Nasilje većih razmera, nesreća u kojoj stradaju učenik ili nastavnik, smrt učenika ili nastavnika, prirodne katastrofe, samo su neke od stresnih situacija koje izazivaju velike potrese u obrazovnim ustanovama i po pravilu proizvode novo nasilje. Kako održati prvi čas nakon tragičnog događaja, šta reći deci, kako pričati sa roditeljima, samo su neka od pitanja na koja ovaj priručnik nudi konkretne odgovore, rečeno je na jučerašnjem predstavljanju ove publikacije.

Jedna od autorki priručnika Jelena Vlajković kaže da u takvim situacijama dominiraju emocije i da odrasli, od kojih se očekuje da reaguju racionalno, nisu pripremljeni da postupe na adekvatan način. Cilj priručnika je, prema njenim rečima, da deluje preventivno i da se sačuva mentalno zdravlje odraslih i dece u kriznim situacijama.

Ministar prosvete Srđan Verbić kao posebnu vrednost priručnika je naveo to što se u njemu nalaze saveti šta ne treba raditi i šta neće pomoći da se krizna situacija prevaziđe. On je dodao da se „ovakvi projekti nikada ne završavaju, jer se nikad ne zna šta je ispred nas“.

Prema rečima Biljane Lajović, koordinatorke Jedinice za prevenciju nasilja Ministarstva prosvete, priručnik je nastao kao rezultat obuka timova za krizne intervencije koje su održane u 18 školskih uprava na teritoriji Srbije i kroz koje je prošlo oko 1.000 zaposlenih u obrazovnim ustanovama. Publikaciju će dobiti sve obrazovne ustanove u Srbiji, a biće dostupna i u elektronskom obliku na sajtu Ministarstva prosvete. Lajovićeva je rekla da nije cilj da se u školama formiraju posebni timovi za krizne intervencije, jer svaka obrazovna ustanova već ima tim za zaštitu od nasilja i da će se članovi tog tima baviti i ovom problematikom, odnosno „tačno će se znati ko je za šta zadužen“.

Priručnik je urađen uz podršku Nemačke organizacije za međunarodnu saradnju GIZ.

Evropska praksa

Na jučerašnjoj promociji je istaknuto da je u evropskim državama praksa da u svakoj obrazovnoj ustanovi postoji tim za krizne intervencije. Članovi tog tima su direktor ustanove, psiholog ili pedagog i neko do zaposlenih, čiji je zadatak da prikuplja i distribuira tačne informacije.