Podatak da su Železnice Srbije u prethodne tri godine platile Evropskoj banci za obnovu i razvoj kaznene penale i provizije u iznosu od oko dva miliona evra, jer na vreme nisu povučena sredstva za nabavku novih vozova i lokomotiva, veoma zabrinjava. Bez preterivanja se može konstatovati da je reč o javašluku zbog koga bi neko trebalo da odgovara.


Plaćanje kazni zbog nerealizovanih kredita, nažalost, u Srbiji nije retkost. Naprotiv, sa tim negativnim fenomenom susrećemo se mnogo češće nego što bi trebalo, što veoma slikovito ilustruje nedostatak svesti kod nadležnih u javnoj upravi, a sve se to obija o glavu građana Srbije, koji nesposobnost ili čak lošu nameru birokratije plaćaju iz svojih džepova.

Na ovim prostorima, u poslednjih desetak godina, veoma je popularno apliciranje za međunarodne kredite, a tu se uglavnom primenjuje logika „uzmi sve što ti život pruža“. O eventualnim posledicama razmišlja se kasnije. Iako bezglavo, uzimanje kredita je bilo i ostalo „politički korektno“ jer se, između ostalog, time dokazuje i orijentacija ka evropskim integracijama.

Istovremeno, krediti predstavljaju efikasno „oružje“ u predizbornoj kampanji koja je u Srbiji permanentna. O tome da li postoje objektivni uslovi da se realizuju u ugovoreno vreme, odnosno da li postoje svi potrebni projekti, dokumentacija i dodatna sredstva, očito je da niko ne razmišlja. I upravo je to ono što se desilo u konkretnom železničkom slučaju.

Neko o tome nije razmišljao? Ili se možda neko debelo okoristio od svega toga? Interna istraga koja je pokrenuta unutar Železnica Srbije upravo treba to da pokaže i da stvori preduslove za eventualno ispitivanje krivične odgovornosti, što je već posao nekih drugih državnih organa.

Takođe, ovo što se desilo samo je „kap koja je prelila čašu“ kada je reč o železnici. Poznato je da država železnicu odavno i enormno subvencioniše. Međutim, kad već postoje subvencije, logično je očekivati i neke rezultate. Nažalost, bar zasad, u Srbiji toga nema. I dalje se vozimo kompozicijama koje su prljave i koje nikad ne stižu na vreme. Stanje na prugama je katastrofalno, a gotovo svi bombastično najavljivani kapitalni projekti nisu realizovani.

Dok vožnja vozovima u Evropi predstavlja zadovoljstvo, kod nas je to u većini slučajeva „noćna mora“. Stoga potpuno je logično da se nakon najnovijeg „kiksa“ na železnici postavi pitanje dokle tako?

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari