
„Svetlost ima jedno veliko oko, ali tama ima hiljadu ruku“, glasi hasidska izreka koju u svom romanu „Semper idem“ navodi autor, baveći se zlom uoči i tokom Drugog svetskog rata.
Naša tama, na sreću, ne može se porediti sa onom iz tog perioda, ali već smo se sasvim dobro uverili da postaje sve gušća i da dobija sve više ruku. Jedna takva ruka pirtisla je dugme i aktivirala zvučno oružje na narod. Druga ruka potegla je nož na dekanku Filozofskog fakulteta u Nišu. Treća ruka napravila je film „Zlo doba“ kao odgovor na dokumentarni serijal „Junaci doba zlog“.
I to je samo jedna u nizu imitacija i kopija u režiji vlasti – od plagiranja emisije „Utisak nedelje“, preko studenata zvanih „ćaci“, do njihovog pisma za Strazbur, kuda su se uputili studenti biciklisti turom dugom 1400 kilometara. Da Evropi pogledaju u oči i objasne u kakvom mraku živimo.
Ako Evropa pravilno sabere dva i dva, lako će zaključiti da je pismo koje je dobila stiglo direktno iz tog mraka, još ako iz jednačine izbaci litijum, možda će se konačno odrediti prema društvenoj i političkoj krizi u Srbiji u skladu sa sopstvenim vrednostima koje zastupa.
Šta smo još imali od naprednjačkih kopija? Na mitinge reagovali su kontramitinzima, samo što su posle prvih skupova ulice ostajale čiste, a posle drugih – pune smeća. Na kiflice i bakice odgovorili su kontrakiflicama i kontrabakicama. Što se tiče deminutiva, od studenata u blokadi dobili smo još mnogo takvih izraza, poput onih – jutrić, kafica, blokadica, ali smo od druge strane čuli nešto što je zaličilo na nožić i krastavčić.
Uzgred, žena koja je nožem a ne nožićem napala dekanku, istog časa u svoju odbranu izgovorila je da je neuračunljiva, za šta poseduje papir, što navodi na sumnju da je čitav događaj unapred osmišljen i da je u njemu učestvovalo više ruku tame. Teško da će lud čovek ikada za sebe reći da je lud. I da ća se još pohvaliti kako ima papir koji to potvrđuje.

Naprednjačka imitatorska produkcija po logici stvari uvek je korak-dva iza autentičnosti, duhovitosti i kreativnosti studentskog bunta, pa je samim tim donekle predvidiva. Bilo je pitanje dana kada će i oni krenuti da pešače po Srbiji. Drugo je pitanje kakvim su motivima vođeni ovi pešaci s kapuljačama, a bez rančeva.
U nizu imitacija možda nas je ipak malo iznenadila najnovija sa najviše pozicije u državi. Na studentske zahteve vrhovna pozicija odgovoriće sopstvenim zahtevima. Što liči na štrajk glađu predstavnika vlasti. I to smo imali. Ako zahtevi budu ispostavljeni narodu, biće to još jedan dokaz da živimo u inverznoj stvarnosti i da zapravo i nemamo državu.
DŽulijan Barns u jednom svom romanu čija se radnja odvija u vreme Staljina kaže: „Pisce su osuđivali na prvoj strani Pravde, kompozitore na trećoj. Delile su ih dve strane. I to nije bilo nimalo beznačajno. Katkad je značilo razliku između života i smrti“. Šta bi onda u našim uslovima značio propagandni film „Zlo doba“ u kome su jasno nacrtane mete novinarima nezavisnih televizija i koji se prikazuje na nacionalnim frekvencijama? Što je vidljivije od prvih strana svih štampanih medija zajedno.
A kad već imamo posla sa tamom, da pokušamo da zamislimo kako je uopšte došlo do ideje za ovaj bizarni film. Da zamislimo mrak u nekoj dnevnoj sobi. Jedino svetlo dopire sa televizijskog ekrana. Da zamislimo i ljudsku figuru u fotelji. Figura pomno prati studentske proteste. Mreška čelo, vrti glavom, preznojava se i psuje.
Bes i mržnja dostižu vrhunac u času kada se to najmanje očekuje. Kada bezazleni glas neke mlade devojke izvikuje: „DŽaba vam sve, baba mi gleda N1!“ Na to, tajanstvena osoba skače iz fotelje i viče u ekran: „E, pa, baba, nećeš vala još dugo!“ Zatim se ta, još jedna ruka tame, hvata za telefon, ukucava broj i mračnim glasom naručuje jedan mračni film. Šta je sledeće?
Autorka je književnica i slobodna novinarka
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.