Metro na reč 1

Stručna javnost tvrdi da su hitnim usvajanjem tog zakonskog predloga koji ne predviđa potrebu za raspisivanjem javnih nabavki za poslove u vezi s izgradnjom metroa prekršeni propisi u Srbiji.

Drugim rečima, namera vlasti je da se donese „leks specijalis“ koji bi omogućio da se izvođač radova i snabdevač opremom za metro izabere bez obaveznog tenderskog postupka.

Eksperti ističu da zakon koji treba da usvoje poslanici u Skupštini služi kako bi se pravno pokrili dogovori koji su već napravljeni sa firmama iz Francuske vezano za nabavku opreme i Kine vezano za izgradnju metroa u Beogradu.

Epilog je da će se metro i gradska železnica u Beogradu graditi „direktnom pogodbom“ sa izvođačem bez tenderske procedure, što će povećati cenu koštanja tog posla koja će iznositi oko šest milijardi evra.

Iako cena nije glavno merilo kvaliteta i sigurnosti posla kada je reč o izgradnji metroa, za koji je potrebna sofisticirana tehnika i oprema, s druge strane „direktna pogodba“ nije garant da je izabran izvođač posla kao i snabdevač opremom koji je najbolji za izvođenje tog posla, niti da će on biti urađen kvalitetno i sigurno.

Upravo je tenderska procedura garant da posao bude obavljen valjano ali istovremeno po najpovoljnijim uslovima, što je segment o kome takođe treba voditi računa, naročito u zemljama bez moćnih budžeta, a upravo takva situacija je sa onim kojim raspolaže Srbija.

Zemlja je već dosta zadužena i svaki novi uzeti kredit predstavlja namet koji će morati da vraćaju građani Srbije iz svojih džepova.

Dosadašnja praksa vlasti u Srbiji da finansira izgradnju infrastrukture, a tako će izvesno biti i i sa metroom u Beogradu, uzimanjem stranih kredita i sklapanjem „direktnih pogodbi“ pokazuje da našu zemlju ti poslovi koštaju znatno skuplje a ništa kvalitetnije nego što bi to bio slučaj da se raspisuju tenderi.

Iako činjenice pokazuju da bi sa takvim rasipanjem novca trebalo prekinuti, vlada i dalje insistira na modelu koji bespotrebno prazni budžet i onemogućava da sredstva budu racionalno iskorišćena za druge potrebe.

close
Metro na reč 2

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.