REM pozvao Marića da se izjasni o pornografiji i uvredama na TV Hepi 1Foto: Medija centar

UNS saznaje da je Marić pozvan na narednu sednicu Regulatora i zbog uvreda koje je izneo 30. septembra na račun profesora Filozofskog fakulteta Danijela Sinanija u emisiji „Dobro jutro, Srbijo“ na televiziji Hepi, zbog kojih je REM pokrenuo postupak.

Na portalima i društvenim mrežama objavljen je necenzurisani snimak za koji se navodi da je u rijalitiju „Parovi“ u živom programu pre ponoći na nacionalnoj televiziji Vida Kokić oralno zadovoljila Uroša Anđelića, unuka učesnika brojnih rijalitija Ere Ojdanića.

Međutim, glavni urednik televizije „Hepi“ Milomir Marić za eksplicitne scene u „Parovima“ kaže: „to nije istina“, to „nije niko uradio“, nego „‘pokazao’ kako se to radi“. Voditeljka rijalitija „Parovi“, prisutna za vreme ove scene, izjavila je u ime televizije Hepi „da je to bio šou“, prenose mediji.

Stav Ministarstva kulture zbog pornografija i scena nasilja u rijalitijima je da „prostora nema za uvođenje apsolutne zabrane emitovanja rijaliti programa koji mogu da budu različitih žanrova i sadržaja“.

„Imajući u vidu da je rijaliti program namenjen deci u ranom tinejdžerskom uzrastu neophodno je da se više radi na promovisanju medijske pismenosti na svim nivoima obrazovnog sistema kako bi budući gledaoci mogli da utiču na rejtinge gledanosti ovakve vrste programa i učinili ih neinteresantnim oglašivačima“, navodi u saopštenju Ministarstvo kulture, koje potpisuje Aleksandar Gajović.

Komentarišući emitovane scene oralnog seksa na televiziji Hepi državni sekretar u Ministarstvu kulture i informisanja Aleksandar Gajović za RTS rekao je da je „ubeđen da će oni (REM, prim. nov) reagovati na pravi način, kao i uostalom do sada“.

„Kao državni sekretar naravno mogu uvek da osudim svaku skaradnost, svaki nemoral i svaki kič i svaki neukus koji se pojavljuje“, rekao je Gajović.

Komentarišući prikazivanje oralnog seksa na televiziji Hepi novinarka „Politike“ i predstavnica UNS-a u Savetu za štampu Višnja Aranđelović rekla je za UNS da je „ovaj put REM je reagovao, ali da je možda i pravi trenutak da objasni javnosti zašto je odustao od odloženog emitovanja rijaliti programa“.

Podsetila je da je pre osam godina ovo regulatorno telo donelo odluku o zabrani direktnog emitovanja takvog sadržaja, upravo da bi televizije mogle da intervenišu ukoliko se nešto slično dogodi.

Posle emitovanja pornografskog sadržaja na televiziji, eksplicitni snimak se u nedelju uveče viralno preneo i na portale.

Na portalima su tim povodom objavljeni tekstovi pod naslovom „SKANDAL U ‘PAROVIMA’ Prostitutka oralno zadovoljila učesnika u programu UŽIVO“, „(NECENZURISANI VIDEO) Pogledajte da li je prostitutka Vida zaista ORALNO ZADOVOLjILA ERINOG UNUKA!“ , „Užas u programu uživo! Prostitutka pred svima oralno zadovoljavala učesnika ‘Parova’, „‘DOTAKLI SU DNO DNA’ Prostitutka oralno zadovoljila učesnika Parova u programu UŽIVO“…

Komentarišući to što su portali objavili ovaj snimak, Aranđelović objašnjava da Kodeks novinara Srbije zabranjuje novinarima da koriste neprimerene sadržaje, u koje naravno spada i pornografija, a koji mogu imati štetan uticaj na decu.

„Ne postoji opravdanje, izuzev tiraža i klikova, kojim urednici mogu da objasne zašto scene seksa i uopšte događaje iz rijaliti programa sa ekrana prenose na svoje portale i u štampana izdanja“, navodi Aranđelović.

Dodaje da se „tabloidi i njihovi portali među sobom razlikuju prema interpretaciji političkih, društvenih i ekonomskih događaja, ali im je jedno zajedničko – sa naglašenim zadovoljstvom prenose skaredne događaje iz rijalitija“.

Emitovanjem pornografije na televiziji pre ponoći zabranjeno je zakonskim i podzakonskim aktima, jer ona može da šteti razvoju maloletnika.

Prikazivanje pornografije, scene brutalnog nasilja i drugih programskih sadržaja, koji mogu teško da naškode fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloletnika, zabranjeno je članom 68 Zakona o elektronskim medijima (ZEM).

Istim zakonom, predviđeno je da se Regulator stara da programski sadržaji koji mogu da naškode razvoju maloletnika ne budu dostupni u televizijskom programu.

Regulator prema ZEM-u može „pružaocu medijske usluge izreći opomenu, upozorenje, privremenu zabranu objavljivanja programskog sadržaja, odnosno može mu oduzeti dozvolu, zbog povrede obaveza koje se odnose na programski sadržaj“.

Na pitanje UNS-a koju će od ovih mera izreći televiziji Hepi, u REM-u kažu će Savet REM-a prilikom odlučivanja uzeti u obzir sve okolnosti pod kojim je došlo do prikazivanja sadržaja.

Dozvolu za emitovanje, prema ZEM-u, može oduzeti Regulator ukoliko osim „izrečenog upozorenja, odnosno privremene zabrane objavljivanja programskog sadržaja“ nastavi da ne izvršava odredbe ovog zakona.

Osim prema ZEM-u, u Pravilniku o zaštiti maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga REM-a iz 2015. godine zabranjeno je prikazivanje „pornografskog sadržaja“ koji može teško naškoditi razvoju maloletnika.

U ovom Pravilniku navodi se i da se u rijalitijima „ne mogu prikazivati teško nasilje, seksualnost, zloupotreba opojnih droga, kao i ponašanje koje predstavlja govor mržnje ili kojim se vređa ljudsko dostojanstvo ili drugo ljudsko pravo“.

Govoreći o pokretanju postupka Regulatora zbog emitovanje oralnog seksa na televiziji Hepi članica Saveta REM-a Olivera Zekić za Blic je rekla da „dok se REM-u ne dozvoli da sam naplaćuje kazne, ništa se neće promeniti“, kao i da je „takav princip i u zemljama regiona, gde su kazne za televizije i po 300.000 evra“.

REM je od 2014. godine televiziji Hepi izrekao je 13 mera zbog povrede obaveza koje se odnose na medijski sadržaj: četiri opomene, osam upozorenja i jednu privremenu meru zabrane emitovanja programa.

Međutim, televiziji Hepi prema ZEM-u izbrisane su iz Registra medijskih usluga sve izrečene mere, sem dve opomene, jer se posle dve godine od izrizanja brišu iz registra.

Najdrastičniju meru koju je u aprilu 2015. godine REM izrekao televiziji Hepi je privremena mera zabrana emitovanja rijalitija „Parovi“ u traju od 24 sata. Inače, prema ZEM-u REM može da zabrani emitovanje programa od 24 sati do 30 dana.

Obrazloženje Saveta REM-a za izricanje ove mera bilo je da je ovoj televiziji zbog „Parova“ već izrečena mera upozorenja, da je odgovornost Hepija povećena kao nacionalnog emitera i da je povećan stepen ugroženosti maloletnika. Ističe se da REM po važećim zakonima ne može da izrekne direktnu finansijsku kaznu.

Televizija Hepi prošle godine je na konkursu za sufinansiranje medijskog sadržaja Ministarstva kulture i informisanja za projekat pod nazivom „Prelo u našem sokaku“ dobila dva miliona dinara, uprkos merama koje joj je REM izrekao.

Državni sekretar za informisanje Aleksandar Gajović na Odboru za kulturu i informisanje u Narodnoj skupštini prošle godine o dodeljenom novcu televiziji Hepi rekao je da „ne sme da se meša u koncept nijednog medija“.

Gajović je na Odboru preneo, kako je rekao, odgovor članova komisije koja je ocenjivala medijske projekte.

„Njihov odgovor je bio sledeći, koji će vas možda nasmejati, možda će vas oraspoložiti: znamo da se njihov program zasniva na rijaliti programu, i da je to na udaru određenog broja gledalaca koji to ne želi da gleda, voli neke druge stvari, pa ajde da im dodelimo pare za ovaj projekat kako bi se rijalitijima na toj televiziji oduzelo vreme. Znao sam da ćete se nasmejati. Pazite, ali ima neke logike“, rekao je tada Gajović.

Inače, u Pravilniku za sufinansiranje medijskih projekta, između ostalog se navodi da je jedan od kriterijuma za ocenu projekata to da li su učesniku konkursa izricane mere od strane regulatornih tela ili tela samoregulacije u poslednjih godinu dana, zbog kršenja profesionalnih i etičkih standarda.