Foto: Danas

…kao i onih koji žive u mraku i po nekoliko godina zbog navodne krađe struje, koju EPS konstatuje pod sumnjivim okolnostima, a čije uključenje uslovljava naplatom zastarelih dugovanja. Protest „Saosećanje sa žrtvama EPS-a“ organizovao je niški Udruženi pokret slobodnih stanara (UPSS).

– EPS, kao i druga javna preduzeća ne služe interesima građana već vladajućih partija. Oni ne samo da finansijski precenjuju svoje loše usluge, već krše zakon kada žele da ih naplate. Niko ne zna tačan podatak o tome koliko ljudi u Srbiji živi bez struje, po raznim osnovama. Činjenica je da se sirotinji isključuje struja i za dug od 10 hiljada dinara, a da insitucije i firme koje pripadaju vlastima mogu nesmetano da duguju i milione ili im se dugovi otpisuju. Siromašni građani su „zaštićeni korisnici“ samo na papiru, a stvarno zaštićeni su oni koji su bliski vlastima- rekao je Đokica Jovanović, sociolog i jedan od osnivača UPSS-a.

Predstavnici UPSS-a su podsetili da je sredinom prošlog meseca Miroslav S. (44) iz Jelašnice kod Niša, inače izbeglica sa Kosova bez stalnog zaposlenja, izvršio samoubistvo samo nekoliko sati nakon što mu je struja isključena zbog duga od 22.000 dinara. Miroslav  je neposredno pre nego što je popio smrtonosni insekticid i „umro u najtežim mukama“, kazao da više ne može da izdrži siromaštvo, pošto nema čime da hrani četvoro maloletne dece, niti da plati dug za struju.

U UPSS-u su podsetili i da je u Nišu i nekoliko okolnih opština od kraja 2015. godine do danas više od 2500 porodica ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, a da neke od njih struju nemaju i duže od tri godine, o čemu je naš list prvi pisao. Građani su tvrdili da im je EPS Distribucija isključila struju zbog „izmišljene“ i „nedokazane“ krađe, a potom odbila da ih priključi na mrežu- iako su platili „nezakonito obračunatu“ neovlašćenu potrošnju, kao i troškove izmeštanja brojila koji su „protivzakonito prevaljeni na njih“. Uključenje je nakon toga uslovljavala plaćanjem zastarelih dugova za struju, koji, zbog protivustavnih kamata, dostižu i po milion dinara.

– Bez struje sam od 5. oktobra 2015., a isključena mi je nakon što sam se žalio na iznos računa, uz tvrdnju Elektrodistribucije da sam je „neovlašćeno koristio“, što nije ni na koji način dokazano. Prošao sam sve pravosudne instance u zemlji, a u martu ove godine obratio sam se Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu. Pre dva meseca sam dobio rešenje Elektrodistribucije da će mi uključiti struju, zaključio sam i ugovor, ali to se još ne dešava. Što duže budu čekali, više će morati da plate po presudi iz Strazbura, koja će, uveren sam, biti u moju korist, jer drugačije ne može biti- rekao je jedan od učesnika protesta, Radule Todorović.

Ana Stamenković je kazala da su joj pre tri godine sami radnici niške Elektrodistribucije skinuli plombu sa brojila, uz obaveštenje da će staviti novu, a da je nakon toga došla druga ekipa tog javnog preduzeća i konstatovala „oštećenje brojila“. Zbog toga što ne mogu da žive bez struje, platili su navodnu „neovlašćenu potrošnju“, koju je EPS obračunao, ali ni posle dve godine struja im nije isključena.- Ovo je banda i u ovoj zemlji nema pravde- kazala je ona.

Centar za zaštitu potrošaća Forum podneo je krajem prošle godine Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija zahtev za zaštitu kolektivnog interesa građana Niša koji iznose ovakve tvrdnje, tražeći da Ministarstvo naloži niškoj Elektrodistribuciji da hitno prestane sa „grubim kršenjem zakona“ i „nepoštenom praksom“, te privremeno priključi sve isključene potrošače i nastavi isporuku električne energije do okončanja njihovih sudskih sporova. Građani koji tvrde da im je struja nezakonito isključena pokrenuli su protiv EPS Distribucije brojne postupke pred domaćim sudovima, koji su, prema dostupnim podacima, većinski presuđivani u korist tog javnog preduzeća.

Pitanja samo imejlom

Novinari su juče pokušali da dobiju komentar rukovodstva Elektrodistribucije u Nišu na protest i tvrdnje građana, ali nisu stigli dalje od službe obezbeđenja na ulazu. Nakon kraćeg čekanja, pripadnici obezbeđenja su im kazali da su „iz pres službe Elektrodistribucije kazali da pitanja pošalju pisanim putem“, dajući im imejl te službe.

U EPS Distribuciji su naš list prethodno kazali da se sva isključenja struje realizuju po zakonu, a da isključenja zbog neovlašćene potrošnje nisu masovna.