan izazov čovečnosti i zahteva zrelost, humanost i odgovornost umesto populističkog, paušalnog špekulisanja o uvođenju smrtne kazne. Death is not the end.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari