Država priprema nove subvencije za Er Srbiju? 1Foto: EPA/ JASON SZENES

Sledeći korak, tvrde stručnjaci, najverovatnije je raspisivanje tendera na kome će se avio kompanijama ponuditi subvencije kako bi prihvatile održavanje tih linija. Dalje spekulišu da će se najverovatnije ponovo dati kratak rok za prijavu na poziv, da će se opet javiti Er Srbija i jedina ispuniti uslove za tu dotaciju, kako se već desilo kada je raspisan tender za 12 pravaca sa niškog aerodroma ka evropskim gradovima.

– Pitanje je koliko će Er Srbija i sa sadašnjih pet miliona evra subvencija, uspeti da pokrije troškove na linijama koje joj je država već obezbedila, jer je javna tajna u Nišu da su avioni do pola popunjeni. Inače, u normalnim okolnostima, linije za neke destinacije otvaraju same avio kompanije, o tome ne odlučuju ni Vlada ni aerodromi. Tako su sa niškog aerodroma „Konstantin Veliki“ svojevremeno krenuli Rajaner i Vizer, a oni su najpre proučavali tržište, potom su najavili letove i tri do šest meseci se reklamirali, obaveštavali potencijalne putnike pa tek onda otvorili liniju. Međutim, kod linija koje se otvaraju sa kraljevačkog aerodroma, problem nije samo to što će tek dva pravca biti pokrenuta, prvi sada u decembru a drugi posle marta, ili preciznije, posle izbora. Daleko veći uticaj na profitabilnost imaće to što sa te piste još uvek ne mogu da lete veći, Erbasovi avioni, već za sada samo tip ATR-a koji prima svega 66 putnika – kaže izvor Danasa.

Konsultant Milan Kovačević naglašava da malo toga o planovima i strategijama znamo unapred i podseća da je kraljevački aerodrom od ranije već bio osposobljen pa najavljeno proglašavanje novih linija za javni interes liči na nameru da se subvencijama on podstakne da radi.

– To bi mogla da bude strategija, ali kraljevački aerodrom nalazi se na kratkoj relaciji između beogradskog i niškog i nisam siguran da bi on uz svu pomoć države, mogao da se uhoda. Više verujem da su subvencije planirane kako bi se pomoglo Er Srbiji, a to se i inače čini na različite načine. Uprkos tome, nacionalna aviokompanija ne ostvaruje prvobitne ciljeve. Uz to, čak i da je krajnji cilj pomoć razvoju poslova i Er Srbije i Aerodroma, ne vodi se dovoljno računa o interesima građana da imaju jeftiniji i pristupačniji avio prevoz. Ispada da oni letove sa domaćih aerodroma plaćaju dvostruko – jednom avio kompaniji kroz cenu karte i drugi put preko budžeta koji se puni iz njihovih džepova – kaže za Danas Kovačević.

Iz Vlade Srbije juče nismo dobili odgovor na pitanje zašto su baš ove dve linije označene kao javni interes, koje su kompanije zainteresovane za njihovo pokretanje i da li to što su proglašene uslugom od javnog značaja omogućava subvencije za aviokompanije.

Ni iz kraljevačkog aerodroma nismo dobili preciznije informacije, jer je direktor Dragan Bugarinović objasnio da „nije nadležan za kontakt sa medijima“ i uputio nas je na direktora JP „Aerodromi Srbije“, Mihajla Zdravkovića, koji pak nije odgovarao na telefonske pozive.

Podsetimo, aerodrom „Morava“, nastao je nakon što je utvrđeno da taj vojni objekat, tada pod nazivom „Lađevci“, može da prihvati i civilni saobraćaj. U prilagođavanje je, prema nekim izvorima, utrošeno između 20 i 30 miliona evra, a prilikom svečanog otvaranja najavljeno je da će prvi avioni sa kraljevačkih pista poleteti do kraja godine.

Ali i tada je ukazano da bi za intenzivniji saobraćaj morala da se dogradi postojeća ili izgradi nova pista pogodna za sletanje većih aviona, poput „erbasa“ koji su uobičajeni u putničkom saobraćaju. Za sada, postojeća infrastruktura novog aerodroma omogućava prihvatanje samo manjih aviona, i to po dinamici jedna letelica na sat, a ekonomisti tvrde da to ne može biti isplativo ni za one koji otvaraju linije niti za aerodrom.

Po tri leta do 2021.

U odluci kojom je Vlada Srbije proglasila da na linijama Kraljevo-Beč-Kraljevo i Kraljevo-Solun-Kraljevo postoji javni interes za obavljanje avio usluga, precizirano je da su planirana po tri leta nedeljno na svakoj od destinacija. Linija za Beč, inače dovoljno atraktivna za taj deo Srbije, posebno ako se ima u vidu ograničen broj putnika koje ATR avion može da primi, trebalo bi da se pokrene 1. decembra ove a traje do 31. decembra 2021. godine. Pravac za Solun bi se otvorio od 10. marta naredne godine i trajao bi do 15. oktobra, a potom bi 2021. ponovo linija radila u istom periodu.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.