Foto: RTS

To ističe za Danas Nedim Sejdinović, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV), povodom pisma Dragana Đilasa Evropskoj radiodifuznoj uniji u kojem se žali na javni servis Srbije.

– Na javnim medijskim servisima – koji su možda čak i veća sramota naše medijske scene od drugih, potpuno dominantnih i beskrupuloznih režimskih medija, jer se finansiraju javnim novcem i imaju posebne zakonske obaveze – dominacija vlasti u odnosu na opoziciju je toliko dramatična da mi uopšte ne možemo govoriti da živimo u demokratskom, višestranačkom sistemu. I novinarska i druga udruženja građana treba da zahtevaju značajno veće prisustvo opozicije na javnim servisima ne zbog bliskosti sa njom već zbog toga što je to preduslov medijskih sloboda, demokratije i ljudskih prava, naglašava Sejdinović.

On ukazuje da nije siguran da će Đilasovo pismo imati bilo kakve rezultate, „ali je svakako neophodno da se u što većoj meri međunarodna zajednica upozorava na pravi karakter Vučićeve vladavine“.

Sagovornici Danasa – Slaviša Lekić i Nedim Sejdinović, smatraju da dominira autentična antiopoziciona šizofrenija, medijska nekultura i politička moć, koja forsira takav društveni ambijent gde je pojedinac, koji drugačije misli, nemoćan naspram političkih interesa onih koji zloupotrebljavaju vlast, te da je apsolutno pravo opozicije da protestuje zbog načina na koji je tretirana na javnim medijskim servisima.

Slaviša Lekić, predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), navodi za Danas da „na delu nemamo samo tihu eutanaziju ono malo preostalih slobodnih medija u Srbiji, već i zatiranje svake otvorene kritike negativnosti u režimu, koji je na sceni“.

– Dominira autentična antiopoziciona šizofrenija, medijska nekultura i politička moć koja forsira takav društveni ambijent gde je pojedinac, koji drugačije misli, nemoćan naspram političkih interesa onih koji zloupotrebljavaju vlast. Naravno da politička elita koja kontroliše sve, od medija do institucija koje neposredno vrše pravdu, govori srpski jezik, ali je očito da ga dovoljno ne razume. Zato je Đilasovo pismo od izuzetne važnosti – naša vlast ne razume, ali odlično shvata kad im se iz Evrope obrate na engleskom jeziku, ističe Lekić.

Naš sagovornik dodaje da NUNS ima svog predstavnika na skupu „Slobodni evropski mediji“, koji će izneti stav o otvorenoj segregaciji opozicionih stranaka, navodeći da NUNS smatra da „sloboda govora ne može biti selektivna, prividna, privremena i povremena i da, pre svega, javni servis mora biti primer objektivnog izveštavanja“.

Povodom pisma Dragana Đilasa Evropskoj radiodifuznoj uniji u kojem navodi da su RTS i RTV, „usled pritisaka vladajuće stranke, pretvoreni u propagandno glasilo vladajuće Srpske napredne stranke“, marketinški stručnjak i član Upravnog odbora RTS-a, Nebojša Krstić, ističe za Danas da mu je „zanimljivo da se Đilas žali na dva javna servisa koji su među najumerenijim i najobjektivnijim medijima u Srbiji“.

– Ubeđen sam da će se nakon izbora, kad se evaluira broj svih pojavljivanja, utvrditi ja da je RTS postupao u potpunosti u skladu sa svojim zakonskim obavezama. Dakle, svako može da piše pisma raznim stranim institucijama, to ništa ne košta, a ovo Đilasovo pismo tumačim kao deo predizborne kampanje, kao pritisak na javni servis i kao građenje alibija za eventualni izborni neuspeh. U suštini, sve se svodi na to da se pojavljivanje zvaničnika, državnih funkcionera, u okviru informativnog programa, pokušava prikazati kao deo kampanje u kojoj je opozicija neravnopravna. To je film koji smo gledali veliki broj puta u prethodne dve decenije i on se ponavlja bez obzira na to koje stranke čine vlast, a koje opoziciju, ističe Nebojša Krstić.

Radio-televizija Srbije (RTS) i Radio-televizija Vojvodine (RTV) su pretvoreni u propagandno glasilo vladajuće Srpske napredne stranke, istakao je Dragan Đilas, nosilac liste „Beograd odlučuje, ljudi pobeđuju“ u pismu koje je juče uputio EBU, a čiji je član i Javni servis Srbije.

U pismu Noelu Kuranu, generalnom direktoru EBU-a, Đilas upozorava da, uprkos pismima opozicionih stranaka, sastanku sa Upravnim odborom RTS-a, protestu građana zbog neujednačenog izveštavanja o izbornim aktivnostima svih učesnika, „uređivačka politika Javnog servisa Srbije se ne menja“.

„I dalje se favorizuje vladajuća koalicija čime se direktno dovodi u pitanje, ne samo funkcija Javnog servisa, već i legitimitet predstojećih izbora u Beogradu. Uravnotežen pristup Javnog servisa dobija još više na značaju kad se zna da u ostalim medijima postoji otvorena segregacija opozicionih stranaka“, navodi Đilas.

Đilas u pismu EBU podseća da je organizacija CRTA od 2. oktobra 2017. do 15. januara 2018., kada je kampanja zvanično počela, na uzorku od 13 različitih medija, uključujući i RTS, utvrdila da je od ukupno 1.428 medijskih priloga/članaka, koji su se direktno ili indirektno odnosili na predstojeće izbore za odbornike za Skupštinu Grada Beograda, opozicija bila zastupljena u 27 odsto, a stranke na vlasti u čak 73 odsto slučajeva, te da je najviše kritičkih priloga u odnosu na opozicione političare, čak 74 odsto, bilo emitovano na televizijama.

„U takvoj situaciji, Javni servis bi morao biti korektiv, primer objektivnog izveštavanja. Umesto toga, RTS i RTV su se potpuno uklopile u trend“, ukazuje Đilas u pismu i poziva EBU da iskoristi svoj uticaj kako bi Javni servis Srbije postao „oslonac svih građana koji teže ka demokratski uređenom društvu“.

 

 

Inače, Đilas je pismo uputio i učesnicima međunarodnog skupa „Slobodni evropski mediji“, koji je održan 15. i 16. februara u Poljskoj. EBU okuplja preko 2.000 televizija, od kojih 73 iz Evrope, sa vizijom da podrži i ojača javne medije.