Foto: Bojan Cvejić

RTS napominje da je osnovna tvrdnja u pismu opozicije da se u programima javnog servisa mnogo više vremena posvećuje vladajućoj koaliciji nego opoziciji. Iako u RTS, kako kažu, to ne negiraju u potpunosti, navode da je važno razumeti nekoliko stvari.

„Pred svake izbore u Srbiji za RTS postoje dve vrste izveštavanja – obavezno predstavljanje kandidata, pojedinaca ili partija, i onaj deo izveštavanja u kojem mi obaveštavamo javnost o događajima koji su važni za građane a ne moraju nužno (ali i mogu) biti povezani sa izborima. Što se tiče obaveznog dela koji je propisan izbornim zakonom i relevantnim pravilima regularotnog tela, sve partije su uvek bile predstavljene podjednako. Do u sekund“, navodi RTS u pismu poslatom EBU.

Redosled njihovog predstavljanja, dodaju, određen je javnim izvlačenjem-žrebom. Prema navodima RTS, posmatračke misije OEBS-a i svi ostali međunarodni i domaći posmatrači izbora redovno su tu činjenicu konstatovali i podaci o tome se lako mogu proveriti u njihovim izveštajima.

„Primedba koja se najčešće čuje, i koja leži u osnovi pisma koje je sada Vama poslato, jeste da vladajuće partije intenziviraju svoje državničke aktivnosti uoči izbora kako bi pred glasanje povećale svoju popularnost. Tako je već decenijama i redovno se pominje u izveštajima OEBS-a. Primera radi, dok je partija gospodina Đilasa bila na vlasti, on je inaugurisao prostorije Narodne kancelarije, čiji je bio direktor, usred predizborne tišine, manje od 24 sata pre izbora iako Kancelarija ni iz daleka nije bila spremna za otvaranje i rad je istinski počela mnogo kasnije. Takve stvari dešavaju se i u drugim zemljama. Koliko je nama poznato u Evropi postoje dve i po zemlje koje propisima sprečavaju predstavnike vlasti da se eksponiraju u državnim ulogama uoči izbora (Malta, Holandija i flamanski deo Belgije)“, objašnjavaju u RTS.

RTS dodaje da se trudi da bude što je moguće više uravnotežen i da takvim aktivnostima daje manje prostora nego bilo koji drugi nacionalni emiter.

Prema podacima BIRODI-ja, podsećaju, tokom kampanje uoči prošlogodišnjih predsedničkih izbora RTS je o predizbornim aktivnostima predsedničkog kandidata vladajuće stranke, Aleksandra Vučića, izveštavao manje od ostalih velikih emitera.

Kako navode, RTS he tim aktivnostima posvetio 900 sekundi, Hepi 1.280, B92 i Prva 2.200, a Pink čak 8.000 sekundi.

„Aktivnostima gospodina Vučića u njegovom tadašnjem svojstvu predsednika Vlade RTS je posvetio 6.000 sekundi, TV Pink 17.700 sekundi a ostali emiteri 6.000 sekundi. Tokom te kampanje premijer Vučić se sastao sa nemačkom kancelarkom Angelom Merkel i ruskim predsednikom Vladimirom Putinom i učestvovao je na nekoliko važnih međunarodnih skupova na kojima su razmatrane teme od najvećeg značaja za našu zemlju poput evropskih integracija, rešenja problema Kosova i Metohije i sl. Otud te dodatne sekunde“, naglavaša se u pismu javnog servisa.

Prema već pomenutom istraživanju BIRODI-ja, uoči predsedničkih izbora samo su RTS i N1 TV uopšte imale negativnih/kritičkih izveštaja o Vučiću.

„Gospodin Đilas poslao Vam je pismo uoči izbora za Skupštinu Grada Beograda na kojima on predvodi jednu izbornu listu. To što se on nije žalio ranije, recimo pred predsedničke izbore na kojima glasa mnogo više ljudi (u Beogradu ima milion i 620 hiljada birača, a u Srbiji 6 miliona 724 hiljade) može da Vam pomogne da razlučite da li Vam se on žali iz zabrinutosti za srpsku demokratiju ili zbog interesa za izbore na kojima se on kandiduje. Da budemo pošteni, nije to manir samo gosp. Đilasa. Srpska opozicija se tradicionalno žali na izveštavanje, posebno javnog servisa, samo uoči i neposredno posle izbora dok je njihov doprinos debati između izbora koja bi trebalo da promeni pravila, zanemarljiv“, dodaje RTS.

Oni su se osvrnuli i na protest „nezadovoljnih građana“ ispred zgrade RTS-a koji se u pismu opozicije, za koji navode da je bio zapravo skup oko 900 stranačkih aktivista.

„Počeo je zahtevom da generalni direktor podnese ostavku zbog jedne netačne vesti koja nikada nije emitovana ni na jednom programu RTS-a (već je objavio drugi medij) a događaj na koji se vest odnosi desio se u vreme dok prozvani generalni direktor još nije ni radio na RTS-u. Ipak, izvestili smo o tom skupu ne pominjući posebno taj nizak udarac“, ocenjuje RTS.