Site name

Koliko su Fijatovi radnici u Kragujevcu konkurentni u odnosu na kolege iz drugih zemalja

Samo Indijci manje plaćeni od Srba

Radnici u autoindustriji u Kragujevcu zarađuju 2,25 dolara na sat, Kini pet dolara, Mađarskoj šest, Češkoj 9,85, a Slovačkoj 12,5 dolara

Sa platom manjom od 300 evra radnik fabrike FCA u Kragujevcu je najjeftiniji u Evropi, a među najjeftinijim i u svetu.

21

Piše: M. Obradović

Beograd 15. jul 2017. 14:17

Samo Indijci manje plaćeni od Srba

Foto: Fonet / Petar Mladenović

S obzirom da štrajkači traže povećanje bruto plate sa 38.000 na 45.000 dinara, to znači da je njihova bruto satnica, uz standardnu 40-satnu radnu nedelju, svega 2,25 dolara. Od zemalja velikih proizvođača automobila samo Indija i možda neka fabrika u Meksiku plaća radnike manje nego Fijat u Kragujevcu.

Prema istraživanju Volstrit žurnala, u 2015. godini Indija je bila daleko najjeftinija destinacija sa satnicom od 1,09 dolara. Autokompanije su plaćale radnike u Meksiku od jedan do tri dolara na sat, dok su plate autoradnika u Brazilu ili Kini nedostižne za nas. Satnica radnika u Brazilu iznosila je oko šest dolara, a u Kini nešto više od pet dolara na sat. Ako zanemarimo ove daleke destinacije i pogledamo istočnoevropsko okruženje, srpski autoradnici su daleko najjeftiniji.

Prethodnih godinu, dve veliki broj fabrika automobila u Istočnoj Evropi se suočavao sa štrajkovima i zahtevima za povećanja plata. Tako su Mađari u Audijevoj fabrici početkom godine izborili povećanje bruto plate sa 900 na 1.000 dolara, što je rast satnice sa 5,6 na oko šest dolara. U Češkoj recimo Škoda plaća radnike 9,85 dolara po satu, dok najbolje stoje Slovaci koji na primer u Folksvagenoj fabrici zarađuju satnicu od 12,5 dolara, pet puta više nego Kragujevčani. Čak su i u Poljskoj koja nam je možda i najbliža po zaradama, plate skoro tri puta veće nego u Srbiji.

Koliko bi štrajk zaposlenih u kragujevačkoj fabrici Fijata mogao da košta Srbiju, a koliko Fijat? Predsednik Aleksandar Vučić je izjavio da se radi o 440 vozila dnevno što bi moglo da izazove štetu od 0,1 odsto godišnjeg bruto domaćeg proizvoda proizvoda. Ipak, jednomesečni štrajk bi bio mnogo veći udarac za Fijat. Mesečna prodaja automobila fijat 500L koji se proizvodi u Kragujevcu na dva najveća tržišta, Evropi i SAD, za ovaj model iznosi oko 6.735 vozila (bazirano na mesečnoj prodaji ovog modela u prvih šest meseci). Ovo čini oko 2,3 odsto ukupne mesečne prodaje u junu Fijat Krajsler automobila (FCA) na ova dva tržišta koja čine preko 90 odsto ukupne prodaje FCA.

Inače FCA je u junu zabeležio rast prodaje na evropskom tržištu za 7,9 odsto i u ovom mesecu je prodato 107.600 automobila u Evropi. U svom segmentu malih MPV vozila, 500L je bio lider na tržištu sa učešćem od 25 odsto. Istovremeno, na američkom tržištu, prodaja FCA vozila je smanjena za sedam odsto na 187.348 vozila. Prodaja modela 500L iz Kragujevca je pala za trećinu pa je u junu u SAD prodato svega 184 vozila.

povezane vesti

komentari (21)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

Dana

15. jul 2017.

Hvala ti Boze da su nasi radnici poceli da se osvescuju i stanu na put eksploatisanju od strane poslodavaca. Nasoj vlasti predsedniku (koji se razmece svojim "talentom" za biznis), premijeru, ministrima, poslanicima najvaznije je da oni uzivaju, hvalisu se, slikaju se, da imaju para i da se bahate. A polozaj nasih radnika im je zadnja rupa na svirali.

Beogradjanka

15. jul 2017.

Kako ce nas predsednik koji je mirodjija u svemu, sad da objasni zasto je nas radnik medju najlosije placenim na svetu? Da li ce on, kao i premijerka uz njegove direktive, kao i resorni ministar da preduzmu nesto da se to promeni i da se nas radnik vise postuje i vise placa? Bivsi premijer tj. sadasnji predsednik stalno poziva strane investitore, sve im omoguci, zaduzi se, finansira ih i jos ponudi najjeftiniju radnu snagu. Pa ko je lud da to odbije? I dok im se placa oni su Srbiji, a kad oni treba da dele zaradu sa nama, oni put pod noge i jos ostave dugove.

PERA LOZAC

15. jul 2017.

Ко те пита. Важно је да се воде као запослени и да нам "незапосленост опада".

nina

15. jul 2017.

Veliko je pitanje dali ce neko zbog svega ovoga da odgovara? Nazalost i Albanija je postala zapad za Srbiju. A njima bas sve potaman. Sta nam uradise za ovih 5 godina?

Sv. Petar

15. jul 2017.

Tako i treba, za to smo se i borili, za što bednih život naroda i što veće privilegije nesposobni i korumpirana vlasti. Radnici, uzmite stvar u svoje ruke, jer nema ko da vas zaštiti u ovoj zemlji!!!

Misa pop

15. jul 2017.

Neznam odakle odjednom tolka briga o radnicima i njihovom kapitalistickom izrabljivanju. Prvo smo sve privatizovali i iz propalog socijalizma presli u napredan kapitalizam gde su nam obecavani brda i dolovi. Prodavali smo po tri secerane za tri sibice, cementare za bagatelu, drvnu preradjivacku industriju smo ugasili, a Kopaonik proglasili za Nacionalni park i prciju Miodraga Kostica, sirili smo ruke i pocepane skute, iznosili so i hleb za strane investitore, tolko smo hvalili dolazak Fijata u Kragujevac, da smo i zaboravili da pitamo pod kojim je uslovima dosao i dokada ostaje, sad tek samo hrabri sapucu da Fijatu ugovor sa Kragujevcanima istice 31. 12. 2018. god. Dosad se Niko nije setio strajka, sad tek sindikat Kragujevackog Fijata donosi sudbonosnu odluku za Kragujevac, STRAJK do ispunjenja uslova. Mislili su ocito da ce se zatresti ceo lanac Fijatovih fabrika. Ne, nece, Kragujevac je samo jedna mala karika u lancu Fijata, koju Fijat moze da otkaci kad god mu se prohte. 35 godina radim u kapitalizmu i znam kako disu. Smejao sam se kad su 5-og oktobra palili skupstinu Srbije i hrlili u Evropu i Kapitalizam, a onda nam se za samo 17 godina zgadio. Neznam da li se iko seca da je svojevremeno Vuk Draskovic predlagao da se u Zastavi Kragujevac ne proizvode automobili jer donose gubitak, vec da se u pogonima postave plantaze za proizvodnju pecuraka. Eto sad se ima zivotna sansa da se Kragujevcanima i Draskovicu ispuni davnasnji san da mesto Punta proizvode Vrganj.

Tstar stajiv

15. jul 2017.

Pricajte vi sta hocete ali ja ovo smatram diskriminacijom. Da objasnim: ako radnik fijata u italiji je placen npr. 2000€ za isti posao sa istom produktivnoscu, a radnik fijata u Srbiji 300€, za isti posao sa istom produktivnoscu, onda se tu stvara ne jednakost, i radnik u Srbiji se oseca iskoriscenim. A poslodavac smatra da su Srbi glupe budale i budjav narod koji je tu da se samo iskoriscava, a Italijani su bolji narod koji zasluzuje svoju zaradu. Jel razumete, da ih oni iskoriscavaju i daju im manje zarade samo zato sto zive u drugoj zemlji, i drugi su narod, tj. diskriminisu ih na osnovu mesta (drzave) rada.

paja

16. jul 2017.

Srbija nema ništa drugo da ponudi osim jeftine radne snage. Privredu smo pokrali i uništili i ostali su nam samo ljudi bez izbora i nade.

Mirko Rajkovic

16. jul 2017.

Kad je ova kombinacija zadnji put bila na vlasti-2000 plate su bile 50evra, oni koji su se nadali nekom poboljsanju sa njima izgleda da su bili preterano optimisticni.

Trump

16. jul 2017.

Ali nasi radnici i najmanje vrede! Jedno je sto svi misle a drugo je koliko zaista njihov manuelni rad ima vrednosti. Iskreno Srbija je najpovoljnija zbog blizine a ne zbog ekspertnosti jer kao sto su nam najgori mediji i novinari tako su nam je najgori i industrijski radnici. U sustini trebali bi svi da se vratimo na selo a narocito oni kojimse.sada bave medijima.

Slepi i siromasni

16. jul 2017.

Sjajan tekst...za sve one koji su ubedjeni da nam sjajno ide. Na zalost, to je posledica opateg airomastva u Srbiji. Sve se svodi na to da za svaki posao mozes naci nekoga ko ce raditi za manje para. Sa 38000 ne moze da se zivi i placaju sve dazbine ali na zalost nasi bizMismeni i politicari jednkstavno to ignorisu. Voleo bih ne samo fijat da nestane...vec svi truli poslovi. Nama je potrebno tesko resetovanje...taman po cenu da ovaj sunovrat namerno ubrzamo i onda iz pocetka pocnemo. Previse se ovde stvari dogodilo u poslednjih 30 godina tako ja ovakve teme dozivljav samo kao kap u punoj casi. Ocigledno sam u manjini jer problemi kod nas uporno prelivaju!!!

Rale

16. jul 2017.

Naravno da svi investitori hrle u Srbiju zato što smo jeftina radna snaga. To se zna i ovo nije nikakva novost. To je kapitalizam, ekonomski slabije države rade za jače i nikad plata radnika u Srbiji neće biti ista plati radnika u Italiji. A zašto je Srbija ekonomski pukla... to je već druga tema.

ISTINA

16. jul 2017.

Nešto sa ovom cifrom od 38.000 BRUTO ne štima, jer u pitanju je NETO IZNOS! Bez obzira na taj (ne)sporni detalj DISKRIMINACIJA traje kao u svim beneficiranim kompanijama po Srbiji. Glas je opravdano podigla RADNIČKA KLASA u fabrikama kompanije Gorenja u u Valjevu tri puta manje plaćenim od kolega u Velenju! 600.000 ili nešto malo više evra na godišnjem nivou je problem, a nije 10.000 evra za svako radno mesto ka su došlu DAREŽJIVI investitori. Od 11 godina koliko su Valjevu četvrtinu vremena nisu izdajali cent za plate. Brojni benefiti na SAMO 99 godina pristiglih u Valjevo, slika su i prilika sprege vlastodržaca Srbije i investitora- modernih ROBOVLASNIKA, a ne kapitalista ! I konačno nek idu Iz Kragekca, ali sa ispostavljenim računom šta su dužni. Konstruktori i tehnolozi Srbije i Kragujevca sposobni su za tri meseca naprave NACIONALNI AUTOMOBIL "GAGA" .Po ceni do 3..000 evra za srpsko tržište da se vozamo i uživamo! NAS(NACIONALNI AUTO SRBIJE ) GAGA !

baka

16. jul 2017.

Postovani gdine Miso, kada je u kapitalizmu tako lose zasto pre 30 godina niste otisli u neku socijalisticku drzavu? Nije problem u kapitalizmu, vec u NACINU na koji se kapital stice, nacinu na koji se drzava odnosi prema svojim gradjanima, nacinu na koji se upravlja drzavnim dobrima i jos mnogo cemu. Dakle kod nas je na delu PLJACKA. I to strasna, pod formom prelaska u kapitalizam.

C Rale

16. jul 2017.

Losa prodaja u SAD objasnjava sve.

16. jul 2017.

Politicari obecali,dodjite,dodjite narod je gladan,oni ce vam raditi dzaba.Imaju politicari kumove,familiju pa neka ih nastane u kragejavac.i na posao

Evropa ili Azija

16. jul 2017.

Indusi imaju gradjana" na bacanje", a Ѕrbija?

U Srbiji može odlično da se živi,

16. jul 2017.

reče toma-diploma i donacija-žena mu!!!

Ness

16. jul 2017.

Jeste, Fijat je izgleda lošiji poslodavac od svih drugih velikih auto-kompanija koje proizvode automobile u Srbiji...čak i svi drugi poslodavci u ovoj zemlji visoke tehnologije i vrhunske proizodnje sa stotinama svetskih i domaćih firmi koje proizvode od ugle do lokomotive...i dok je ceo svet ratovao 90tih i bio u krizi posle 2000te, mi smo izgradili industriju i privredu i jedan od najviših društvenih proizvoda u Evropi..zaposlenost je puna, mladu buraju posao, ljudi se doseljavaju a političari vode ozbiljnu politiku...i u takvom kontekstu rafnici FIATA treba da dobiju veće plate...i treba da drhti FIAT jer ako izgubi Srbiju gde će jadan kukavac? Gde?

Dragan

17. jul 2017.

Ma sta bre pricate,pa ti kragujevcani stoje super.Sto ne dodjete u Smederevskoj Palanci u Gosa-FOM gde se radi teska metalurgija i gde zavarivaci za pun radni mesec primaju platu i po 17000 dinara.U tu platu je ukljucena i hrana i minuli rad i regres.Odbijte te tri stavke i eto vam plata.Nocni rad i atest se vec duze vreme ne placa.Da dobijete platu od 30000-tak hiljada morate svaki dan da radite prekovremeno sa svim subotama i nedeljama.O uslovima rada ne zelim ni da pricam.Dodjite pa se uverite sami.

Pravda pravdiva

17. jul 2017.

Bitange iz vlade uzimaju razliku, zati i nema dogovora,precutni dogovor izmedju fijata i srbijanskih lopuza.