EPS protiv građana: Kad imaš makaze ni sud ti nije potreban 1Foto: Danas

Bez struje smo duže od tri godine. Bili smo prinuđeni da se iz nekada komfornog trosobnog stana preselimo u iznajmljenu garsonjeru. Supruga i ja smo dodatno pogoršali ionako urušeno zdravlje.

Ipak, od svega što nam je učinilo to bezumlje državnih institucija, najviše boli ugroženo dostojanstvo i osećaj nepravde…- govori Radule Todorović, Nišlija koga je EPS Distribucija proglasila “kradljivcem struje”, a on nakon toga protiv nje podneo tužbu Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu.

Radulovići su, prema dostupnim informacijama, prvi građani Srbije koje je EPS optužio za „neovlašćenu potrošnju“, a oni ga, nakon što su u zemlji neuspešno prošli sve sudske instance, kako bi se izborili da im struja bude uključena, tužili Strazburu. Oni su i jedna od oko 4500 porodica iz južne i istočne Srbije koje su od 2013. godine ostale „u mraku“ po ovom osnovu, a koje je evidentirao Centar za zaštitu potrošača „Forum“. U „Forumu“ pretpostavljaju da u tom regionu ima od 8.000 do 10.000 takvih domaćinstava.

Prema podacima „Foruma“, čije je sedište u Nišu, električna energija je, kroz sudske i upravne postupke koje su pokrenuli, uključena u samo pet odsto ovih domaćinstava, i to uglavnom privremeno, dok se postupci ne okonačju. Nije malo porodica koje žive bez struje već šestu zimu. Ima i potrošača koji su, čekajući insitucionalni „rasplet“ , preminuli od najtežih bolesti, a bez elementarnih uslova za život, kazali su sagovornici Danasa.

U „Forumu“ pretpostavljaju da je cilj EPS-a da kroz protivzakonita isključenja struje potrošačima zbog navodne neovlašćene potrošnje, a potom kroz odbijanja da ih priključi na mrežu iako su ispunili sve zakonske uslove, uslovljavajući priključenje izmirenjem zastarelih dugovanja- naplati takva dugovanja, pošto to ne može da učini na drugi način. Po Zakonu o obligacionim odnosima, komunalni dugovi  zastarevaju u roku od godinu dana, što znači da se ne mogu sudski naplatiti. Dugovanja po potrošaču, zahvaljujući između ostalog i kamati obračunatoj komfornom metodom, koju je Ustavni sud 2012. godine proglasio neustavnom, dostižu i milion dinara.

U ovom udruženju potrošača, sa sedištem u Nišu, veruju da bi drugi cilj ovakvog „inženjeringa“ EPS-a mogao biti i zamena velikog broja nebaždarenih brojila o trošku potrošačača, što im je moguće nametnuti u slučaju kada mu se pripiše „krađa struje“, a ne o trošku ovog javnog preduzeća, kako „zapoveda“ Zakon o metrologiji. EPS kategorički demantuje obe ovakve pretpostavke, navodeći da isključenja po ovom osnovu nisu masovna i da su u skladu sa zakonom.

Građani: Radnici Distribucije su na brojilu nešto kidali, sastavljali i slikali, a posle rekli da smo ga mi oštetili

Bez struje smo ostali 5. oktobra 2015. godine. Pre toga sam EPS Distribuciji podneo prigovor na iznos julskog računa, u kojem sam izrazio sumnju da nam je strujomer neispravan i da nam neko krade struju. Radnici EPS-a su nas isključili dok smo bili u stanu, niko nam se nije javio, niti ostavio bilo kakav dokument. Mislio sam da je u pitanju običan kvar, pošto smo uredno izmirivali račune i ništa nismo dugovali. Kada struja nije dolazila, otišao sam u Elektrodistribuciju, i saznao da sam je- „neovlašćeno koristio“- rekao je Radule Todorović u serijalu Danasa posvećenom ovoj temi.

EPS protiv građana: Kad imaš makaze ni sud ti nije potreban 2
Radule Todorović         Foto: Medijski istrazivački centar

Nišlija Goran Golubović je ostao bez struje u decembru 2015. “po nalogu Direkcije za mere i dragocene metale”, a da ekipa Distribucije „nije ni došla da vidi brojilo“. Godinu i po dana ranije Distribucija je bila u „vanrednoj kontroli” i konstatovala da je državna plomba na brojilu u redu. Malo kasnije radnici Distribucije su dolazili ponovo, jedan od njih je “rasturio merno mesto, okretao plombu, pa sve to vratio”. Tvrdnju EPS Distribucije da je „krao struju“ nazvao je “neistinom, nebulozom, bezobrazlukom…”.

– Isključeni smo u decembru 2016., uz obrazloženje da je Direkcija za mere i dragocene metale utvrdila da je državni žig na brojilu “izmenjenog fonta”. Uradili smo dva nezavisna veštačenja trasologa-eksperta za žigove, oba su utvrdila da je žig orginalan, ali Direkcija i EPS su ih odbacili jer je po aktuelnom zakonu Direkcija jedina ovlašćena za utvrđivanje orginalnosti. Kadija te tuži, kadija ti sudi… Radnici EPS-a sa Kosova su pri tom pretili mojoj majci i meni da će nas “iseliti u Sloveniju”. Spremamo se za Strazbur- rekao je za naš list Ivan Ferlež iz Niša.

Nišlija Stjepan Folić je kazao da je ostao bez struje u martu 2017. godine, nakon što je sam prijavio kvar na brojilu, koje se zapalilo, pošto je staro i nebaždareno. Došli su ljudi iz Distribucije i nešto “kidali, sastavljali, pa slikali”. Posle toga su mu rekli da je “neovlašćeno koristio struju”.

– Isključeni smo u julu 2015. Pre toga je bila kontrola, rekli su nam da brojilo, koje se vodilo na babu i dedu, nije ispravno, i da to sredimo. Otišao sam u Nišstan, koji je bio zadužen za popravke brojila, ali su mi rekli da ne mogu ništa da urade. Uradili smo sve što su u Distribuciji tražili- platili navodnu neovlašćenu potrošnju, kupili brojilo, preveli stan sa dede i babe na suprugino ime, upisali ga u katastar. A onda, kada je trebalo da nam uključe struju, kazali su da pre toga treba da platimo zastareli dug od 2.472.000 dinara koji su za života napravili deda i baba…- kazao je za Danas Aleksandar Tasić.

Ljubiša Mirković je dodao da je njegovo domaćinstvo isključeno u novembru 2016. zbog navodno oštećenog brojila. Neovlašćena potrošnja mu je obračunata na 240.000 dinara.

– Odlučili smo da je platimo na rate, a kupili smo i brojilo, pa je Elektrodistribucija donela rešenje o priključenju. Pošto nas nisu priključili, otišao sam da pitam šta se dešava. Usmeno, na hodiku, rečeno mi je da imamo stari dug od 539.561 dinar. A mi imamo dokaze da je od 2003. do 2016. – svaki račun plaćen. Kad smo im to rekli, dobili smo lakonski odgovor:“Tužite nas“- rekao je Mirković.

Neki od naših sagovornika kazali su da su obaveštenja o starom dugu dobili i “napismeno”. U obaveštenju Vlastimiru Vukiću, u koje je naš list imao uvid, navodi se da njegov dug na ime neovlašćene potrošnje iznosi  144.099,41 dinara, a da je “u obavezi da izmiri dospela dugovanja od 905.986,92 dinara, kako bi izbegao prinudnu naplatu istih”, bez navođenja od kada taj dug datira. Obaveštenje je dobio nakon što je EPS-u podneo zahtev za priključenje, a prethodno pristao da plati neovlašćenu potrošnju, u iznosu i do 350.000 dinara, te da kupi novo brojilo i plati njegovo izmeštanje, što ga je koštalo skoro 150.000 dinara.

U mraku se raspadaju porodice

Svi naši sagovornici su bili jednoglasni u ocenama da bez struje žive “strašno” ili “kao stoka”. Kuvaju na plin. Vodu za kupanje greju na terasi pa se “lončiraju” ili “kupaju u koritu, kao pre 60 godina”. Noću pale sveće, baterijske lampe ili akumulator, ali najčešće “legnu u devet”. Neki pune lap top u komšiluku, pa posle pogledaju vesti ili nešto pročitaju.

– Stariji sam čovek i težak dijabetičar. Ne vidim, ne čujem, isečen mi je prst zbog gangrene. Srčani sam bolesnik, sa bajpasom. Nemam gde da čuvam insulin kada su vrućine. Nemam gde ni da se okupam. Ne radim nigde, sa mnom živi ćerka, inače nezaposlena i samohrana majka- rekao je Folić.

Ferlež je dodao da mu je najteže bilo kada je bez struje trebalo negovati oca bolesnog od raka debelog creva, ali da su “uspeli da to po njega ipak bude dostojanstveno”.Tasić je dodao da nakon dve godne bez struje “deca pucaju, hoće da se isele”, žena mu prebacuje da je on kriv.

– Porodica mi se raspada- rekao je.

Struja se protivzakonito isključuje i starima i bolesnima

U Centru za zaštitu potrošača „Forum“ kažu da je, prema izjavama građana koji im se obraćaju, navodna neovlašćena potrošnja često konstatovana „bez njihovog prisustva, kao i bez dokaza koje zakon zahteva i odgovarajućeg dokumenta“. Pojedini potrošači su izrazili sumnju da su plombu na njihovim brojilima oštetili ili uklonili upravo radnici Elektrodistribucije, pošto su, kako kažu, pre ekipa koje su „utvrdile“ nepravilnost dolazile ekipe koje su „proveravale“ brojilo.

– Radnici Distribucije samo napišu „oštećena plomba“  i to je za njih „neovlašćena potrošnja“. Ne konstatuju da li su našli magnet, premoštene faze, ili druge mehanizme koji  obezbeđuju nepravilno čitanje potrošnje. Nije im važno što je, recimo, taj potrošač  redovno plaćao račune, koji su i nakon oštećenja plombi ostali isti, odnosno neumanjeni. U Zakonu o energetici i Uredbi o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom se, međutim, navodi da neovlašćena potrošnja postoji samo „pod uslovom da se u kontroli mernog uređaja utvrdi nepravilnost u merenju električne energije“ – kaže za Danas Profir Živković, pravni savetnik „Foruma“.

EPS protiv građana: Kad imaš makaze ni sud ti nije potreban 3
Profir Živković
Foto: Screenshot

U „Forumu“ kažu da je EPS Distribucija po osnovu neovlašćene potrošnje isključila i domaćinstva sa bebama, starima i bolesnima, koje Zakon o zaštiti potrošača ubraja u „ugrožene potrošače“, te zabranjuje isključenje. U članu 86. ovog Zakona zabranjuje se isključivanje struje „ako u domaćinstvu živi ugroženi potrošač zbog uzrasta, posebnih potreba ili bolesti“. Isti član zabranjuje isključenje onima koji izmiruju tekuću potrošnju, a osporili su postojanje ili visinu duga za struju ili iznos obračunate neovlašćene potrošnje, sve dok traje sudski postupak.

Živković dodaje da EPS Distibucija krši odredbe Uredbe o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom u kojima se navodi da je za ponovno priključenje struje potreban samo dokaz o vlasništvu, odnosno korišćenju isključenog objekta . Distribucije, međutim, traže da potrošači uz zahtev za privremeno uključenje prilože i građevinske i upotrebne dozvole, izvode iz katastra nepokretnosti ili rešenja o legalizaciji, koji su neophodni samo kada je reč o novom objektu koji se prvi put priključuje na mrežu.

Prema njegovim rečima, građani kojima je struja isključena zbog navodne neovlašćene potrošnje, takođe, „mesecima ili unedogled“  čekaju odgovore EPS Distribucije na svoje zahteve za privremeno uključenje struje i prigovore o visini dugovanja, iako je ona dužna da na njih odgovori u roku od samo nekoliko dana. EPS Distribucija, kako kaže, „često“ odbacuje zahteve za privremeno uključenje kao nepotpune, tražeći od potrošača „dokumentaciju koja nije obavezna po zakonu“. Na taj način EPS krši odredbe Zakona o energetici i Zakona o zaštiti potrošača.

Živković naglašava i da Zakon o energetici propisuje da se električna energija može isporučivati, odnosno očitavati i obračunavati samo preko metrološki ispravnih brojila. Takva brojila su ona kojima nije istekao državni žig, odnosno koja je EPS baždario najmanje jednom u 12 godina. Prema podacima „Foruma“, dobijenim od potrošača i Direkcije za mere i dragocene metale, skoro 90 odsto brojila isključenih po osnovu navodne neovlašćene potrošnje je neispravno, odnosno sa isteklim žigom. Zakon o metrologiji propisuje da se „merilo čiji je žig prestao da važi ne sme upotrebljavati“, kao i da je za njihovu zamenu, te i troškove, odgovoran EPS, a ne potrošači.

Centar „Forum“: tužbe sudovima i Ministarstvu trgovine

U Centru „Forum“ kažu da su se zbog ovakve „prakse“ EPS-a, koja je nezakonita, monopolistička i „perfidna“, više puta obraćali ovom javnom preduzeću i Ministarstvu energetike, a potrošačima pružali stručnu pomoć u vođenju sudskih i upravnih postupaka.

Početkom prošle godine „Forum“ je pokušao da podnesei veliki broj prekršajnih i prijava za privredni prestup protiv EPS Distribucije i odgovornih u tom javnom preduzeću. “Zatrpavanje” sudova ovakvim prijavama trebalo je još jednom da ukaže na težinu i razmere problema.

– Ova akcija je stopirana na samom početku. Po Zakonu o zaštiti potrošača, mi možemo  da podnesemo predlog za pokretanje prekršajnog postupka, ali prekršajnu prijavu može da podnese isključivo tržišna inspekcija. Ona nije prihvatala naše predloge za pokretanje postupaka jer radi strogo po nalogu iz “centrale”, koja im čak ograničava i nadležnost. Obraćali smo se i elektro- energetskoj inspekciji i prošli isto- kaže Profir Živković.

On podseća da je „Forum“, takođe, u oktobru 2017. godine podneo Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija zahtev za zaštitu kolektivnog interesa grupe građana Niša kojima je EPS Distribucija „protivpravno“ isključila struju zbog navodne krađe, a potom odbila da ih priključi na mrežu iako su platili i „nezakonito obračunatu“ neovlašćenu potrošnju i troškove izmeštanja brojila koji su „protivzakonito prevaljeni na njih“, zahtevajući da plate još i zastarele dugove za struju.

U ovom zahtevu, koji se naziva i „kolektivnim tužbom“, „Forum“ traži da Ministarstvo naloži EPS Distribuciji, odnosno niškoj  Elektrodistribuciji, da hitno privremeno priključi sve isključene potrošače i nastavi isporuku električne energije do okončanja njihovih sudskih sporova. Zahteva se i da Ministarstvo naloži EPS Distribuciji da stavi van snage obračune o neovlašćenoj potrošnji koje su dobili isključeni potrošači, a da njihova brojila o svom trošku dovede u tehnički ispravno stanje. Traži se i da ono naloži ovom javnom preduzeću da formira komisije za rešavanje prigovora i reklamacija potrošača, kao i Savet za zaštitu potrošača,  u kojima mora biti predstavnika asocijacija potrošača.

Ministarstvo trgovine pokrenulo postupak protiv EPS-a

U „Forumu“ smatraju da je jedna od posledica ove kolektivne tužbe bila je odluka EPS-a , iz januara prošle godine, da „pusti“ potrošače da je kontrolišu, nakon što je do tada bezmalo dve godine ignorisala takvu obavezu propisanu Zakonom o zaštiti potrošača. Vršilac dužnosti direktora EPS-a  Milorad Grčić odlučio je tada da unutar ovog javnog preduzeća prvi put bude formiran Savet, kao i više komisija, u čijem sastavu su i predstavnici evidentiranih potrošačkih udruženja.

Grčić je odlukom o obrazovanju Saveta za zaštitu potrošača, u koju je Danas imao uvid, imenovao  sedam članova, od kojih je Jovan Jovanović, predsednik Centra za zaštitu potrošača „Forum“, jedini predstavnik organizacija za zaštitu potrošača. Zadatak ovog stručnog savetodavnog tela EPS-a je da „analizira stanje i predlaže mere i aktivnosti na unapređenju politike zaštite prava kupaca električne energije, predlaže aktivnosti na unapređenju  ostvarivanja prava krajnjih kupaca na uredno i neprekidno snabdevanje električnom energijom, kao i  da analizira izveštaje o prigovorima krajnjih kupaca i daje smernice za postupanje“.

Njegovom odlukom o obrazovanju komisija za rešavanje prigovora fizičkih lica, u koje smo takođe imali uvid, formira se šest komisija na teritoriji cele Srbije- u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu, Kraljevu i EPS Snabdevanju. U komisijama je po pet članova, od kojih je samo po jedan iz potrošačkih organizacija. Član Komisije Elektrodistribucije Niš ispred organizacije potrošača je Živković iz „Foruma“. Ove komisije, inače,  „analiziraju i stručno obrađuju“ prigovore kupaca električne energije, a uz to „kontrolišu rad zaposlenih koji su ovlašćeni da postupaju  po prigovorima krajnjih korisnika i daju smernice za postupanje“.

Još značajnija posledica „kolektivne tužbe“, prema oceni „Foruma“, je odluka Ministarsta trgovine, iz decembra 2017. godine, da protiv EPS Distribucije pokrene postupak za zaštitu kolektivnog interesa građana Niša. Pri donošenju takve odluke Ministarstvo se pozvalo na četiri člana  Zakona o zaštiti potrošača, u kojima se između ostalog navodi da se kolektivna tužba podnosi u slučaju „nepoštene poslovne prakse“ trgovca. U zaključku Ministarstva se navodi da je Forum u tužbi „učinio verovatnim postojanje povrede kolektivnog interesa potrošača“.

EPS: Sve je po zakonu i nije masovno

U EPS Distribuciji su za Danas ocenili da se isključenje struje po osnovu neovlašćene potrošnje sprovodi po zakonu, a da takva isključenja nisu masovna.

– Logično je da korisnici kod kojih je ona utvrđena tvrde da nisu oštetili brojilo. Ali, zar neko zaista može da pomisli da neko od nas „izmišlja“ neovlašćenu potrošnju? Uostalom, postoje disciplinski, upravni i sudski postupci, u kojima se utvrđuju takve činjenice, a mi od njih ne bežimo- rekli su naši izvori.

EPS Distribucija, koja je delu potrošača slala obaveštenja o iznosu „svih dospelih dugovanja“ koja treba izmiriti, među kojima su i ona zastarela, a njeni službenici ih usmeno obaveštavali da će biti priključeni tek kada takve dugove izmire, je, ipak, u odgovoru našem listu  “priznala” da ne poseduje odluku na osnovu koje uslovljava priključenje ovakvim plaćanjima.  „EPS Distribucija ne raspolaže takvim dokumentom“, glasi odgovor na zahtev da nam dokument bude dostavljen.

Ovo javno preduzeće je i u svom odgovoru Ministarstvu trgovine negiralo sve kritike potrošača, odnosno „Foruma“. Ono je između ostalog navelo da uopšte nije nadležno za ponovno priključenje na mrežu nakon isključenja i da su za  to nadležne „druge organizacione jedinice EPS-a“, odnosno EPS Snabdevanje, kao „drugi energetski subjekt“.

– EPS Distribucija smatra da, kao prvostepeni organ, u postupku donošenja rešenja o priključenju ni na koji način nije ugrozila pravo potrošača jer je postupala u skladu sa sa Zakonom o energetici i Zakonom o opštem upravnom postupku. Primena Zakona o zaštiti potrošača, kao i kontrola od strane Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija u ovom momentu nije moguća, jer između ostalog EPS Distrubucija nije „trgovac“ u smislu Zakona o zaštiti potrošača- navela je EPS Distribucija u odgovoru.

To javno preduzeće je ocenilo da isključenje i uključenje struje reguliše Zakon o energetici, a ne Zakon o zaštiti potrošača.

– Zaštita krajnjih kupaca električne enregije (potrošača) ostvaruje se prvenstveno u skladu sa Zakonom o eneregtici, dok se odredbe Zakona o zaštiti potrošača mogu primenjivati samo ukoliko nisu u sukobu sa Zakonom o energetici. Potrošači nisu zaključili Ugovor o snabdevanju te ih Zakon o zaštiti potrošača ne štiti- stav je EPS Distribucije.

Ministarstvo trgovine ćuti godinu i po dana

Ministarstvo trgovine nije ni posle godinu i po dana donelo bilo kakvu odluku povodom zahteva „Foruma“ za zaštitu kolektivnog interesa grupe građana Niša. Takođe, uvrštavanje predstavnika potrošačkih organizacija u Savet za zaštitu potrošača i komisija za rešavanje prigovora i reklamacija potrošača ostalo je samo „mrtvo slovo na papiru“, jer ih EPS Distribucija ni posle godinu dana nije pozvala da učestvuju u radu.

– Očigledno je da Ministarstvo, a i drugi nadležni ne žele da reše problem, već gledaju da se građani iznure i da odustanu od borbe za svoja prava, kako bi, verovatno, naplatili zastarele dugove i prevalili troškove zamene nebaždarenih bojila na leđa građana. EPS zato i ne tuži dužnike, već navodnu neovlašćenu potrošnju koristi kao prečicu da naplati nešto za šta po zakonu nema pravo. Ne isključujem ni mogućnost da postoji plan da se ta dugovanja prikažu kao imovinu firme, ukoliko se bude išlo u privatizaciju EPS-a- ocenjuje za Danas predsednik “Foruma” Jovan Jovanović.

Pravni savetnik ovog udruženja potrošača, Profir Živković, dodaje da dugovanja koja EPS obračunava kao “dospela”- nisu realna. Struja se čita sa brojila od kojih velika većina nije baždarena, odnosno ispravna, dužnici se uglavnom ne utužuju pa se taj već neverodostojni dug dodatno gomila, a naposletku u njega ulaze i velike protivustavne kamate.

– Sve to se radi jer EPS ima makaze. “Objedinjena naplata” uredno tuži svoje dužnike, a EPS ih ne šalje na sud jer može da im seče struju, a posle da ih uceni da plate i ono što nije po zakonu kako bi im bila uključena- zaključuje za naš list Živković, dodajući da, svakako, ne treba gubiti iz vida da ima i potrošača koji zaista kradu struju.

Sociolog Đokica Jovanović: Da nije građanske reakcije bilo bi još gore, a već je jako loše

Sociolog Đokica Jovanović, koji je i predsednik Udruženog pokreta slobodnih stanara (UPSS), kaže da građani, kao i „Forum“, UPSS i druge građanske organizacije, i u ovom i u drugim slučajevima nemaju vidljivijih konkretnih pobeda, ali da bi javni sektor bio još samovoljniji da nema takve građanske reakcije.

EPS protiv građana: Kad imaš makaze ni sud ti nije potreban 4
Đokica Jovanović
Foto: UPSS

– Bilo bi još gore, a već je jako loše. Dakle, čitav niz malih pobeda građana dovodi do malih pomaka u javnom sektoru- kaže on za Danas.

Jovanović kaže da u zemljama u kojima je razvijena građanska, odnosno javna kultura, javne službe ne donose odluke od javnog interesa, odnosno od interesa za građane, bez ozbiljnog sadejstva sa različitim organizacijama građana. U Srbiji građani nisu nezaobilazni deo odlučivanja o javnom interesu.

– Ipak, naši građani su pokazali da su iznad države i u shvatanju i u sprovođenju javnog interesa. Bez obzira što možda ne izgleda tako, sve veći broj njih je spreman da se bori za svoje, odnosno javne interese. Sa druge strane, naša država na to nije spremna, i epohalno zaostaje za svojim građanima, koji navodno „ne razumeju“ javne poslove- ocenjuje on.

Nišlija Radule Todorović kaže da „neće odustati“ od svoje borbe da mu struja bude uključena, a pravda zadovoljena. Još se nije umorio od „hoda kroz institucije“, iako se uzaludno obraćao EPS-u, Agenciji za energetiku, Osnovnom javnom tužilaštvu, Upravnom sudu, Ustavnom sudu…

U junu prošle godine se činilo daje nadomak pobede. Od EPS Distribucije je doio rešenje o uključenju, kao i obećanje da će dobiti struju „za 20 dana“.

– Još uvek je nisu uključili. Izmišljaju nove uslove, ucenjuju, postavljaju se i dalje iznad zakona i misle da su nedodirljivi.  Ali, ja neću odustati- kaže on.

Distribucija i snabdevanje strujom je usluga od opšteg ekonomskog interesa

Centar „Forum“ se negativno izjasnio o tvrdnjama EPS Distribucije dostavljenim Ministarstu trgovine kao o „potpuno neprihvatljivim“. Račune za struju potrošačima dostavlja EPS, te je za potrošače koji podnose zahteve za priključenje irelevantna unutrašnja organizacija tog javnog preduzeća. Distribucija i snabdevanje električnom energijom je  jedinstena usluga od opšteg ekonomskog interesa.

Prema oceni „Foruma“, Zakon o zaštiti potrošača propisuje u svojim članovima svoj obaezujući karakter, a da će se „drugi zakoni primenjivati samo u slučaju da pružaju veću zaštitu potrošača “. Po Zakonu o zaštiti potrošača, EPS Distrbucija jeste „trgovac“ jer izdaje račune potrošačima na ime pružanja usluge isporuke električne energije, tako da Ministarstvo trgovine jeste nadležno da vrši kontrolu nad njim. Zakon o zaštiti potrošača nijednim svojim članom ne traži pisanu formu ugovora da bi potrošač uživao zakonsku zaštitu.

 

Sveće za žrtve EPS-a

UPSS se povodom masovnog isključenja struje građanima zbog navodne neovlašćene potrošnje obraćao domaćim institucijama- od niške Elektrodistribucije do Vlade i predsednika države, kao i Evropskoj energetskoj zajednici. Organizovao je tribine sa ovom temom, kao i protesna okupljanja.

U avgustu prošle godine organizovao je protest ispred sedišta Elektrodistribucije u Nišu, na kojem je više desetina građana zapalilo sveće za „žrtve EPS-a“.Organizatori su kazali da je protest „Saosećanje sa žrtvama EPS-a“ održan zbog sve većeg broja osiromašenih građana koji izvršavaju samoubistvo ili umiru nakon isključenja struje, kao i onih koji žive u mraku i po nekoliko godina zbog navodne krađe struje, koju EPS konstatuje pod sumnjivim okolnostima, a čije uključenje uslovljava naplatom zastarelih dugovanja.  Neposredno pre protesta Miroslav S. (44) iz Jelašnice kod Niša, inače izbeglica sa Kosova bez stalnog zaposlenja, izvršio je samoubistvo samo nekoliko sati nakon što mu je struja isključena zbog duga od 22.000 dinara.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari