U poslednje vreme iz Jat ervejza nikako da stignu dobre vesti. Tek što se čulo da je naš nacionalni avio-prevoznik dao avione kao zalog da će se iseliti iz zgrade koju je prodao da bi vratio dugove i da neće uspeti da se preseli na vreme, kad stiže vest da Lufthanza tehnik drži Jatove motore kao „taoce“ dok joj iz Srbije ne plate dug za njihov remont. Onda u Jatu izjave da imaju dogovor o saradnji sa Montenegro erlajnsom, a iz Crne Gore poruče da im tako nešto ne pada na pamet. Pa se sazna da se plate isplaćuju novcem od kredita i da će ove godine Jat ponovo imati gubitke. Na kraju, sada dođe i vest da je od početka godine ovaj operater prevezao skoro 10 odsto manje putnika na liniji za London, jednoj od svojih tradicionalno najjačih ruta.


Sve zajedno, loše. Ali, koliko god da ovo vreme ne pogoduje nekadašnjem avio-gigantu, takođe nekadašnje Jugoslavije toliko odgovara putnicima. Naime, jedan od glavnih razloga za sadašnji pad Jata je dolazak konkurencije. Mada, istini za volju, našem prevozniku nije dobro išlo ni dok je bio jedini operater na većini ruta, sada mu je još teže, jer gotovo svakog meseca sa beogradskog aerodroma počne da leti neka nova aviokompanija. Malo tržište sa puno konkurenata u ekonomskoj teoriji dovodi do nižih cena, a bar jednom teorija se pokazala kao tačna i u Srbiji. Jat je, suočen sa kvalitetnom alternativom koja se otvorila njegovim putnicima, na mnogim linijama počeo da koriguje cene, da uvodi kakve-takve novine i da se bori za putnike.

S druge strane, njegovi konkurenti, takođe nacionalne aviokompanije, kao pridošlice u Srbiji nastupaju protiv dobro ulogorenog donedavnog monopoliste na ovom tržištu, kojem se većina putnika po inerciji okreće svaki put kad treba otići u inostranstvo avionom. To znači da moraju da ponude bolju uslugu (što i nije tako teško) i niže cene.

Niske cene su naročito bitne s obzirom na visinu prosečne zarade u Srbiji zbog čega putovanje avionom većini građana ostaje samo želja. Tu na scenu stupaju niskotarifne aviokompanije, koje smo godinama priželjkivali, da bismo ih ove godine u većem broju napokon i dočekali. Njihovim dolaskom, i naši građani su dobili priliku da u Evropu lete za nekoliko desetina evra, pa su „jeftini“ operateri stekli instant popularnost u Srbiji. Iako nacionalne kompanije insistiraju da „lou kost“ konkurencija opslužuje drugu klijentelu, u siromašnim društvima poput našeg, ta druga klijentela skoro da je celo stanovništvo. Makar i uz najbolju uslugu, skupe karte u Srbiji nema ko da kupi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari