Rad od kuće

BBC
Veliki broj građana Srbije će u narednom periodu morati da radi od kuće.

Iako je Srbija u svetskom vrhu po broju „slobodnjaka“, onlajn frilensera po glavi stanovnika, zbog epidemije korona virusa, hiljade ljudi u zemlji ovih dana prvi put radi od kuće.

Srbija je 11. zemlja u svetu i četvrta u Evropi po broju ljudi koji rade od kuće, pokazuje istraživanje o radu putem interneta koje je u decembru 2018. objavio Okfordski institut za internet.

Kako navode, Srbija ima 3.52 digitalna radnika na 1.000 stanovnika.

Za frilensere, ovo je samo još jedna radna nedelja, ali za novajlije na ovom terenu, dnevna rutina se potpuno promenila.

Iskusni korisnici kućnih kancelarija nude savete kako da ostanete produktivni u novim okolnostima.

1. Preuredite okruženje

Tijana je dizajnerka iz Novog Sada i već nekoliko godina radi od kuće. Ona kaže da joj spiskovi i razdvajanje prostora za odmor i rad pomažu da ostane produktivna.

„Svakog jutra prvo popijem kafu i završim, privatne stvari da to ne bih morala posle. Zatim stavim sebi na papir šta sve imam da završim tokom radnog vremena i precrtavam kako šta uradim“, priča Tijana.

„Sto sam izbacila iz spavaće sobe, namestila ga da bude što dalje od kauča. Često luftiram, kad mi opadne koncentracija napravim kratku pauzu, ali taman toliku da sve obaveze uspem da završim tokom radnog vremena“.

Za pojedine, ostanak kod kuće čitav dan, u pidžami, je najmučniji aspekt rada od kuće. Tuširanje i oblačenje ne samo da će vam pomoći da se bolje osećati, već će vas psihološki pripremiti za početak radnog dana.

Da li je potrebno da se presvučete u odeću za posao zavisi od toga kakav vam je sklop ličnosti i kakav vam je posao. Nekim ljudima formalna odeća pomaže da budu produktivniji, a naročito ako treba da obave video poziv.

Za mnoge je dovoljno da se iz pidžame, koju asociraju sa spavanjem i odmorom, presvuku u najobičniju majicu i farmerke.. Isto tako,skidanje odeće u kojoj ste radili kad završite može da pomogne vašem mozgu da shvati da je radni dan završen.

Two medical workers put on protective clothing at a hospital to treat coronavirus patients in Wuhan, China.

Getty Images
Pandemija korona virusa napravila je probleme širom sveta

2. Postavite granice

Ako ste navikli da radite iz kancelarije, verovatno se ovih dana po prvi put susrećete sa raznim problemima.

„Problematično je što i moj momak radi od kuće prepodne, a ja popodne, tako da manje-više moramo da budemo tihi jedno zbog drugog od osam ujutro do deset uveče. Stan je mali i ne možemo da se razdvojimo“, kaže Žana iz Beograda.

„Jako mi je bitno što ne ležim na kauču već radim za improvizovanim stolom, a to je šank u kući, pa su mi noge posle pola sata skroz utrnute. Ali, barem imam osećaj da radim“, navodi Žana i dodaje da joj u ovoj situaciji puno znači druženje sa mačkom „koja je oduševljena što je kuća puna“.

Ako ste inače zaposleni u firmi, verovatno imate utvrđeno radno vreme. Važno je da se držite radnog vremena kada radite od kuće.

Pripremite se na to da počnete radni dan u isto vreme kao kad radite iz kancelarije, kao i da završite u vreme kad biste inače otišli sa posla.

„Trudim se i da ne grickam po ceo dan i da ne otvaram frižider već da jedem slično kao na poslu, kada sam stvarno gladna“, zaključuje Žana.

Na kraju radnog dana, najbolje da isključite kompjuter i sredite papire, olovke i drugi materijal za rad. Savetuje se i da odvojite posebno mesto za rad, sa radnim stolom i stolicom, koje treba da bude što sličnije vašem kancelarijskom radnom stolu.

Savet britanske Nacionalne zdravstvene službe je da kucate sa zglobovima na tastaturi i sa podlakticama na stolu, koje treba da držite paralelno sa podom.

Higijena ruku predstavlja prvu liniju odbrane u borbi protiv virusa.
The British Broadcasting Corporation

3. Prošetajte (ukoliko niste u samoizolaciji)

Rad od kuće ne znači da treba da sedite u kući po ceo dan. Iako sada ne morate da izlazite iz kuće da biste stigli na posao, potrudite da izađete barem jednom dnevno.

Obujte cipele, izađite i uživajte na svežem vazduhu. Promena sredine će vam takođe pomoći da prevaziđete mentalne blokade i pomoći će vam da iz drugačije perspektive sagledate zadatke i probleme koje rešavate na poslu.

Takođe, šetnja vam može pomoći da napravite prelaz između rada i odmora nakon radnog vremena.

„Kad se radni dan završi, napravim krug po stanu, uradim vežbe, operem sudove, kuvam, ako mogu prošetam napolju bar 15 minuta, uradim bilo šta da prekinem taj kontinuitet radnog dana u stanu, pa se vratim na kauč da odmaram uz serije i filmove“, kaže Lazara iz Beograda, koja je ranije radila kao frilenser.

„To su saveti koje sam pokupila za vreme honorarnih poslova i kojih se držim i sada“.

Ona dodaje da se, kada je pre nekoliko dana prešla na rad od kuće, vratila savetima koje je pokupila tokom honorarnih poslova.

Ukoliko se odlučite da prošetate na kraju radnog dana,imajte u vidu da je u Srbiji od srede, 18. marta uveden policijski čas i da ne treba da izlazite iz kuće između osam uveče i pet ujutro.

Vojnici na ulicama Beograda tokom vanrednog stanja

BBC
Neki ne mogu da rade od kuće… Vojnici su izašli na ulice Beograda tokom vanrednog stanja.

4. Popričajte telefonom

Ako radite od kuće, vreme ćete najverovatnije provoditi sami, kolege i buka vam neće skretati pažnju.

Kada ste na poslu, češće ste u kontaktu sa kolegama, ali kada ste kod kuće, možda ćete provesti ceo dan bez da ste progovorili sa bilo kim, što može da vam stvori osećaj izolovanosti.

Za Jelenu, rad od kuće je daleko od idealnog.

„Pola vremena mi odlazi na traganje za najboljim načinom komunikacije, ko može da koristi istu aplikaciju za grupni poziv i slično“, kaže ona.

U vreme pandemije, vašim bližnjima takođe će prijati da vam čuju glas češće nego inače.

„Sa roditeljima se čujem telefonom, nije im svejedno što ne izlaze, ali nisu još krenuli da paniče.“

Pokušajte da tokom dana sa nekim popričate telefonom, umesto da se oslanjate samo na mejlove i poruke.

5. Redovno pravite pauze

Dobro je imati rutinu kada radite od kuće, ali posao ne treba da vam postane monoton.

Ne treba po čitav dan da sedite prilepljeni uz ekran. Važno je da redovno pravite pauze, kao i da ustajete od stola i šetate, kao što biste to radili i u kancelariji.

Istraživanja su pokazala da više kraćih pauza tokom dana bolje utiče na produktivnost nego duže, ali ređe pauze.

Mnogi koji rade od kuće preporučuju tzv. Pomodoro tehniku kao način da podelite svoj radni da izdelite na sekvence od po 25 minuta. Na svakih 25 minuta imate pauzu od 5 minuta.

Strahinja, programer iz Beograda koji inače radi od kuće da je za uspešnost na duže staze važno da evaluirate plan rada i tehnike koje primenjujete.

„Isplanirajte, sprovedite u delo, posle par dana sagledajte koliko ste bili uspešni“, ističe Strahinja.

„Nastavite da radite ono što je donelo dobre rezultate, a ono što nije promenite. Disciplina, introspekcija i retrospekcija. Nema caka, samo posvećenost. I pijte vode!“


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari