
Tekst: Aleksandar Todorović urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
GT Line paket opreme donosi vrlo zanimljive estetske detalje na karoseriji automobila (drugačiji branici, retrovizori, bočne lajsne, kraj izduvnog sistema) i 16“ aluminijumske felne. Zbog drugačijeg dizajna GT Line prednjeg branika izbačena su svetla za maglu.
Zvučna izolacija je sasvim pristojna, kvalitet finalne obrade takođe. Instrumenti su lako čitljivi, analogni obrtomer je rešen klasično. Sve je rešeno zanimljivo, moderno, a praktično. Pedale su jako mekane i ne zamaraju stopalo, a ne zamara ni ručica menjača, koje nije najpreciznija u klasi, ali je vrlo dobra.
Ljubitelji francuskih automobila mogu biti ponosni na Clio IV. Njegov dizajn je pogled u budućnost, i to kada je ovaj model u pitanju – prilično svetlu zahvaljujući dizajneru Laurens vas Den Ackeru. Enterijer je takođe sasvim francuski – skladan, oku ugodan i donekle avangardan. Kabina je moderna, „razigrana“ i prijatna, ponegde ljudi plastika nešto lošijeg kvaliteta.
Clio IV sa paketom opreme GT Line je najbolji dokaz da Renault ume da napravi automobil koji izaziva zavist. Proporcije su gotovo idealne, i mada su prednje svetlosne grupe ogromne, veoma se dobro uklapaju sa linijama automobila.
Motor i menjač dovoljno dobri
Motor nije bučan, i proizvodi mnogo manje vibracija dok je hladan, nego što to očekujete iako ima samo tri klipa. Razvijen je od dobro poznatog četvorocilinričnog Renaultovog 1.2 TCe motora.
Motor solidno vuče zahvaljujući činjenici da već pri 3.000 o./min. radilice postiže obrtni moment od 135 Nm, a pri 2.500 o./min. Pored toga, specifičnost Renaultovog turbo punjača je u funkciji Overpower, koja po potrebi podiže snagu i obrtni moment motora u 2, 3. i 4. stepenu prenosa, ali samo kada obrtaji radilice pređu 4.500 o./min. Time je postignuto da u kritičnim situacijama, prilikom preticanja, turbina udahne motoru itekako potrebne konjske snage, a da pri tome troši kao malolitražni atmosferski benzinac: odnosno samo 6,6 litara.
Fabrika obećava ubrzanja do 100 km/h za 12 sekundi, ali njemu treba sekunda više. U petom stepenu prenosa od 80 do 120 km/h potroši čak 23 sekunde, to baš nije sjano (Opel Corsa sa „starim“ atmosferskim benzincem od 100 KS, bez turbo punjača, isto to obavi za 17 sekundi, iako motor ima tek 130 Nm obrtnog momenta. Renaultovi inženjeri napravili su još jednu grešku, ugradili su samo petostepeni manuelni menjač, koji je dovoljno precizan, ali ipak ne može da parira onom u VW-ovoj grupi (Polo, Fabija, Rapid, Ibiza). Zanimljivo je da automobil lepo ubrzava samo do 150-155 km/h, nakon toga mu treba čitava večnost da dohvati 182 km/h
R-link za nove generacije
Već sa drugim paketom opreme odozdo – Expression – stiže ekran osetljiv na dodir sa navigacijom od 18 cm. Sistem za pomoć pri kretanju na uzbrdici je standardan, kao i ESP i tempomat, što do sada nije bio slučaj u ovoj klasi. Zanimljiva aerodinamična krilca ispred hladnjaka se pomeraju i prilagođavaju strujanje vazduha u skladu sa trenutnim potrebama za hlađenje motora, što doprinosi da dobra aerodinamika bude još i bolja.
Novi Clio nudi naprednu multimedijsku ponudu, a podrazumeva se da ima i Bluetooth za slušanje muzike sa prenosivih uređaja i telefoniranje bez ruku. Ostale uređaje i gadžete moguće je priključiti preko prednjih USB i AUX priključaka. MEDIA NAV nudi navigaciju Nav N Go sa 2D i 3D (Birdview) prikazom. Zahvaljujući USB-u i internetu, kupci mogu ažurirati sadržaj auto karata. Inače upravo je Renaultova navigacija najbolja navigacija koja se fabrički isporučuje u nekom serijskom automobilu.
U ponudi je i aplikacija R-Link, koja pokriva brojna područja: elektronsku poštu, društvene mreže, internet pretraživače, izbor najbolje rute uz usluge LIVE TomTom (HD traffic, upozorenja na radare u državama gde je to dopušteno, TomTom Places, vremenske prognoze Coyote Series u državama gde je ponuda dostupna), cene goriva, traženje mesta za parkiranje, praktične informacije (imenik, žute stranice, hoteli, restorani), podaci o vozilu (praćenje održavanja, uputstva za upotrebu), a tu su i igre, turističke informacije, izbor zvuka motora, personalizacija i slično. Dakle, sasvim je jasno kome je ovaj automobil namenjen – prevashodno mlađim vozačima i novoj generaciji kupaca, koji žele najmoderniju tehnologiju u svom automobilu.
Da li znate da je bolji od konkurencije?
Vozi se bolje od konkurencije, na dužim putovanjima zamara izuzetno malo, pa imate utisak da Clio IV košta dosta manje nego što realno vredi. On se za mesto pod suncem bori u B segmentu, ali on (doduše samo na prednjim sedištima), nudi komfor najudobnijih vozila C segmenta. Bravo Renault, mercy bouquet!
Ogibljenje Clia IV tako dobro upija neravnine sa puta, mirno, ali i tiho. Pitam se samo na kojim drogama (namerno bez navodnica) su bili nemački novinari njihovih najuglednih auto magazina kada su napisali svinjariju (takođe bez navodnica) da izbočine sa puta prodiru u putnički prostor kao tupi udarci. Osim toga, iako Nemci tvrde suprotno, Clio IV nema više tako bezosećajan upravljač kao što je imao Clio III – napredak je evidentan, jer uopšte nije zamorno prolaziti krivine sa brzinom od 182 km/h (Clio 0.9 TCe prosto nije hteo više). Naravno u Nemačkoj, samo je tamo do legalno i dozvoljeno.
Šta ona kaže:
Najbolja stvar kod ovog automobila je što je veoma udoban – najgora osobina mu je što je vrlo nepregledan. Clio IV izgleda originalno, drugačije i mnogi će se u njega zaljubiti već na prvi pogled.
Motor 0.9 TCe ne puca od snage, ali je 90 KS dovoljno za održavanje nekih umerenih brzina na autoputu, oko 150 km/h. Takođe je prostran za svoju klasu i veoma dobro opremljen. Kočnice su takođe izvrsne, iako je pedala kočnice malo letargična, tek od pola hoda efikasno koči. Dopada mi se i njegov menjač, iako nema sportski kratke hodove kao što vole oni koji voze na limitu. Zar konkurencija nije mogla da napravi nešto slično? Ergonomija i ogibljenje su na zavidnom nivou. Ovo nije automobil za one koje kupovinom automobila pokušavaju bezuspešno izleče komplekse, već za porodične ljude koji pre svega cene upotrebljivost.
Kome je namenjen ovaj automobil?
Ovo je verovatno najlepši Renault ikada proizveden u B segmentu i teško je racionalno razmišljati o njemu. Već je na prvi pogled jasno da je Van den Acker, novi Renaultov dizajner, nadmašio svoje kolege, u viziji novog identiteta za brend koji je odavno izašao iz krize.
Ako prelazite više od 40.000 kilomera godišnje, ipak kupite dCi, verziju od 90 KS košta 15.550€, jer agregat 0.9 TCe nije dovoljno elastičan, a može biti i žedan ako ga vozite brzinama preko 150 km/h. Nije problem što mu nedostaje jedan cilindar, već što turbo punjač ne može da prikrije jako malu radnu zapreminu. VW-ov TSI motor od 1.2 litara je prosto primetno elastičniji. Više priznanja je dobio i Fordov 1.0 Ecoboost motor. Ali Renaultovi turbo benzinci su veoma pouzdani. Mercedes već ugrađuje Renaultove motore u svoje modele. Pitanje je samo vremena kada će Renault u F1 opet biti bolji od Mercedesa.
Danas noviji modeli u B segmentu imaju ESP, ali on kod Clia IV funkcioniše najbolje, što sam mogao da potvrdim na brzoj vožnji. Bezbednost, kako pasivna, tako i aktivna, prosto je izvanredna, i to će možda umeti da cene porodični ljudi u Srbiji. Kome je prtljažnik Clia od 300 litara mali, neka kupi karavan.
PREDNOSTI:
Originalan dizajn, koji će još godinama izazivati zavist. Izuzetno bezbedan automobil. Za zaštitu dece osvojio je 89%, a za dodatnu bezbednosnu opremu (Safety Assist) 99%. Jako sigurne vozne osobine, mnogo bolji hendling u odnosu na stari model. Udobno ogibljenje, vrlo dobra finalna obrada. Dobra serijska oprema. Konačno i Clio ima amortizer koji podiže-drži haubu, poput svakog pristojnog automobila. Napredna multimedijska ponuda. Niski troškovi održavanja. Renaultova navigacija je najbolja navigacija koja se fabrički isporučuje u nekom serijskom automobilu. Pregledni i dobro raspoređeni instrumenti.
MANE:
Motor sa tri cilindra nedovoljno elastičan i snažan. Manje mesta za putnike u odnosu na Clio III, nedovoljno mesta za glave putnika na zadnjem sedištu. Visok nivo buke od vetra pri brzinama iznad 160 km/h. Prečnik okretanja veći nego kod proseka klase. Još slabiji osnovni benzinski agregat od 1,2 litra i 75 KS. Nedovoljno dobra paleta motora, nema u ponudi snažnijeg motora od 90 KS. Rezervoar je samo 45 litara. Preglednost je prilično loša, ima puno mrtvih uglova. Podešavanje nagiba sedišta nepraktično. Elektro podizači prozora su „brzi“ poput bake na pešačkom prelazu. Doziranje pedale kočnice nije dovoljno dobra – preveliko kašnjenje pri blagom kočenju.
Cena: od 11.450€
DIMENZIJE
Dužina: 4.060 mm
Širina: 1.730 mm
Visina: 1.450 mm
Međuosovinski razmak: 2.590 mm
Prtljažnik: 300/ l
Masa: od 1.070 kg
MOTOR
Zapremina: 898 ccm
Snaga: 90 KS pri 5.250.000 o./min.
Obrtni momenat: 133 Nm pri 2.500 o./min.
PERFORMANSE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 12,1 s
Maksimalna brzina: 182 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 4,5 litara
Potrošnja na testu: 6,6 litara
EuroNCAP kreš test: 5 zvezdica
Pogledajte odgovore na vaša pitanja u rubrici Pitajte Aleksandra Todorovića (www.Najboljiauto.com/pitajte)
Dizajn: 5,0
Bezbednost: 5,0
Motor i menjač: 4,0
Performanse: 4,0
Potrošnja: 4,0
Cena i garancija: 4,5
Udobnost: 4,0
Ponašanje na putu: 5,0
Kvalitet i pouzdanost: 4,5
Ponuda prostora: 3,0
Prosečna ocena: 4,3
Opšti utisak: 5,0
Paleta motora: 2,5
Mogućnost dalje prodaje: 4,0
– U petom stepenu prenosa od 80 do 120 km/h potroši čak 23 sekunde, to baš nije sjano (Opel Corsa sa "starim" atmosferskim benzincem od 100 KS, bez turbo punjača, isto to obavi za 17 sekundi, iako motor ima tek 130 Nm obrtnog momenta.
(Pisac teksta je zaboravio da napise da je spomenuta Opel Corsa imala 1400 ccm!)
– Zanimljivo je da automobil lepo ubrzava samo do 150-155 km/h, nakon toga mu treba čitava večnost da dohvati 182 km/h
– …agregat 0.9 TCe nije dovoljno elastičan, a može biti i žedan ako ga vozite brzinama preko 150 km/h.
– Visok nivo buke od vetra pri brzinama iznad 160 km/h.
Zasto sam naveo gore navedeno?
islim da se pisac teksta toliko odusevio ovim Cliom da je zaboravio da isti ima 3 (tri) cilindra, 898 ccm, 1040 kg…pa mu je sve sto sam gore izdvojio iz teksta, postalo mana.
"Lepo ubrzava samo do 150-155 km/h, jedva dohvati 182 km/h…visok nivo buke od vetra na brzinama iznad 160 km/h…"
Namerno sam ponovio navedeno, jer to ne mogu biti mane ovakvog vozila.
Pravi Renault i druge modele sa drugim motorima, koji lepo ubrzavaju i preko 150-155 km/h i idu brze od 182 km/h.
Ovo je ipak samo jedan od predstavnika "C" segmenta ili…gradski auto s kojim se, s vremena na vreme, moze izaci i na drum!
Zadovoljstvo je moje a nadam se i vecine sto imaju priliku da citaju Vase tekstove.Nacin na koji Vi pisete i objasnjavate je jako pristupacano i od koristi svima koje to interesuje…hvala
Merci beaucoup…
Najlepsi auto u klasi definitivno, Reno je bas odskocio u odnosu na konkurenciju, a ALEKSANDAR je.nemadmsdan u auto novinarstvu, definativno
@Zoran
Gospodine, morate shvatiti da ja ne mogu da navedem sve podatke u testu. Pod dva, motori se porede po snazi i obrtnom momentu. Opelov motor ima 1.4 litara ali nema turbo punjač. Naveo sam taj primer, jer je Opelov motor 1.4 mnogo poznatiji našim vozačima od recimo Fordovog 1.0 EcoBoost motora, koji ima osetno bolje performanse, i bolju elastićnost. Za vašu informaciju, Clio IV pripada B segmentu a ne C segmentu. Paleta motora za model Clio 4 je slabija. Morate makar minimalno da se informišete. Hvala na komentaru, i hvala vam što me čitate.
Nadam se da cete ovog sarlatana prestati da objavljujete, zaista je vec postalo iritantno. Admine prenesi tamo kome vec treba , da se raspitaju malo i vide da je ovaj covek koji pise ovo tezak salabajzer i da je provaljen od SVIH koji su nesto ozbiljniji u ovoj prici.sa automobilima
Mene zanima koliko je kvalitetan ovaj motor ?Svi ovi novi turbo benzinci su jako nepouzdani.Nema ništa bez atmosferskog benzinca.Kvalitet je Mazdin 2.0 benzinac koji ima samo 120 ks.Taj ce da traje dugo.
@Ratko Nikolić
Gospodine Nikoliću postavili ste prilično teško i nezahvalno pitanje. Turbo benzinci bi trebalo da imaju nešto kraći životni vek od atmosferskih motora. Ali to nije uvek takav slučaj. Volvo i SAAB su još pre više od tri decenije ugrađivali turbo punjače u benzinske motore, i ti motori su bili nepoderivi. Kako? Pa koristili su mnogo kvalitetnije blokove motore, klipove, cilindre, ventile. I danas je tako. VW-ovi TSI motri (dakle turbo benzinci) imali su problem sa turbinom koja se raspadala pre 80.000 km. Čak i nemački Auto Motor und Sport to objavio u svom testu na 100.000 km (TSI motor na Golfu nije izdržao tih 100.000 km a remont te turbine nije moguć). Imali su TSI probleme i sa lancem. Danas je te probleme VW navodno rešio. Ja verujem da je tako, ali vreme će pokazati. Renault ima mnogo više iskustva od VW-a kada su Turbo punjači u pitanju. Sećate se Renalta 5 Turbo? Znate li koliko je titula u F1 uzeo Renault sa svojim Turbo motorima? Ali da se vratimo na vaše pitanje. Renault nema problema sa svojim turbo benzincima. I zaista je tako. Mazda? Mazda je uvek pravila odlične benzince motore (oni nisu bili na nivou onih u Hondi, ali nisu bili ni mnogo daleko). Ovaj novi motor od 2.0 litra bi trebalo da bude pouzdan. Ali jako je malo vremena prošlo da bi to mogli da tvrdimo od njegovog pojavljivanja. "Problem" sa njim je što ima jako veliku kompresiju, koja je kao kod motora F1 (motori u F1 nisu pravljeni da traju dugo, nego da daju mnogo snage iz male zapremine). Ako je Mazda koristila materijale vrhunskog kvaliteta, taj bi motor trebalo da bude pouzdan, ali sumanjem da je Mazdi bio cilj da konstruše najdugovečniji motor, jer da im je to bio cilj, stavili bi manju radnu kompresiju. Veći pritisak znači i veće naprezanje. Najbolji i najkvalitetnije turbo motor u ovoj klasi ima Ford, svoj 1.0 EcoBoost motor koji je po svim paramatrima najbolji. Ako želite odličan Renaultov turbo benzinac, odaberite onaj od 1.2 litra i 4 cilindra. Nemojte očekivati elastičnost 1.5 DCI motora, niti nisku potrošnju kao kod dizelaša, posebno u gradskim uslovima vožnje. Hvala vam na komentaru. Zadovoljni odgovorom?
Hvala na odgovoru.Samo tako nastavite sa radom.Srdačan pozdrav.