Malinović: Ako je greška tehnička, zašto ne priznaju? 1

Nakon što je ekskluzivna saznanja Danasa, da su svi avioni iz vazdušnog prostora Srbije u ponedeljak 10. jula preusmeravani zbog problema sa radarskim sistemom u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), potvrdio i Eurokonotrol, evropska organizacija za kontrolu avio-saobraćaja…

… pod čijom nadležnošću je i domaća SMATSA, i nezvaničnih saznanja da je Direktorat za civilno vazduhoplovstvo pokrenuo istragu o ovom događaju po prijavi upravo SMATSA-e, ova organizacija i dalje negira da je do ikakve greške u njihovom sistemu došlo.

To stvara sumnju javnosti da problem nije bio tehničke prirode već izazvan ljudskom greškom, ukazuje Sreto Malinović, general i pilot u penziji koji insistira da bi SMATSA jednostavno trebalo da objasni šta se desilo.

– Problem je što oni nisu spremni da priznaju da je uopšte došlo do greške. Samim tim stvaraju u javnosti sliku da nešto nije u redu u njihovom radu. Ali to je tipično balkansko ophođenje prema javnosti, da oni jednostavno ćute, i pored toga što je jedan Eurokonotrol koji je njima nadređeni, ukazao da je postojala greška, SMATSA ostavlja prostor za nagađanja šta se zapravo desilo. Ako se radi o tehnici zašto to ne bi priznali, ćutanjem samo dovode u sumnju da je došlo do ljudske greške, naglašava Malinović. On dodaje da je pravovremeno informisanje građana u ovom slučaju neophodno kako oni ne bi brinuli za bezbednost u avio saobraćaju.

– Narod je dovoljno sluđen, samo mu još fali da razmišlja da li će im neki avion pasti na glavu, kaže Malinović, nastavljajući da to ipak ne može „tako lako“ da se desi. Nekadašnji pilot objašnjava da se tehničke greške dešavaju i da za to postoje predviđene procedure, kao što je preusmeravanje letova, čime se izbegava ugrožavanje bezbednosti, ali i podseća da naša Kontrola letenja ima i više nego dovoljno novca da ovakve greške svede na minimum.

– SMATSA raspolaže velikim sredstvima koja bi trebalo da se ulažu u najnovije tehnologije pa u tom smislu ne bi smelo da postoji mnogo prostora za tehničke greške, ističe Malinović, dodajući da bi razumeo zašto neće da odgovore ne pitanje o tome kolike su im plate, ali da ne razume zašto neće da objasne šta se zaista desilo prošlog ponedeljka kada je većina letelica iz našeg vazdušnog prostora završila iznad Rumunije.

Priznali „problem sa softverom“ 2015. godine

Za sličan problem u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore javnost je saznala i u aprilu 2015. godine, sa tom razlikom što je tada SMATSA i priznala da se problem desio. Oni su naveli da su „primetili potencijalni problem sa softverom“ pa su zbog toga avioni koji su bili u vazduhu usmereni ka drugim kontrolama u regionu“. Iz SMATSA-e su uveravali da „nijednog trenutka bezbednost nije bila ugrožena“ zahvaljujući proceduri koja se primenjuje u direktnoj komunikaciji sa Eurokontrolom iz Brisela.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari