Borba protiv tabloidnih laži Sizifov posao 1Foto: FoNet/ Aleksandar Barda

Naime, on je gostujući juče u Jutarnjem programu TV Pink optužio naš list da je „hejterski“ i da vodi političke kampanje, te da Draža Petrović „sa tiražom od 2.000 primeraka“ ne može njega da uči novinarstvu.

Vučićević je, međutim, zaboravio da spomene da njegov list na dnevnom nivou krši Kodeks novinara Srbije, da im samo na naslovnici izađe bar jedna lažna vest, kao i da je gotovo nemoguće izbrojati koliko su sudskih sporova izgubili zbog iznošenja laži i kleveta.

Poslednji proces koji je Vučićević izgubio je u sporu koji je protiv njega pokrenuo lider Dveri Boško Obradović.

U pravosnažnoj presudi Apelacionog suda izrečenoj krajem prošle sedmice vlasniku Informera je naloženo da Obradoviću isplati 100.000 dinara jer ga je nazvao fašistom.

Obradović je tim povodom izjavio da je za njega kao i za Dveri to ogromna moralna satisfakcija, ali da smatra da režimski mediji neće prestati sa ovakvim negativnim kampanjama „jer je finansijska kazna mala i oni su je unapred ukalkulisali u svoj godišnji budžet“.

– Oni sve ovo rade po nalogu vladajućeg režima od koga dobijaju i ogromne subvencije od narodnih para iz državnog budžeta, tako da sve kazne koje stalno plaćaju zbog klevetanja i vređanja velikog broja protivnika vlasti zapravo snose građani Srbije. Kada bi konačno jednom bili kažnjeni tako da ih finansijski zaboli – verujem da bi počeli sledeći put da razmišljaju šta rade pre nego se na naslovnoj strani na monstruozan način obračunaju sa političkim neistomišljenicima aktuelne vlasti“ – rekao je Obradović, koji je protiv Vučićevića odnosno Informera dobio još četiri presude zbog iznošenja laži i kleveta.

Da je borba protiv orkestriranih napada i izmišljotina koje plasiraju tabloidi Sizifov posao, pokazuje i primer predsednika Stranke slobode i pravde Dragana Đilasa.

On i ne zna tačan broj tužbi koje je podneo protiv Informera i njegovog vlasnika.

Prvostepenih presuda u njegovu korist zasad ima devet, dok je pravosnažnih sedam, od čega je izvršeno (objavljeno i isplaćeno) šest.

Poštovanje presude u Informerovom slučaju izgleda ovako – sud im, na primer, zabrani da do izvršenja presude Đilasa nazivaju lopovom, ali onda oni koriste izraz „tajkun“ ili neki sličan.

– Oni poštuju te zabrane tako što ne upotrebljavaju baš takve reči, do presude. Kad dobiju presudu plate i onda može opet isto, a ja mogu opet da ih tužim… Povod za tužbe su uvek varijacije na istu temu: Ukrao pare pa sad kako kad koliko, pljačkao kad sam bio vlast. Druga je da sam nasilnik: hoću da ubijem Vučića, da moje trojke upadaju ljudima u kuće, da spremam krvave demonstracije, angažujem ukrajinske specijalce za to, navijam da nas korona pobije… Osim toga, imaju ponekad i lepe naslovne strane tipa Đilas majmun, pi*ka… i tako to – kaže za Danas lider SSP, koga je Vučićević više puta optuživao i da je pljačkao decu i otima od njih.

I potpredsednik Stranke slobode i pravde Borko Stefanović nedavno je na sudu dobio Vučićevića zbog izjave da je „stavio granicu na Kosovu pa je izgubio“.

Ranije ga je dobio zbog laži oko Miladina Kovačevića i njegove uloge u ovom slučaju. Dobijao ga je i bivši predsednik DS Bojan Pajtić ali i mnogi drugi.

Iznosi koje tabloidi isplaćuju stranama u sporu koje ih dobiju na sudu kreću se oko 70.000-80.000 dinara, maksimalno 100.000, te im uz svesrdne državne dotacije na medijskim konkursima nije nimalo teško da ih isplate i da nastave po starom.

Prema podacima Udruženja novinara Srbije iz maja ove godine, za sufinansiranje projekta u oblasti javnog informisanja izdavačima listova Alo, Kurir, Srpski telegraf i Informer dodeljeno je skoro 26 miliona dinara, iako je u tekstovima tih listova u drugoj polovini prošle godine, prema monitoringu Saveta za štampu, zabeleženo 3.900 prekršaja Kodeksa novinara Srbije.

Portal Fejk njuz tragač, koji se bavi otkrivanjem lažnih vesti, krajem prošle godine dodelio je „Zlatnog pinokija“ Informeru kao listu koji je tokom godine objavio najveći broj lažnih i manipulativnih vesti. Informer je objavio više od trećine lažnih vesti koje se plasiraju javnosti u Srbiji.

„Zlatnog Pinokija za 2019. godinu dobija Informer, koji je iz korpusa dokazanih dezinformacija kreirao ili preneo čak 34,4 odsto. Ovaj medij je tokom prethodnih godina u više navrata razotkrivao tajne planove za uništenje Srbije koji se nisu ostvarili, utvrdio je postojanje Boga na osnovu informacija sa satiričnog portala, najavio da NATO pravi virus kojim će ubijati Slovene, izmislio izjavu Federike Mogerini, lažima branio doktorat Siniše Malog, a u jednom trenutku je čak najavio i to da će se na portalu Informera pojaviti lažne vesti. Bili su u pravu“, saopštio je Fejk njuz tragač obrazlažući nagradu za najvećeg medijskog lažova godine.

Promovisanje lepote Srbije

Možda najapsurdniji projekti za koji je Informer dobio čak 6,9 miliona dinara pre dve godine je – promovisanje lepota Srbije. „Upoznajte opštine i gradove u Srbiji – Kula više nije crna ekološka tačka“, „Sremska Mitrovica grad budućnosti i turizma“, „Vršac – oaza zdravlja usred vinograda“, „Šid nudi nezaboravan odmor u Sremu“, samo su neki od njih. Najveća sredstva, čak milion dinara, ovaj tabloid je dobio za projekat – Upoznajte Pančevo. Isto toliko je dobio i za promociju Novog Sada a kasnije je portal Raskrinkavanje utvrdio da je Informer taj novac „opravdao“ prepisanim saopštenjem sa sajta Grada Novog Sada.

Gajić: Vučićević je tragična pojava

Advokat Vladimir Gajić kaže za Danas da je u ime svojih klijenata dobio Informer pet ili šest puta, kao i da prema njegovim saznanjima ovaj list ima više od 50 izgubljenih parnica na sudu.

– Ali, naknade štete su niske, sud de fakto podstiče tabloide da nastave u istom stilu jer oni te iznose zarade za jedan dan. Vučić ne podnosi medije koje ne kontroliše. Čestim napadima na Danas on vam nanosi i materijalnu štetu jer upozorava građane da „niste novine“ – kaže naš sagovornik osvrćući se na činjenicu da smo česta meta „prozivki“ i aktuelnog predsednika Srbije. Vlasnika i glavnog urednika Infomera ne smatra novinarom.

– Vučićević je jedna tragična pojava koja nažalost ima legitimaciju novinara – ističe Gajić.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.