Od kako se desetak godina unazad evropski proizvođači automobila sele sa zapada na istok, Slovačka je postala Detroit u srcu Evrope. Procenjuje se da će do 2012. godine Slovačka proizvoditi 840.713 putničkih vozila godišnje, a Folksvagen, Pežo i Kia ili već imaju pogone u Slovačkoj ili planiraju da presele proizvodnju privučeni jeftinom radnom snagom, niskim porezima i dobrim geografskim položajem.

Od kako se desetak godina unazad evropski proizvođači automobila sele sa zapada na istok, Slovačka je postala Detroit u srcu Evrope. Procenjuje se da će do 2012. godine Slovačka proizvoditi 840.713 putničkih vozila godišnje, a Folksvagen, Pežo i Kia ili već imaju pogone u Slovačkoj ili planiraju da presele proizvodnju privučeni jeftinom radnom snagom, niskim porezima i dobrim geografskim položajem. Ali, nove fabrike su već usisale raspoloživu radnu snagu do te mere da proizvođači automobila moraju da nude nagrade ili čak da počnu da uvoze radnike iz drugih država. „Nedostaje nam radna snaga za određene poslove, reč je pre svega o radnicima sa višim kvalifikacijama“, izjavio je agenciji AP Dušan Dvorak, predstavnik južnokorejske Kia Motors, najnovije auto firme koja je otvorila „radnju“ u Slovačkoj.
Lako je zaključiti zašto je francuski Pežo Sitroen izabrao baš Slovačku da preseli proizvodnju svoje fabrike u blizini britanskog Koventija, koja se zatvara ove godine. Ne samo što su plate manje od trećine onih u zapadnoj Evropi, već slovačka vlada nudi i druge primamljive pogodnosti i „prijateljski“ poreski sistem. Prošle godine, sa produkcijom od 267.032 automobila, Slovačka je bila iza Češke i Poljske, koje su tad izbacile 826.629, odnosno 589.562 vozila. Suočeni sa nestašicom radne snage, Pežo i drugi proizvođači automobila su krenuli da neposredno rade na obučavanju tehničara i radnika na proizvodnim trakama. „Odlučili smo da sarađujemo sa tehničkim školama tako da one budu u stanju da pripreme stručne ljude za automobilsku industriju“, kaže Pežoov slovački predstavnik Peter Svec. Do 2011. godine, kapaciteti industrije automobila u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj će se povećati za 43 odsto, na 3,46 miliona vozila godišnje, ili na gotovo četiri procenta svetske produkcije. Ali, to povećanje, zajedno za smanjivanjem ograničenja zapošljavanja u zapadnoj Evropi, dalje će zaoštriti bitku za kvalifikovanim radom. Predstavnici stranih fabrika kažu da će uvoz radnika verovatno biti neizbežan.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari