Manjak samopouzdanja najčešći uzrok odustajanja od školovanja učenika romske nacionalnosti 1Foto: REF Srbija

S početkom nove školske godine, Fond za obrazovanje Roma (REF Srbija) nastavlja sa mentorskim obukama profesora u srednjim školama sa ciljem smanjenja stope napuštanja obrazovanja, poboljšanja akademskih postignuća i broja diplomiranih romskih srednjoškolaca.

Upravo iz tog razloga, jedna od važnih komponenti pomenutog projekta je srednjoškolski stipendijski i mentorski program, namenjen učenicima romske nacionalnosti.

– Mentori učenika su profesori, pedagozi, psiholozi koji su zaposleni u školama koje stipendisti pohađaju i koji su od strane direktora škole imenovani za rad sa učenicima. Cilj rada sa ovom grupom srednjoškolaca jeste da se smanji procenat odustajanja od školovanja, što je uspešno i urađeno jer je procenat odustajanja sa 7 smanjen na 2.4 odsto. Sama tranzicija iz osnovne u srednju školu je za sve učenike teška, a posebno za učenike koji su pripadnici manjinskih i osetljivih grupa – objašnjava Zorana Tomić, koordinatorka za srednjoškolski stipendijski i mentorski program Predstavništva fonda za obrazovanje Roma.

Tomić kaže i da projekat obuhvata praktičnu pomoć učenicima koja je neophodne za borbu protiv diskriminacije i za stvaranje uslova u kojima Romi i Romkinje imaju pristup kvalitetnom obrazovanju ali i veće mogućnosti pri zapošljavanju

Profesori postaju mentori nakon završenih obuka za mentore pod nazivom „Mentorska podrška učenicima srednjih škola romske nacionalnosti u uspešnom završavanju škole“.

Obuke za mentore se sastoje iz tri modula, akreditovanih od strane Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja – prvi modul se naziva „Uvod u ulogu mentora“, drugi modul „Mentorska praksa sa učenikom“ i treći modul „Mentorska podrška učenicima srednjih škola romske nacionalnosti za sticanje kompetencija za 21. vek“.

Sva tri modula su dostupna u „Priručniku za mentore“, koji Predstavništvo fonda za obrazovanje Roma trenutno priprema.

Obuke imaju za cilj da pruže kontinuiranu i sveobuhvatnu podršku mentorima, kao i da ojačaju njihove kompetencije za pružanje odgovarajućih vidova podrške učenicima romske nacionalnosti koji pohađaju srednje škole. Na kraju svake od ovih obuka mentor dobija određena iskustva, veštine i alate za rad.

„Potrebe koje prepoznajem kod učenika uglavnom se odnose na podršku u učenju. Reč je često o deficitu znanja sa kojim upisuju srednju školu. U tom slučaju, uključujem ih u dopunsku nastavu, izrađujem zajedno sa njima plan rada i radimo na odabiru odgovarajućih strategija u učenju. Takođe, utičem na podizanje motivacije za učenjem, jer je često razlog njihovog slabog uspeha nedostatak samopouzdanja. Potrebno je širiti pedagoški optimizam i pomoći da ostvare svoj pun potencijal“, istakla je Branka Oreščanin, pedagog Škole za negu lepote u Beogradu.

Podrška koju mentori pružaju učenicima romske nacionalnosti obuhvata individualan i/ili grupni rad sa učenicima, praćenje njihovog napretka i redovnog pohađanja nastave, komunikaciju sa roditeljima ali i uključivanje učenika u vannastavne aktivnosti kao i pružanje podrške u prevazilaženju bilo kojih izazova na koje naiđu.

Predstavništvo fonda za obrazovanje Roma u Srbiji (REF Srbija) od 2016. godine sprovodi projekat „Pospešivanje zapošljivosti mladih Roma i Romkinja“ uz podršku programa Nemačke finansijske saradnje, koji implementira Nemačka razvojna banka KfW u ime Vlade Republike Nemačke – Ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj.

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je od školske 2019/2020. godine preuzelo sprovođenje stipendijskog programa, dok je Predstavništvo fonda za obrazovanje Roma zadržalo sprovođenje mentorskog programa. Obuka za mentore iz Centralne Srbije je održana ove nedelje, a tokom septembra će biti organizovane i obuke za mentore iz Vojvodine i Južne Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari