Štrajk transportnih radnika usporio je juče Francusku do puzanja, dovodeći predsednika Nikolu Sarkozija pred najveći izazov otkako je došao na vlast. Štrajk je odgovor na Sarkozijev plan da ukine radničke beneficije koje, prema njegovom mišljenju, onemogućavaju rast francuske ekonomije.

Štrajk transportnih radnika usporio je juče Francusku do puzanja, dovodeći predsednika Nikolu Sarkozija pred najveći izazov otkako je došao na vlast. Štrajk je odgovor na Sarkozijev plan da ukine radničke beneficije koje, prema njegovom mišljenju, onemogućavaju rast francuske ekonomije.
Dok se Parižani na dečjim skuterima probijaju kroz zagušeni saobraćaj, a studenti pod blokadom drže svoje učionice protestujući zbog Sarkozijevih reformi, ključno pitanje je koliko dugo će štrajkači odolevati nepokolebljivom predsedniku. Radnički lideri koji su se juče sastali s ministrom za rad Gzavijeom Bertranom izrazili su oprezni optimizam spram očekivanja da bi vlada mogla da pokrene pregovore i prekine štrajkove.
Sindikati protestuju zbog plana prema kojem bi vreme za odlazak u penziju trebalo produžiti za oko 500.000 radnika javnog sektora. Za razliku od dosadašnjih štrajkova, ova radnička akcija odlučujući je test Sarkozijevog obećanja da će državu učiniti konkurentnijom. To obećanje predstavlja njegovu ličnu borbu kojom želi da dokaže da Francuska može biti reformisana i, ukoliko uspe, sindikati koji su dugo bili moćni, mogli bi da postanu veoma oslabljeni.

Lopta u vladinom dvorištu

Sarkozi želi da sve radnike, uključujući železničke i one u drugim javnim kompanijama, u kanalizacijama, službenike državnih banaka i zaposlene u Pariskoj operi i pozorištu Komedi Fransez, penzioniše posle 40 godina rada, a ne kao dosad posle 37,5. Didje l’ Reste, šef jednog od najtvrdokornijih sindikata CGT-Šeminot, odbacio je bilo kakvu mogućnost ustupaka: „Lopta je u vladinom dvorištu“. Lider umerenijeg sindikata CFTC Žak Vuazen, izrazio je, pak, odmereni optimizam i nadu da će vlada pokrenuti pregovore.

Štrajkovi su počeli u utorak uveče kada je državna železnička kompanija (SNCF) otkazala usluge na većini svojih linija. Mnoge pruge juče su bile puste, jer saobraćalo je svega 90 od 700 vozova. Linija Eurostara između Pariza i Londona, prema predviđanjima, trebalo bi da funkcioniše normalno. Štrajk je počeo baš na dan kada je na ruti ispod La Manša uvedena nova, brža linija koja vodi do londonske železničke stanice Sent Pankras.
Pariski tranzitni radnici pridružili su se štrajku juče ujutro, obesivši odgovarajuća obaveštenja na stanicama u metrou, i na autobuskim i tramvajskim stanicama. Obilaznica oko grada bila je zakrčena vozilima još pre podneva, budući da su mnogi građani automobilima krenuli na posao. Neki Parižani su do posla pešačili ili koristili novi, popularni sistem rent-a-bajk.
Radnici na gasovodu i električnoj mreži takođe su stupili u štrajk, preteći ciljanim isključenjima gasa i struje. Rezultati istraživanja javnog mnjenja ukazuju da predsednik Sarkozi ovog puta ima javnost na svojoj strani, jer većina deli stav da su pravila o penzionisanju zastarela, nepravična i suviše skupa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari