Nastavnici traže brojčanu ocenu iz drugog stranog jezika 1Foto: FoNet/ Zoran Mrđa

Drugi strani jezik u osnovnoj školi od 1. septembra će se ocenjivati opisno, jer je usvajanjem Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (ZOSOV), u oktobru prošle godine, status tog predmeta promenjen u izborni program (zajedno sa veronaukom i građanskim vaspitanjem).

Društvo za strane jezike i književnost Srbije traži da se izmenama zakona drugi strani jezik definiše kao obavezan nastavni predmet, što podrazumeva da se ocenjuje brojčano i da ocena utiče na opšti uspeh učenika. Društvo je dopis sa ovakvim predlogom i detaljnim obrazloženjem uputilo predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću, premijerki Ani Brnabić i ministrima prosvete, spoljnih poslova i evropskih integracija, potvrdila je za Danas predsednica Društva za strane jezike LJiljana Đurić.

To udruženje zatražilo je i da se na državnom nivou donese strategija učenja stranih jezika u čijem će definisanju, pored izvršne vlasti, učestvovati predstavnici SANU, Zajednice filoloških i filozofskih fakulteta, Društva za strane jezike i udruženja nastavnika stranih jezika, a kojom će biti obuhvaćeni svi nivoi obrazovanja – od osnovnoškolskog do univerzitetskog.

Kako je Danas ranije pisao, nejasnoće o ocenjivanju drugog stranog jezika pojavile su se i ove školske godine zbog stupanja na snagu novog zakona, ali je Ministarstvo prosvete školama uputilo tumačenje da se ovaj predmet u petom razredu ocenjuje brojčano, kako to predviđa Pravilnik o ocenjivanju. Međutim, u tom tumačenju je navedeno da to važi samo za školsku 2017/18. godinu.

Serija sastanaka koje su predstavnici Društva u prethodnim mesecima održali sa nadležnim u Ministarstvu prosvete nije doprinela rešavanju ovog pitanja, niti su potvrđene nezvanične informacije da će zakon ipak biti promenjen. Ni list Danas do zaključenja ovog izdanja nije dobio odgovor iz Ministarstva prosvete kakav će biti status ovog predmeta.

Rešenjem ministra svojevremeno je formirana radna grupa sa idejom da pruži stručnu pomoć u izradi uputstva o praćenju i vrednovanju drugog stranog jezika u osnovnoj školi kao izbornog programa koji učenik obavezno bira. Stručnim uputstvom bi se utvrdio postupak i način vrednovanja nastave drugog stranog jezika na osnovu kojeg bi Ministarstvo raspolagalo relevantnim podacima i činjenicama o primeni pomenutog zakonskog rešenja. Radna grupa je održala samo jedan sastanak, na kojem su predstavnice Društva za strane jezike ponovo ukazale da je trenutni status drugog stranog jezika u osnovnoj školi neprihvatljiv. Radna grupa se nakon toga više nije sastajala, zbog čega je Društvo odlučilo da o ovom problemu obavesti predsednika Srbije i druge institucije.

Korak ka gašenju

Nastavnici sa kojima smo razgovarali kažu da je promena statusa drugog stranog jezika u osnovnim školama prvi korak ka njegovom gašenju. Ukazuju da je ovo rešenje u suprotnosti sa evropskom obrazovnom jezičkom politikom, ali i sa proklamovanim ciljevima ZOSOV-a, koji komunikaciju na stranom jeziku definiše kao jednu od ključnih kompetencija za celoživotno učenje. Na neusaglašenost zakonskih rešenje kada je reč o drugom stranom jeziku ukazuje i to što Zakon o srednjem obrazovanju predviđa brojčano ocenjivanje izbornog programa drugi strani jezik u gimnaziji, a ovo rešenje treba da počne da se primenjuje od septembra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari