Počinje kampanja "Rana udaja nije deo romske kulture – Upoznaj ne sudi" 1Radmila Nešić i Petar Antić, na treningu u okviru kampanje Romkinje koje ruše predrasude Foto: Vojislav Gelevski

Cilj kampanje, kako se navodi u saopštenju, je skretanje pažnje na stereotipe i predrasude, koji su čest uzrok diskriminacije Roma i Romkinja. U središtu ovogodišnje kampanje, koja traje do 8. aprila Međunarodnog dana Roma i Romkinja, je borba protiv stereotipa da su rani brakovi romska tradicija.

Uoči kampanje, 6. i 7.marta u Beogradu održana je dvodnevna obuka za jačanje kapaciteta članica i aktivistkinja Romske ženske mreže (RŽM), koja ima za cilj da učesnicama pomogne u usavršavanju postojećih i sticanju novih znanja iz oblasti javnog nastupa, korišćenja društvenih mreža i pripreme medijskih objava u svrhu promovisanja aktivnosti koje realizuju.

Obuku je organizovalo udruženje „Ternipe“, uz podršku projekta Nemačke razvojne saradnje „Inkluzija Roma i drugih marginalizovanih grupa u Srbiji“, koji sprovodi Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ.

„Predrasude i stereotipi značajno utiču na diskriminaciju Roma i Romkinja. Povodom nestanka devojčice Monike, kao i u sličnim situacijama pre toga, u komentarima građana i medijskim napisima pojavila su se mnogobrojna tumačenja da su rani brakovi romska tradicija. Takvi stavovi mogu značajno da utiču na brzinu reakcije i adekvatnu zaštitu Romkinja, kao i na njihov položaj u društvu“, kaže Radmila Nešić, predsednica udruženja „Ternipe“, koje kao članica RŽM trenutno koordinira radom mreže.

„Pojava ranih brakova postoji u nekim Romskim zajednicama, ali ne zbog tradicije ili kulture, već zbog nedostupnosti školovanja ili nemogućnosti da se zaposle, i drugih socijalnih i ekonomskih okolnosti u kojima žive Romi i Romkinje“, zaključuje Nešić.

Kampanja povodom meseca romskog ženskog aktivizma podrazumeva niz aktivnosti i manifestacija širom Srbije. Obzirom da je jedno od sredstava borbe protiv predrasuda, stereotipa i diskriminacije prikazivanje pozitivnih primera, fokus aktivnosti u okviru kampanje biće prikazivanje uspešnih primera. U medijima i na društvenim mrežama, na okruglim stolovima i radionicama, kao i u toku uličnih akcija, projekcija filmova i drugih aktivnosti, predstaviće se liderke i aktivitkinje RŽM, kao i mnoge druge žene i devojke Romkinje, koje predstavljaju pozitivne primere i ruše predrasude – završile su školu, nisu se rano udale, studiraju, rade…

„O Romima postoje mnoge predrasude i stereotipi. To nije pretpostavka ili utisak. To potvrđuju i podaci. U istraživanju Diskriminacija na tržištu rada, sprovedenom tokom 2019.godine, više od 70 odsto zaposlenih izjasnilo se da su saglasni ili dеlimično saglasni sa rečenicom:“Romi ne vole da rade“. Ovakav stav prisutan je čak i kod onih ispitanika koji osuđuju diskriminaciju. Zato je veoma važno da pomognemo ljudima da osveste da su stereotipi i predrasude veoma čest povod za diskriminaciju. Zbog toga je poruka kampanje koju sprovodimo: „Upoznaj, ne sudi!““, objašnjava Petar Antić, iz GIZ-a.

Antić ističe i da diskiriminacija kojoj su izložene Romkinje veoma često ima više osnova.

„Rezultati istraživanja Odnos građana i građanki prema diskriminaciji u Srbiji iz 2019. godine, pokazali su da dve trećine građana (69 odsto) smatra da u Srbiji u značajnoj meri postoji diskriminacija, a njih 50 odto kao najizloženije diskriminaciji vidi Rome, a potom žene (33 odsto)“, naveo je on.

Romska ženska mreža

Romska ženska mreža okuplja 30 organizacija i inicijativa koje deluju na čitavoj teritoriji Srbije. RŽM se bori za sistemska rešenja problema sa kojima se Romkinje suočavaju – protiv nasilja u porodici i trgovine ženama i decom, za rodnu ravnopravnost, obrazovanje, rad, zapošljavanje i ekonomsko osnaživanje, unapređenje zdravstvene zaštite, učešće Romkinja u javnom životu, razvijanje kulture i još mnogo toga što čini temelj ljudskih prava i dostojanstva.

close
Počinje kampanja "Rana udaja nije deo romske kulture – Upoznaj ne sudi" 2

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.