Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić imao je zakonski osnov da zabrani obradu ličnih podatka prikupljenih od učenika osnovnih škola društvu za marketing i usluge Apex solution tehnology, jednoj od tri firme iz konzorcijuma koji stoji iza sistema naplate javnog prevoza u Beogradu Bus plus.

Utemeljen je i nalog da se obrišu već prikupljeni podaci sa obrazloženjem da nije bilo jasno naznačeno da učenici i njihovi roditelji nisu obavezni da popune formular za „Plus benefit program“, koji korisnicima bus plus kartica donosi pogodnosti.

Poprilično naoštreni Beograđani, kada je u pitanju novi sistem naplate javnog prevoza, u Šabićevom postupku vide još jednu potvrdu promašenosti Bus plusa. Međutim, Apex solution tehnology, bar kada je reč o najnovijoj epizodi u ovoj prestoničkoj sapunici, koja traje celo leto, nije uradio ništa novo što se inače ne radi kod nas. Igrajući na granici zakonskih rešenja, povremeno prelazeći s one njene strane, banke i pružaoci različitih vrsta usluga već godinama skupljaju podatke o svojim klijentima bez jasnog objašnjenja za šta će i kada će oni biti korišćeni.

Samo sakupljanje podataka nije nikakva domaća novotarija, štaviše u svetu je to uzdignuto na veoma sofisticiran nivo. Razvijaju se specijalizovane aplikacije za takozvani menadžment odnosa sa klijentima (Customer relationship management – CRM). Čak i multinacionalne kompanije koje prati dobar glas zapadaju u probleme zbog povremene (zlo)upotrebe podataka o svojim klijentima. Najčešće se radi o neželjenom, dosadnom marketingu. Međutim, ozbiljan CRM podrazumeva studiozno praćenje navika klijenata i prilagođavanje proizvoda i usluga njihovim potrebama.

U tom smislu, podjednako kao i prikupljanje ličnih podataka, može se problematizovati nedavna odluka gradskih čelnika da nije obavezna validacija korisnika mesečnih pretplatnih karata u vreme špiceva. Registrovanje putnika nema za svrhu smanjenje švercovanja (za to su zaduženi kontroverzni kontrolori i komunalni policajci), odnosno njegova primarna svrha je prikupljanje podataka o frekvenciji putnika u javnom prevozu i prilagođavanje (čak i promtno) usluge potrebama klijenata. Naravno, gde ima žita, biće i kukolja, pa uvek postoji mogućnost zloupotrebe prikupljenih podataka. Ali, zato i imamo Šabića.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari