Prisutnost i (o)čišćenje 1

Marina Abramović prisutna je među nama evo već skoro desetak dana.

Dogodilo se to nakon što nas je pre mnogo godina, decenija čak, napustila jer joj je ova zemlja i to dok je još bila u svom najširem jugoslovenskom obliku bila pretesna, nije je odmah razumela, a potom je devedesetih propustila priliku da zahvaljujući njenom radu bude najbolja na najvažnijoj vizuelnoj manifestaciji na svetu – Venecijanskom bijenalu.

„Balkanski barok“ bio je u tom trenutku suviše subverzivan, potpuno neprihvatljiv, pa verovatno i nerazumljiv onima koji su odlučivali o umetnicima koji su predstavljali ovu zemlju. Nije pomoglo ni to što bi nam se Marina vratila kao svetski poznata i priznata umetnica, ne više tek „prorok u svom selu“. Utisak je, u stvari, da su se čitavo ovo podneblje i Marina vremenom sve manje razumevali. Sve se vrtelo još jedino oko toga oko čega sa na ovim prostorima i dalje vrti – identiteta, pripadanja, državljanstva…

Stigli smo tako nekako i do ovih dana i ideje da se velikom retrospektivom verovatno najpoznatije umetnice odavde stvari najzad dese na pravi način, ali… Od početka je sve zaličilo na štošta drugo osim na umetnost. Da ne govorimo o tome da se ovde još uvek javljaju oni koju postavljaju pitanje o prirodi umetničkog u performansu. Otuda se i na stranama ovoga lista odvijala svojevrsna edukacija koja je trebalo da objasni šta je to zapravo veliko u vezi sa Marinom Abramović.

Da ona nije tek brend same sebe nekadašnje. Međutim, ne može se oteti utisku da se radi o brendiranju i proizvodima, a ne o umetnosti i umetniku. Priča se tu o tome ko koga i za koje novce reklamira, a sve liči na dolazak benda toliko mnogo iščekivanog i sanjanog u zenitu njegove slave, koji je, već odavno izvan onog konteksta u kome je njegova umetnost značila ono najbolje, rešio najzad da svrati i u ove krajeve. Ne kažemo da i takav ne može da napravi vrhunski koncert, ali ostaje gorko osećanje da to nije to.

Najpreciznije je problematiku Marine Abramović danas i ovde detektovao njen kolega umetnik Dejan Atanacković u svom autorskom tekstu u Ninu, prenesenom i ovim novinama. Kako bilo, umetnica je prisutna, a da li će svojom izložbom uspeti nešto da (p)očisti u ovom društvu, ostaje da se vidi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari