Opomene zbog promocije nacionalizma i nasilja 1Foto: EPA-EFE/ RONALD WITTEK

Od početka prošle godine ta televizija ima pet izrečenih mera, dok je o dve prijave Savet REM-a pokrenuo postupak na poslednjoj sednici. Televiziji Pančevo u protekloj godini upućeno je pet opomena, dok je protiv televizije Pink pokrenut postupak, u kome će nakon rasprave biti odlučeno da li će i kakve sankcije snositi.

Vrlo je verovatno da će vlasniku televizije Pink Željku Mitroviću biti izrečena neka mera zbog programa uživo u kome je demonstrirao ozoniranje krvi kao lek za korona virus.

– Protiv televizije Pink prijavu je podnelo Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) zbog promocije nadrilekarstva, ali i drugih prekršaja. S druge strane, ja sam sa koleginicom Juditom Popović podneo inicijativu koja se odnosi na zloupotrebu lakovernosti gledalaca i neobjektivno izveštavanje, navodi za Danas novoizabrani član Saveta tog tela, Slobodan Cvejić.

S druge strane, iako do sada javnost nije imala prilike da čuje da je REM izrekao neku jaču meru na koju po zakonu ima pravo, prema njegovim rečima, dosadašnji broj opomena i upozorenja mogao bi da bude osnov da se u narednim prekršajima televizija Hepi pozove i na veću odgovornost, odnosno zabranu emitovanja određenog sadržaja ili pak oduzimanje dozvole za rad.

Prijave građana po kojima REM postupa ili razmatranje slučajeva kršenja zakona koje pokreće po službenoj dužnosti u najvećem broju odnose se na rijaliti program „Parovi“ ili sporne izjave gostiju i voditelja Milomira Marića izrečene u emisijama „Dobro jutro, Srbijo“ i „Goli život“. Postupak je u poslednja dva slučaja pokrenut zbog govora mržnje i diskriminacije u izjavama gostiju emisije.

U spornoj emisiji „Goli život“, Milomir Marić razgovarao je sa Mihajlom Ulemekom, stricem Milorada Ulemeka Legije, koji je na izdržavanju kazne zbog ubistva premijera Zorana Đinđića, a osim govora mržnje koji je upečatljiv tokom celog razgovora, emisija ima i notu veličanja kriminala i zločinaca.

U jutarnjem programu televizije Hepi pre tri nedelje voditeljka je ugostila glavnog i odgovornog urednika Informera Dragana J. Vučićevića, Borka Kašanskog, novinara Srpskog telegrafa, analitičara Dejana Vuk Stankovića i novinara Zorana Ostojića, a tema su bili verbalni tviter napadi na doktora Predraga Kona, nakon odustajanja od najave da će izaći iz Kriznog štaba. U izjavama sa uvredama i govorom mržnje istakao se urednik Informera.

Zbog Marićevih spornih izjava, televiziji Hepi je prošle godine već izrečena opomena zbog podsticanja diskriminacije na nacionalnoj osnovi, kada je voditelj preispitivao poreklo prezimena profesora Filozofskog fakulteta Danijela Sinanija, u kontekstu razgovora o plagijatu doktorata ministra Siniše Malog.

Najviše spornih sadržaja na televiziji Hepi ipak se provlači kroz veoma gledani rijaliti program „Parovi“, u kome su, u dnevnim terminima gledaoci bili suočeni sa scenama režiranog nasilja, od upada naoružanih osoba do prislanjanja pištolja na slepoočnicu učesnika, zbog čega su dobili dve opomene.

Upozorenje im je izrečeno i prošle godine zbog scena oralnog seksa, ali i zbog toga što emisije nisu bile označene kao sadržaji neprikladni za maloletne osobe. Cvejić kaže da prekršaja svakako ima više nego izrečenih mera, ali mnoge prijave nisu ni ušle u proceduru, najčešće zbog formalnih nedostataka u administrativnom postupku prijavljivanja.

U vezi sa tim, nadležne institucije uskoro bi morale da odlučuju i o inicijativi za ograničavanje emitovanja rijaliti programa, koju je pokrenulo nekoliko građanskih udruženja i pokreta. Predložene izmene zakona podrazumevale bi da se takva vrsta emisija na nacionalnim frekvencijama emituje u noćnim satima i tri sata u toku dana.

S druge strane, inicijativa koju su u REM-u pokrenuli članovi Saveta advokatica Judita Popović i profesor Cvejić, značila bi da se taj program emituje isključivo od 23 sata do šest časova ujutru, odnosno da preporuka koja već postoji bude pretočena u obavezujući pravilnik.

Procedura

Osim po službenoj dužnosti, REM uglavnom reaguje na prijave o zloupotrebi javnog medijskog prostora. Međutim, u proceduru ne mogu da uđu uopštene prijave (npr. rijaliti program je loš za decu), već konkretno navedeni sporni sadržaji, koji se odnose na ono što je zakonski definisano kao prekršaj. Zato se često dešava da zbog nepotpunosti i nepreciznosti prijave građana i organizacija i ne stignu do dnevnog reda sednica Saveta. Ako se po bilo kom osnovu konstatuje da postoji sporan sadržaj, onda ga stručna služba analizira i iznosi svoje mišljenje, o karakteru sadržaja koji je emitovan, kao i o pravnim posledicama. Zaključak iznosi pred Savet, koji onda odlučuje da li ima osnove da se pokrene postupak.. Prva odluka je da li se pokreće postupak, a ukoliko je on pokrenut, strana koja je uključena bude pozvana da da svoje mišljenje pred Savetom, nakon čega Savet donosi konačnu odluku o izricanju odgovarajuće mere.

Ovaj projekat finansira Evropska unija u saradnji sa listom Danas. Sadržaj ovog projekta je isključivo odgovornost lista Danas i ni na koji način ne odražava stavove i mišljenja Evropske unije.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.