Zbog istovremenih radova u centru Beograda još veće gužve u saobraćaju 1Foto: Jelena Paunović

S druge strane, radovima na deonici koja je prethodno trebalo da bude završena, a obuhvata ulice 27. marta i Kraljice Marije, kraj se ni blizu ne nazire. Niko od gradskih zvaničnika nije se oglašavao sa objašnjenjem zašto počinje raskopavanje naredne deonice kada ni prethoda nije završena, iako su i dosadašnji radovi stvarali već dovoljno velike saobraćajne gužve.

Naime, 15. juna počela je prva faza rekonstrukcije, sa rokom od 65 dana da se privede kraju, kada bi radnici mogli da pređu na narednu deonicu. Međutim, iako je, tom računicom, predviđeni rok 20. avgust, radovi su, bez najave, počeli u Ulici Džordža Vašingtona pre pet dana, odnosno 27. jula. Nadležni Sekretarijata za saobraćaj oglasio se saopštenjem, tek na sam dan početka radova. „U okviru sledeće faze izvođenja radova na rekonstrukciji i uređenju saobraćajnica Kraljice Marije, 27. marta, Džordža Vašingtona i Cara Dušana u postojećoj regulaciji, od 26. jula do 7. novembra biće zatvorena deonica Džordža Vašingtona, od Takovske do Bulevara despota Stefana. Vozači i dalje mogu da za svoje kretanje koriste Takovsku ulicu i Bulevar despota Stefana“, navedeno je u saopštenju.

Zbog toga su vozači, stanari ovih ulica i pešaci nespremni dočekali radove koji su započeli bušenjem asfalta na raskrsnici sa Takovskom ulicom. Istovremeni radovi prouzrokovali su ogromne gužve i zastoje koji su nastali upravo u toj ulici. Trenutno „zarobljena“ između dve raskopane strane, Takovska je višestruko preopterećena, jer služi kao obilaznica oko blokiranih ulica.

Iako je započeta i druga faza, mašine u DŽordža Vasingtona stoje, a radnici su jedino zauzeti u Kraljice Marije, gde je aktivna čak jedna mašina. Aktivno se radi i raskrsnica kod Starine Novaka. Od Palilulske pijace do kraja Džordža Vašingtona nema ni radnika ni mašina, a raskopan je samo gornji sloj asfalta. Na tim deonicama rekonstrukcija kao da je stala, jer i ono malo radnika koje su naši repotreri zatekli na poslu, uglavnom nisu bili zauzeti.

Umesto saobraćajne signalizacije kojom se zatvara prilaz ulicama, nasute su gomile šljunka. Uprkos tome, neki vozači uspevaju da ih zaobiđu vozeći po trotoaru. Celom dužinom radova, postavljene su ograde koje onemogućuju prelaz sa jedne strane ulice na drugu, pa pešaci moraju doći do kraja ili početka jedne ulice da bi prešli „ulicu“.

Ipak, najveći problem za pešake predstavlja to što je trotoar raskopan gotovo do samih ulaza u prodavnice i ivice zgrada, pa je gotovo nemoguće proći pored zaštitne ograde. Mnogi od stanara okolnih zgrada najviše se žale jer nemaju gde da parkiraju svoje automobile, a kako kažu, ne znaju ni dokle će takvo stanje trajati, jer „gradska vlast stalno menja planove i rokove“.

U ulici Starine Novaka jedna traka je otvorena za saobraćaj, dok je druga zatvorena. Poseban problem predstavlja prolazak autobusa 33 i 48 u smeru ka Slaviji jer nije ostavljeno dovoljno asfalta da bi se saobraćaj odvijao nesmetano. U pravcu ka Pančevačkom mostu, ove linije skreću ka Tašmajdanu i obilaze oko Glavne pošte.

Tokom cele rekonstrukcije, velike zastoje u saobraćaju gotovo sigurno izazvaće zatvaranje čak pet veoma prometnih raskrsnica, na kojima će saobraćaj biti obustavljan na po sedam dana. Trenutno je zbog radova 11 linija gradskog prevoza promenilo trase (2L, 5A, 33, 48, 65, 77, 79, kao i noćne linije 27N, 32N, 304N i 401N), dve su ukinute (5 i 10) a samo dve su pojačane (6 i 14). Ipak, po slici koja se već ovih dana vidi, saobraćajnim gužvama biće pogođene sve linije gradskog prevoza koje prolaze kroz raskrsnice sa Takovskom i Bulevarom despota Stefana.

Kako je ranije najavljeno, rekonstrukcija saobraćajnica u dužini od oko tri kilometra od Vukovog spomenika do Kalemegdana trebalo bi da traje 200 dana, uz naizmenična zatvaranja ulica. Gradski urbanista Marko Stojčić je naveo kako bi kompletni radovi, po ugovoru, trebalo da se završe do 31. decembra ove godine, ali da je mimo ugovora dogovoreno da se zbog očekivanih gužvi pred novogodišnjie praznike radovi završe do 20. decembra. Na tablama je, pak, istaknuto da je kraj radova predviđen za januar 2020. godine.

Usputno prekrajanje planova Početkom aprila, kada je održana javna prezentacija, predstavljen je plan po kome je cela trasa podeljena na šest deonica, koje bi se radile u tri faze, a kraj radova je trebalo očekivati sredinom decembra. Rečeno je i da rekonstrukcija uključuje i raskrsnicu Cara Dušana – Tadeuša Košćuška, kao i uređenje platoa u zoni raskrsnice ulica Džordža Vašingtona i Palmotićeve. Po prvobitnom planu, prvih 70 dana, do sredine avgusta, radilo bi se na deonicama od Takovske do Bulevar despota Stefana i od Bulevara despota Stefana do Francuska. Usledio bi deo od Starine Novaka do Takovske i od Francuske do Kralja Petra, za koji je predviđen rok od 65 dana, od avgusta do sredine oktobra, a narednih 65 dana, od avgusta do sredine decembra, radile bi se deonice od Ruzveltove do Starine Novaka i od Kralja Petra do Tadeuša Koščuška.

I. N.