Čitanjem štampe opipavamo puls društva 1Foto: B. C.

Kako je ekspanzija interneta uticala na razvoj štampanih medija u Srbiji, kao i koja je razlika u oglašavanju u novinama 19. veka i danas, pitanja su na koja su odgovore davali učesnici tribine “Štampa u Srbiji – nekada i sada“ na štandu Danasa na Medija marketu.

Adam Sofronijević iz Univerzitetske biblioteke „Svetozar Marković“, Ivana Jovanović Gudurić kustoskinja i autorka izložbe „Šta žene žele – kutak za advertajzing“ i novinar Danasa Božidar Andrejić, razgovarali su danas, 25. oktobra, na štandu Danasa u sklopu četvrtog sajma medija, o izazovima koje štampi nameći internet, oglašavanju, ali i o tome šta je novo u tradicionalnim medijima.

„Uopšte nove tehnologije uvek sam doživljavao kao novotariju. Usvajao sam jedan po jedan novi kompjuterski program, ali uz određeni otpor. Išao sam mic po mic počevši od pisaće mašine. Privikao sam se, ali imam ozbiljnu rezervu. Mladi nedovoljno razumno i selektivno koriste medije“, naglasio je na početku tribine novinar Božidar Andrejić.

On se osvrnuo na sve mediji u kojima je radio, istakavši da je u njima oduvek postojala nepresušna glad prema oglašivačima.

„U vreme kada je nastao list Danas, stvoren je i visokotiražni Blic. Danas je imao porođajne muke dugi niz godina. Zašto pominjem Blic, želim da povučem paralelu, jer u to isto vreme dolazi do jednog pitanja, a to je do koje mere smo mi list a od koje možemo da činimo usluge oglašivačima, pa i na uštrb vesti? Ta dilema i dalje stoji nad štampanim medijima, preti da ugrozi sadržaj. Stvara se utisak da je novinarstvo neozbiljna stvar“, dodao je Andrejić.

Da se u oglašavanju ništa nije promenilo smatra kustoskinja Ivana Jovanović Gudurić. Kako ističe, zlatan period reklama u srpskoj štampi bio je s kraja 19. veka.

„I tada kao i sada je postojalo stanovište da su žene potrošači. Jedina razlika je to što  nije postojala fotografija, nego su se potošači pokušavali kroz tekst privući da kupe određen proizvod ili su eventualno koristili određene grafike. Još jedna bitna razlika između današnjih reklama i onih iz 19. i početka 20. veka, jeste ta da tada nije bilo skrivenog PR-a“, istakla je Jovanović Gudurić.

Kako dodaje, razlike u samom tekstu oglasa nije bilo. Naglašava da se i tada ženama nudilo rešenje, kako da i dalje imaju ulogu patrijahalne žene a da u isto vreme prate evropske trendove, kao npr. u oblačenju i obrazovanju.

Panelista Adam Sofronijević ističe da je problem današnje štampe to što nema više nema publike kao i to da su danas svi autori.

„Svi imaju svoju reč, a to je novi svet. Šta znači novinar, novine? Mi nemamo odgovor na to pitanje danas. Niko neće da bude samo publika. Čitanjem štampe u svakom vremenu je isto kao i staviti ruku na puls jednog društva“, istakao je Soofronijević.

Na pitanje da li je u listovima iz sredine 20. veka izveštavanje bilo profesionalnije gost iz Univerzitetske biblioteke odgovara odrično.

„Daleko od toga. I tu ima grešaka. Mi danas imamo mit da je to bilo neko zlatno doba, da sad živimo u brzom svetu, a da je štampa tih četrdesetih godina bila istinitija“, smatra Sofronijević koji kao primer tadašnjeg neprofesionalizma u novinarstvu navodi „Male novine“ koje je uređivao Pera Todorović.

Tribinu je moderirala novinarka lista Danas Selena Kosorić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari