Fotografije: Branka Todorović

Tekst: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net

Pitanje: Poštovanje g.Todoroviću, potrebna nam je pomoć pri izboru novog automobila. Trenutno vozimo C4 dizel, 2007 godište i jako smo zadovoljni i pouzdanošću i potrošnjom, nikakav problem nismo imali sa njim. Prešao je 160.000 km i jedini razlog prodaje jeste želja da ga prodamo dok još vredi i dok nisu počeli ozbiljniji kvarovi.

Dakle, sledeći automobil kupujemo nov, do 15.000€. Pošto imamo dvoje male dece na prvom mestu nam je bezbednost, zatim potrošnja i troškovi održavanja. Planiramo da ga vozimo deset-ak godina. Prelazimo godisnje oko 10.000 km, uglavnom grad, i more jednom godišnje. Ono što smo mi uzeli u obzir jeste Fiat 500L, Kia ceed, Citroen C4 Cactus, Captur, Auris i Nissan Note. Sve varijante su benzinske osim Kie koja nam se uklapa u cenu u dizel verziji. Međutim čuli smo da su delovi za Kiu preskupi.

Obzirom da smo do sada vozili automobil sa dizel motorom malo se pribojavamo potrošnje kod benzinaca. Ovaj Cactus se hvali štedljivim motorom. Da li za ovoliko koliko mi pređemo vredi uzimati dizelaša? Pošto u ovu cenu ulaze uglavnom najslabije varijante benzinskih motora da li ima neki koji je preslab i koji ne preporučujete? Dakle, da rezimiram šta je najbolja kupovina za porodicu sa dvoje male dece do 15.000€? Unapred hvala na odgovoru.

Što se tiče načina vožnje i suprug i ja smo „dosadni“, školski vozači. Vozimo „meko“, pažljivo, nemamo nešto specijalno tešku nogu i uglavnom poštujemo ograničenja, tako da ni na auto putu retko prelazimo 120 km/h. Naša vožnja je uglavnom gradska, ako negde idemo sa strane to je uglavnom auto-put i more jednom godišnje.

Malo vozimo po regionalnim putevima, po planinama još manje, eventualno Zlatibor jednom godišnje. To sve zajedno retko pređe 10.000 km godišnje. Samim tim što poštujemo ograničenja više nas pretiču nego sto mi pretičemo. Dakle nismo nešto zaluđeni za bog zna kakvim sportskim performansama. Nama treba siguran porodični automobil koji će nas sluziti 8-10 godina i koji nas neće izneveriti na putu, a koji nam opet neće biti preskup sto se tiče potrošnje i održavanja. Što se tiče izgleda nekako nam to nije prioritet. Svi ti novi automobili su manje, više, dobro dizajnerski odrađeni. Meni je nekako od svih tih koje smo pogledali Renault Captur najdopadljiviji, ali to svakako nije presudno. Bitnije nam je da je bezbedan i mali potrošač, tako da svakako i Ford Focus kojeg ste mnogo hvalili na vašim sajtovima dolazi u obzir. Focus takođe lepo izgleda, ali njega nismo išli da pogledamo.

Ime i prezime: Milena Rakić

Kada planirate kupovinu?: Što pre

Kakav auto kupujete?: Nov

Koliko novca želite da potrošite? do 15.000€

Šta trenutno vozite?: Citroen C4, 1.6 HDI, 2007ć

Između kojih se automobila dvoumite?: 500L, CAPTUR TCe 90, AURIS 1,33 Dual VVT-i, KIA CEED 1,4 dizel CRDi WGT, Citroena C4 CACTUS PureTech 82 BVM i Nissan NOTE  1.2.

Gde ste čuli za moj sajt?: Google

Koliko kilometara godišnje prelazite?: oko 10.000 km

Da li biste platili da vam pronađem auto?: Da

Odgovara Aleksandar Todorović: Poštovana, hvala vam na zanimljivim pitanjima i poverenju. Drago mi je što mogu da vam pomognem.

Veoma je važno da kupite najbezbedniji automobil za vašu porodicu, posebno jer živite u Srbiji, državi sa ogromnim brojem nastradalih u saobraćajnim nesrećama. Baš zbog toga, gotovo petnaest godina se trudim da prilikom poređenja automobila čitaocima skrenem pažnju na to koji su automobili najbezbedniji, a koji nisu za preporuku. Uvek se misli da se nesreće događaju samo onima koji piju pre vožnje (neki čak to čine i za vreme vožnje – na benzinskim stanicama možete naći izuzetno veliki izbor alkoholnih pića, i do trideset puta veći nego izbor ulja, na primer) i onima koji nisu prilagodili brzinu.

Istina je da se nesreće dešavaju i savesnim vozačima koji deceniju i više nisu imali nikakav saobraćajni prekršaj, jer su kod nas putevi toliko loše trasirani da se postavlja pitanje – imamo li mi najgore inženjere u Evropi? Kad svemu tome dodate da imamo korumpirane policajce koji će za „crvenu“ ili dve pustiti pijanog vozača da nastavi sa vožnjom, dok će drugima pisati kaznu zbog prekoračenje brzine od 5 km/h, sve je jasno.

Kod izbora bezbednog automobila morate o svemu voditi računa. Euro NCAP agencija nije dovoljno rigorozna, stalno menja kriterijume ocenjivanja i kupci su često zbunjeni. Najviše štete od njih imao je proizvođač najbezbednijih automobila (Volvo), jer je Euro NCAP preko noći počeo da deli maksimalnih pet zvezdica i automobilima koji realno nisu dovoljno bezbedni (uskoro o tome više u novom tekstu za sajt Danas.rs). Istina, oni jesu povremeno napominjali čitaocima da ne upoređuju automobile B segmenta sa automobilima C segmenta, ili automobile C segmenta sa modelima iz D segmenta. Ali, ne sprovode kreš testove manjeg sa većim automobilom, recimo, Yaris sa Aurisom. Oba modela su zaslužila maksimalnih pet zvezdica, ali Auris je osetno teži (preko 250 kg) od Yarisa. Šta bi se dogodilo u frontalnom sudaru ova dva modela? Yaris bi u velikom broju slučajeva završio pored puta, a to može biti reka, provalija, jarak, stena. Auris bi ostao na putu. Da li je Yaris bezbedan? Želim da kažem da je uvek bolje imati što je moguće veći automobil, model koji ima najveću čvrstinu karoserije i koji je najteži. Naravno, ne možete voziti kamion, a ne postoji automobil u kojem ćete ostati živi ako vas on udari. Ovaj uvod sam napravio iz dva razloga. Ono što je vama primarno kod automobila se mahom ne podudara. Želite najbezbedniji auto i štedljiv auto. Ako vam je važnije da uštedite jedan litar goriva na 100 km, ili nešto malo više od toga, onda vam bezbednost ne može biti primarna.

Potrošnja goriva jeste bitna. Ali, primetio sam da naši kupci veoma mnogo pažnje prilikom izbora automobila posvećuju potrošnji goriva. Baš čudno, jer gorivo nikada nije bilo jeftinije u poslednjih deset godina. Benzin je jeftiniji od dizela (doduše, samo u Srbiji i još par država Evrope). Na vašem primeru: vi mesečno prelazite oko 800 km. Ako kupite npr. Auris sa benzinskim motorom, prosečna potrošnja će vam biti 8,0 litara.

Ako kupite c’eed sa dizel motorom, potrošnja će vam biti 6,0 litara. Prosečna cena benzina je 137 dinara, dizela 140 dinara. Dakle, na svakih 100 km imate trošak od 1.096 dinara (benzinac), odnosno 840 dinara (dizelaš). Razlika je 256 dinara, odnosno mesečno 2.048 dinara, što je oko 16 €. Možemo da okrenemo priču pa da poredimo dizelaše koji troše 8,0 litara (neki veći automobil), odnosno 6,0 litara, i da dođemo do zaključka da zbog uštede od oko 16 € mesečno birate manji i manje bezbedan automobil, u kojem je šansa da ostanete invalid nakon sudara daleko veća. Da budem još precizniji: kupovinom novog automobila od 15.000 € posle godinu dana gubite u proseku oko 20%. Dakle, oko 3.000 €. Kod nekih modela, taj gubitak je malo manji (recimo, 17–18%, negde je malo veći), ali u prvoj godini nov auto najviše gubi na vrednosti. Na mesečnom nivou, vrednost vašeg automobila se smanjuje za 250 €, a mi ovde raspravljamo o uštedi od 16 €, odnosno 8 € (ako je razlika u potrošnji jedan litar).

Da zaključim, nemojte uopšte gledati potrošnju goriva kao nešto najvažnije, jer iz navedenog primera videli ste koji je to procenat troškova u vašem slučaju. Da prelazite 50.000 km godišnje, računica bi bila drugačija, ali ni tada štednja ne sme da ide na uštrb bezbednosti. Prelazite godišnje jako malo kilometara, naveli ste 10.000 km. Ja uvek preporučujem kupovinu novog, a ne polovnog automobila, jer ste kod kupovine novog pošteđeni od prevare i od brojnih skupih kvarova. Ali, u vašem slučaju, mogu da preporučim i kupovinu bezbednijeg automobila starog oko dve ili tri godine, sa umerenom kilometražom i garancijom. Volvo star par godina ne možete kupiti za 15.000 €, a da ima neku umerenu kilometražu, ali možete kupiti par godina staru Opel Insigniju sa realnih 120.000 km, polovnu, ali sa garancijom od pet godina (link je poslat g. Rakić – da ne bih reklamirao dilera na Danas.rs) za 13.000€.

Gubitak vrednosti ovog automobila je oko 1.300 € godišnje, dakle oko 10% vrednosti automobila, što je mnogo manje nego 3.000 € kada kupujete nov auto. Iako ja u 99% slučajeva preporučujem kupovinu novog automobila, a to bih učinio da bar prelazite 25.000 km godišnje, pošto je vama bezbednost najvažnija, a pošto je meni najvažnije da vi i vaša porodica čitava stigne do odredišta, preporučujem vam Opel Insigniju koja je mnogo bezbednija od Citroëna C4 Cactus, Nissana Note, FIAT-a 500L ili Kije c’eed. Ali, znajte da Insignia ne nudi samo mnogo bolju pasivnu bezbednost, već i bolju aktivnu bezbednost. Ono što je još važnije, motor 2.0 CDTi je veoma pouzdan i elastičan, tako da prašta pogrešne procene vozača, preticanja su izuzetno kratka i bezbedna, a uspone gotovo i ne oseća čak i kada vam je automobil maksimalno natovaren. Iako izbegavate preticanja, nekada ste prosto prinuđeni da pređete u suprotnu traku, a kada je već tako, najvažnije je da što kraće ostanete u njoj.

Opelova servisna mreža je prilična dobra u Srbiji, i čak van Beograda imate nekoliko jako dobrih ovlašćenih servisa (spisak servisa sa mojom preporukama poslat g. Rakić). Preporučujem vam i Toyotu Avensis, koja je još udobnija, pouzdanija i kvalitetnija od Insignije, a nudi i isti nivo bezbednosti. Problem je što je ponuda Avensisa na našem tržištu i do dvadeset puta slabija, a razlog je što je dileri retko uvoze polovne Toyote koje jako dobro drže cenu, bolje od VW-a, pa su i jako skupe. Toyota ima samo jedan vrhunski servis u Srbiji, ali on se nalazi u Beogradu, tako da ste mirni što se toga tiče. Inače, delovi za Toyotu su jeftiniji nego za Opel ili VW, a niža cena je i radnog sata. Najskuplji originalni delovi su za VW. To ljudi u Srbiji ne znaju, iako ja o tome pišem petnaest godina. Ako želite da kupite delove koji nisu originalni, jednako su jeftini oni za VW, Peugeot ili Renault, na primer. Razlog?

Prave ih iste fabrike, sa jednako lošim kvalitetom. Pošto planirate da u svom posedu zadržite nov automobil narednih deset godina, onda gubitak vrednost u prvoj godini, ili u nekoliko prvih godina, ne treba mnogo da vas brine. Iako prelazite samo 10.000 km godišnje, planirate da tu kilometražu prelazite pretežno u uslovima gradske vožnje, što je ujedno i najveće opterećenje za motor, posebno benzinske motore. Istina, moderni dizelaši imaju DPF filtere, ali se regeneracija može izvršiti u gradskoj vožnji ukoliko dopustite da motor postigne radnu temperaturu, a pošto živite u Beogradu, to je itekako moguće, ukoliko se vozite od polazišta do odredišta u rastojanju većem od 10 km pre nego što ugasite motor. Kod delimičnog opterećenja, dizelaši se bolje ponašaju. Ali, pošto ste uvrstili Toyotu u uži izbor, znajte da je Toyotin motor 1.33 ima dualni razvod ventila, dakle i usisnih, i izduvnih, i da je on najpouzdaniji i najelastičniji atmosferski motor te radne zapremine.

Toyotini delovi su prilično jeftini, a jeftin je i servis, pošto su Toyotini servisi najefikasniji na svetu. Ono što se u VW-u ili Peugeotu radi dva sata, kod Toyote traje jedan sat. Ako je servis Toyote trajao jedan sat i petnaest min, biće vam naplaćen jedan sat, jer je tako u pravilniku. Toyota pod garancijom priznaje i ono što ne mora zakonom da prizna. Retki su oni koji znaju da je garancija na nov motor zapravo garancija samo na blok motora, ali Toyota u praksi priznaje i ostale kvarove na motoru. Naravno da su dizne isključene iz garancije, jer su u Srbiji i dalje na mnogim pumpama prodaje gorivo jako lošeg kvaliteta. Sa benzinskim motorima je ipak dosta manji problem kada govorimo o lošem gorivu, ali ni oni neće dobro raditi ako sipate u njih benzin koji ima i mnogo vode (što u Srbiji nije retko). Dakle, izuzetno je važno da možete da se oslonite na dobar servis koji će moći da prihvati najveći broj reklamacija i podvede ih pod garanciju. Od automobila koji ste naveli, što se servisa u Beogradu tiče, najsigurniji ste sa Toyota Centrom, PSC-Komnenovićem (Opel), Nissan LF Auto Centrom i HIT Autom (Renault). Avtonova KAB (Citroën) radi sve bolje, ali stvarno nisam imao prilike da testiram taj servis. Dobar je i servis Kie u Beogradu i nije tako skup kao što se priča. Kia daje garanciju od sedam godina koju poštuje, i zbog toga je radni sat nešto skuplji nego kod Renaulta, ali je jeftiniji nego kod VW-a. I delovi za c’eed koštaju manje nego za Golf VII, na primer.

U svakom slučaju, Kia ima daleko stručnije majstore i bolji servis nego Hyundai Auto, uostalom raspitajte se malo po forumima (ako kupite Hyundai i30, idite samo u Ehom, jer je direktor servisa čuveni Zoran Kastratović – oni kad vam ne poprave auto, bar vam vrate novac). Motor 1.2 PureTech u Citroënu je dobio zasluženu titulu motora godine, tako da je dobar osnov iako samo sa 82 KS. Ali, Citroën C4 Cactus, kao ni Nissan Note, ne ispunjavaju vaš prvi uslov, a to je bezbednost.

Oba modela su dobila tek četiri zvezdice na Euro NCAP kreš testu. Jako im je malo falilo da dobijaju pet zvezdica, ali nudi manje bezbednosti od ostalih modela koje ste naveli. Nemojte nikako gledati samo broj zvezdica, nego gledajte ukupan rezultat izražen u procentima, jer nije isto ako je auto dobio pet zvezdica i 88%, i 5 zvezdica i 94% – razlika je značajna. Opet vam ponavljam, možete porediti samo automobile slične klase i težine. Insignia i Avensis su mnogo veći, teži i bezbedniji automobili od ovih koji vi želite da kupite. Najbezbedniji auto od vaših favorita je Toyota Auris, ali vam je preporučujem i Citroën C4 – ne samo zato što ste veoma zadovoljni sa vašim Citroënom (ja nikada ne savetujem da se držite jedne marke kao pijan plota, nego da uvek kupite najbezbedniji i najbolji auto), već zato što ste navikli na visok nivo komfora i udobnosti koje nudi vaš stari C4. Od navedenih automobila, samo će vam Toyota Auris još ponuditi plišaniju, udobniju i otmeniju vožnju od automobila koji sada vozite. Svi ostali su korak unazad, osim možda Kije c’eed, koja ima bolja sedišta od vašeg automobila, ali ne i mekše oslanjanje, iako je to udobniji automobil od proseka klase, ali kad se čovek jednom navikne na Citroën, onda mu je veliki broj automobila nakon toga neudoban i pretvrd.

Citroën C4 Cactus je inače moj omiljeni automobil – toliko mnogo udobnosti pruža, toliko mekano i nečujno pegla neravnine sa puta, da mogu reći da je to pravi Citroën u punom smislu te reči. Osim toga, u putničkom prostoru je veoma prijatno boraviti, krov je visoko postavljen, pa ne osećate skučenost kao u ostalim modelima C segmenta. Znajte da i komfor itekako utiče na bezbednost. Kako? Kada vozim C4 Cactus deset sati, osećam se kao da sam vozio BMW serije 1 manje od 1h. C4 Cactus ne zamara, sedišta su čudesno udobna, pa kad nemate nesnosne bolove u leđima i karlici, šanse da vozite prebrzo, ili da pretičete na mestima koja nisu optimalna smanjuje se na minimum. Zapravo, u ovom Citroënu je sva tako genijalno i dopadljivo osmišljeno da vam se ne izlazi iz automobila. Ovaj Citroën je „jeftini Mercedes“.  Ali, zar Citroën to nije oduvek bio?

Toyota Auris je ubedljivo najbezbednija od navedenih modela, dobila je 92% na EuroNCAP kreš testu, Kia ceed 89%, a C4 Cactus tek 4 zvezdice (http://www.euroncap.com/en/results/citro%C3%ABn/c4-cactus/7863) i 82%. Fiat 500L je osvojio 94%, ali u bočnom sudaru pruža marginalnu, nedovoljnu zaštitu za grudi, ali je ipak mnogo bezbedniji od Citroena. Renault Captur je bolji sa 88% i 5 zvezdica, ali on pruža veoma lošu zaštitu toraksa. Kliknite na strelicu ispod broja 88% pa se sami uverite (http://www.euroncap.com/en/results/renault/captur/8888).

Ako bih morao da u nekoliko reči opišem Auris, rekao bih da je ovo jedan otmen, umalo premijum kompakt, koji je dovoljno brz, štedljiv i zanimljiv čak i najprobirljivijim kupcima. Kada kupujete kompakt za oko 15.000 €, uglavnom morate da se pomirite sa činjenicom da nećete moći da dobijete kvalitet koji imate kod Mercedesa ili Lexusa, ali Toyota sa novim Aurisom ovo pobija.

Auris mnogo nadilazi prosek kompakt klase, a po mnogim merilima pripada premijum vozilima. Ovo će retko koji evropski novinar napisati, jer je u nemačkim rukama, direktno ili indirektno, preko dve trećine auto magazina u Evropi – tako se najbolje štite interesi nemačke auto industrije.

Zbog toga ponoviću ovo po ko zna koji put: posetite američke ili ruske sajtove, koje ne kontroliše VW. Često me pitaju kako je moguće da je Toyota Auris tako loše ocenjena u nekim časopisima – eto odgovora.

Najbolje je da zakažete test vožnju i sami procenite o kakvom se automobilu radi, jer je besmisleno da ističem kako sam daleko objektivniji od nemačkih novinara, koji su otišli toliko daleko da direktno rade za nemačke proizvođače automobila. Korporacije više ne poznaju granice i objektivno auto novinarstvo u Evropi je u odumiranju. Najsmešniji su oni koji to podržavaju, a takvih u Srbiji ima mnogo.

Kod Aurisa najviše oduševljava uglađen rad motora i dobra stabilnost. Sniženje težišta za centimetar omogućilo je da se uverljivo ležanje i stabilnost postiže sa oslanjanjem koje nije tvrdo, odnosno koje pruža visok nivo udobnosti – to je lako primetiti na našim užasnim putevima. Navedeno važi za sve verzije Aurisa.

Na Euro NCAP kreš testu, Auris je naravno, zar ste sumnjali, osvojio maksimalnih 5 zvezdica i 92% od maksimalnog broja poena (ponavljam se). To je bolji rezultat od skupljeg BMW-a serije 1 (91%), pa čak i od aktuelne Mercedesove C klase. (90%). Kia c’eed možda izgleda bolje, košta manje, ali to ima svoju cenu (89% na Euro NCAP kreš testu). Skuplji Citroen DS4 sa 90% ne može da parira Aurisu, a ne može ni Mazda 3 (86%).

Detaljniji odgovor, analizu poslao sam porodici Rakić. Svako od vas ima neke svoje afinitete i zahteve od automobila, pa vam ovaj odgovor može biti samo uvod u rešenje vaših dilema. Ja upoređujem automobile iz vašeg ugla gledanja, zato se potrudite da napišete što je moguće detaljnije pitanje.

Pitanja šaljite ovde www.najboljiauto.com ili u komentarima ispod tekstova na portalu Danas.rs