Onlajn trgovina 1

Početkom ove godine zvanična statistika pokazala je da je u Srbiji 1,8 miliona građana kupovalo nešto preko interneta.

Bio je to rast od 300 odsto u odnosu na 2017. I dalje, međutim, stoji prošlogodišnj podatak da je gotovo polovina onih koji imaju pristup internetu, ipak, skeptična i nikada se još nije usudila da nešto kupi onlajn. U Srbiji je onlajn trgovina krenula stidljivo.

Bez Pejpala, mogućnosti da se neke ozbiljnije stvari trguju, a da se ne plati ozbiljna carina, bilo je teško nabaviti i knjigu preko Amazona ili neku igračku ili alat sa Ali ekspresa. Sada je sve to mnogo lakše, a poslednji udar krize izazvan pandemijom virusa korona izbacio je u prvi plan moć interneta i elektronske trgovine.

Kod nas prvih sedmica po uvođenju vanrednog stanja maloprodajni lanci nisu znali kud udaraju od posla. Naručivala se hrana i ostale kućne potrepštine u ogromnim količinama, a termini za dostavu čekali su se nedeljama.

Dostavljači hrane, takođe, imali su pune ruke posla jer su ljudi iz stanova i kuća naručivali hranu iz restorana.

Čak je i promet lanaca koji se bave prodajom garderobe i sportske opreme i obuće naglo skočio tokom aprila i maja. Jedan od sportskih lanaca koji radi u Srbiji i okolnim zemljama saopštio je da je od prodaje opreme preko interneta tokom vanrednog stanja prihodovao 40 miliona evra.

Kako je pandemija oslabila, a privreda u većini zemalja krenula u oporavak, veliki trgovci u svetu shvatili su jednu stvar – da mogu uz manje troškova, jednako kvalitetno zadovoljavajući apetite svojih potrošača da posluju i bez hiljade radnji po tržnim centrima.

Na dnevnom nivou na desetine velikih kompanija saopštavaju da će uskoro zatvoriti deo lokala. Vlasnik Zare među poslednjima najavio je zatvaranje 1.200 radnji i ulaganje ogromnog novca u razvoj elektronske prodaje.

Virus i vanredno stanje pomogli su mnogima i ovde da shvate neminovno.

Odjednom nije više bilo važno što „roba ne može da se proba“, jedan od razlog zbog kog se odbijala e-trgovina, a sve slabije postavlja se i pitanje „a šta ako me prevare“, što je u Srbiji bio broj jedan razlog zbog kog ljudi beže od onlajn prodaje, jer ne žele nekom nepoznatom da ostave ni svoje ime, a kamoli broj računa u banci.

Nema sumnje, kriza poput ove izmenila je svest donekle i starijih generacija u ovoj zemlji, a novi trendovi i generacije mladih koji dolaze i ne znaju kako je biti bez mobilnih telefona i društvenih mreža to će dodatno oblikovati.

Od tehnološkog napretka ne može da se pobegne, a onda ne čude ni prognoze da će do 2040. u svetu 95 odsto kupovina biti upravo onlajn.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari