Foto: Miroslav Dragojević (Arhiva)

Ovime se nastavlja „privatizacija“ odnosno ustupanje poslova GSP-a privatnicima na koju su upozoravali predstavnici nekoliko sindikata iz ovog javnog preduzeća.

Sekretarijat za javni prevoz raspisao je tender za izradu Projekta javno-privatnog partnerstva u obavljanju prevoza na „potezu 600“ odnosno linije koje uglavnom vode ka Surčinu – 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 610, 611, 612 i 613.

Ovaj potez je još 2006. dodeljen privatnim prevoznicima, tačnije grupi „Avala bus prevoz“, da bi zatim dogovor bio raskinut a prevoz na ovim linijama nastavio je da obavlja GSP „Beograd“. Na drugoj strani, privatnici su „namireni“ tako što im je prepušten „potez 500“.

Projekat javno-privatnog partnerstva za „potez 500“ podrazumevao je ugovor na 10 godina za ukupno 55 autobusa na 14 linija, sa uslovom da autobusi ne budu stariji od 13 godina i procenjenim troškom od 8,2 miliona evra za prvu godinu prevoza odnosno 2018. godinu.

Za novi tender za „potez 600“ procenjena vrednost će se znati po isteku poziva za prikupljanje ponuda.

Odluka da se još linija prepusti privatnicima je očekivana s obzirom na katastrofalnu situaciju u kojoj se gradski prevoznik nalazi – sve više vozača napušta posao i odlazi na rad u inostranstvo, novi autobusi se ne nabavljaju a i postojeće je dve teže održavati, a sa druge strane Grad sve više novca troši da bi pokrio dugovanja i održao poslovanje gradskog saobraćajnog preduzeća.

Iz sindikata „Sloga“ su i ranije upozoravali da se sve više poslova GSP predaje privatnicima, kako iz osnovne delatnosti –prevoza tako i drugi poslovi vezani za održavanje vozila. I SOS sindikat je u više navrata ukazivao na sporne odluke i javne nabavke koje vode ka privatizaciji gradskog prevoza, o čemu je Danas pisao.

Nedavno je na jednoj od sednica Skupštine grada usvojena odluka o nacrtu aneksa ugovora o javno-privatnom partnerstvu u oblasti javnog gradskog, prigradskog i lokalnog prevoza. Taj ugovor predviđa, između ostalog, da vozači u privatnim autobusima moraju imati uniforme, da će se kažnjavati ako autobusi privatnika nemaju kamere i vaj-faj internet, da će kazna za prljavo vozilo biti 20.000 dinara, da će se sa 5.000 dinara kažnjavati putnici bez karte u ovim vozilima a da svi zaposleni kod privatnih prevoznika kupuju bus-plus kartice. Kada je usvajan ovaj nacrt aneksa ugovor predstavnici opozicije u gradskoj Skupštini kritikovali su sve odluke gradske vlasti vezane za poslovanje GSP.

Dragan Đilas, šef odborničke grupe SZS kritikovao je to što je gradska vlast od 2015. godine kada je potpisan ugovor sa privatnim prevoznicima samo povećavala izdvajanja iz budžeta za ove svrhe a nema novih ulaganja u gradsko preduzeće.

“ U 2015. privatnici su dobili 9,5 milijardi dinara, u 2016. su iz budžeta dobili 12,7 milijardi, a GSP je ostao na 8,5 milijardi dinara, da bi ove godine privatnicima dodeljeno 15 milijardi dinara, a GSP-u 9,5 milijardi. To je suština problema. Ili treba smanjiti subvencije privatnim prevoznicima ili povećati GSP-u“, rekao je tada Đilas.

Privatnici već saobraćaju na 37 odsto linija

Privatnim partnerima na osnovu javno-privatnog partnerstva poveren je prevoz putnika na oko 37% gradskih linija“ odgovorili su iz Sekretarijata za gradski prevoz na ranija pitanja Danasa. Oni su naveli i da su ugovori potpisani sa privatnim partnerima sklopljeni na period od 10 godina. „Sa Konzorcijumom Ariva litas Ugovor traje zaključno do 31. decembra 2025. godine, a sa“ prevoznikom Avala bus 500 zaključno do 31. decembra 2027. godine.

Povezani tekstovi