
Strateški partner Etihad Airways, zbog iskazanih dve milijarde evra gubitka u 2017. godini, nije zatvorio svoje predstavništvo u Amsterdamu već je smanjio troškove i broj zaposlenih.
Od dana transformacije JAT AIRWAYS u AIR SERBIA, u Predstavništvu Amsterdam rade troje lokalnih radnika, Srba koji žive u Amsterdamu. Svi zaposleni su u potpunosti bili posvećeni ispunjavanju zadatih ciljeva i radili su na ostvarivanju istih do dana zatvaranja ovog predstavništva i to toliko dobro da su već u 2013. godini duplirali prihode i povećali broj putnika toliko da se od 2014. godine uvodi i drugi dnevni let. Do dana zatvaranja predstavništvo je beležilo kontinuirani porast broja putnika i prihoda i često bilo apostrofirano kao najbolje ili u samom vrhu kompanije po ostvarenim rezultatima.
Zadati ciljevi su bili toliko visoki da se od zaposlenih pod pretnjom otkaza ugovora o radu tražilo da se mimo važećih propisa Srbije i Holandije, radi prekovremeno bez naknade (član 4 ugovora o radu), uz svakodnevno probijanje dozvoljene satnice prekovremenog rada a na izričit zahtev menadžmenta zahtevan je i kontinuirani rad vikendom koji nikada nije plaćen zaposlenima (uprkos zahtevima) i koji godinama nisu imali ni adekvatan odmor zbog prekomernog rada od 2013. do 2017. godine.
Kolege delegirane iz Beograda su do 2010. godine povučeni iz predstavništva a njihove poslove su morali da preuzmu lokalni zaposleni, što je značilo znatno povećanje obima posla a bez uvećanja zarade. Zarade zaposlenih u ovom predstavništvu su bile znatno manje od zarada u ostalim predstavništvima kompanije a značajno manje od holandskog proseka za vrstu poslova koji su obavljani (jedan od troje zaposlenih je 2017. godine dobio dotaciju od 1.000 evra od holandske poreske uprave – Belastingdienst zbog plate koja je za tu godinu bila ispod holandskog državnog proseka!).
U više pokušaja kroz niz godina su traženi razgovori sa nadležnim službama u svrsi revizije zarada i uslova rada ali nikada nije stigao poziv na razgovor niti su nezakonitosti rešene do dana zatvaranja predstavništva. A to ipak nije ometalo zaposlene da do kraja predano i pošteno rade za svoju kompaniju koja ih je ipak napustila bez prethodnog ispravljanja utvrđenih nepravilnosti koje je poslodavac morao da uradi i bez želje za bilo kakvim dogovorom.
Dolaskom menadžmenta Er Srbije u kompaniji je od 2013. godine u potpunosti promenjena politika poslovanja i ciljevi, pa se od tzv. „P2P“ putnika prešlo na transfer putnike u svrsi punjenja linija Etihada a što je znatno smanjilo zaradu naše kompanije uprkos povećanju broja prevezenih putnika i što je još lošije – otvorilo je mogućnost da neka druga kompanija preveze naše „etničke“ „P2P“ putnike i ostvari značajnu zaradu.
Na tržištu se pojavila TRANSAVIA sa direktnim letom Beograd -Amsterdam, što smo mi zaposleni u ovom predstavništvu doživeli kao veliki poraz i štetu za kompaniju i za naš ugled. Zatvaranjem Predstavništva Amsterdam i otpuštanjem zaposlenih Srba koji žive u Amsterdamu i koji su od kompanije dobijali samo platu, bez dodatnih troškova za stan, školovanje dece i slično, Er Srbija nije ostvarila uštedu jer je poslove koje smo mi radili dodelila drugim kompanijama, za isti ili možda i veći iznos novca u odnosu na troškove koje je imala za naše zarade.
Naime, za poslove kontrole zemaljskog opsluživanja je angažovana firma AHS AIRLINE SUPERVISION po ceni od 150 evra za jedan let, koja nema predstavništvo na Schiphol aerodromu već posluje preko Piobox adrese. Po dobijanju obaveštenja od strane menadžmenta da će se predstavništvo zatvoriti, svi zaposleni u predstavništvu su ponudili menadžmentu da se nastavi sa radom za kompaniju preko Piobox adrese (od kuće) ali smo odbijeni! Administrativni poslovi su dati firmi MAZARS, takođe uz novčanu nadoknadu.
Za poslove prodaje je sada angažovan zaposleni iz Beograda koji jednom mesečno dolazi na nekoliko dana u Amsterdam, takođe uz troškove.
Poslednje godine poslovanja su nam bile jako teške u smislu saradnje sa određenim brojem kolega iz Beograda jer smo imali posla sa mnogo nestručnih ljudi koji nisu imali jasnu sliku da rade u avio-kompaniji i koji su pravili stručne greške i propuste koje smo dodatno morali da ispravljamo i za razrešavanje „problema u komunikaciji“ smo trošili mnogo dodatnog vremena, što nas je značajno uznemiravalo i usporavalo u poslu.
Ono što se mora reći na kraju jeste činjenica da je dozvoljeno da neko ko je potpuno nestručan za ovako kompleksan posao bude u situaciji da donosi odluku o strateškoj stvari. I da je i doneo. Sa ovim amsterdamskim predstavništvom se ugasila devedesetogodišnja tradicija velike srpske civilne avijacije.
Autor je Sales & Operation Manager, Air SERBIA-Amsterdam
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Strasno je sto to nije samo slucaj Amstdrdama. Neznanje i bahatost su na svim poljima od privrede do usluga. Drzava nam je ogrezla u haos aroganciju i propadamo rapidno. Gradjani? Sve smo vise uplaseni i ogorceni . Ali srecom, stize ‘ZLATNO DOBA.
Grešite, draga Ružice: „ZLATNO DOBA“ je već stiglo…
Tako je. Sledeća distanca (putno-turističkim rečnikom rečeno) nam je KAMENO DOBA!!!!
Da li Vi zaposleni stavrno ne znate ko je Malović. Jedan od sultanovih dahija u Er Srbiji. Samo i dahijama je došao kraj pa će i ovim novim dahijama narod odrediti sudbinu.
Sva predstavnistva su na isti nacin zatvorena,nasi putnici preusmereni na druge prevozioce a mi iz budzeta kao poreski obveznici pokrivamo gubitke koje pravi GM i EY.
Prezime Malovic je nosila i bivsa ministarka pravde koja nas je bas usrecila pa nestala? Izgleda da su mocni ovi Crnogorci u Srbiji!
JAT Air Sebia….isto samo drugačije farbanje…feudalne tvrđave maminih i tatinih sinova zaposlenih preko veze….predstavništvo u 21vom veku kad svi kupuju karte preko neta…smešno i tužno u istom momentu. A i ta ekipa Srba sa holandskim papirima što kukaju u ovom članku….pa nije Amsterdam Trgovište ili Sm Palanka pa da nema drugog posla…pre bi rekao da se tamo ništa radilo pa se sad mora ranije ustati iz kreveta. Pa još i poraz kad je krenula Transavia….rasplakao sam se
Ne postoje predstavnistva zbog kupovine karata kao sto mislis nego zbog puno drugih stvari.Kontrola troskova opsluzivanja aviona,sklapanje ugovora sa turoperaterima,sa firmama ciji zaposleni putuju,sa resavanjem problema u slucaju neregularnosti itd.Predstavnistvo je mnogo jeftinije nego ovo sve izdeliti drugima koji to naplacuju.Samo kontrola opsluzivanja na mesecnom nivou je 9000e a to je dva sata rada dnevno za doticnog posrednika.A gde je komercijala koja treba da podnosi izvestaje holandskim vlastima I njima jedno 10000 mesecno.Tacno se vidi sta je bio cilj zatvaranja Londona I Amsterdama, I drugih prestavnistva…
Moj otac koji živi u Nemačkoj u Frankfurtu preko 50 godina je kartu kupovao u JAT poslovnici u centru grada. Poslovnicu je Air Serbia zatvorila. Pošto otac ne koristi internet, jednostavno mu je zbog starosti to komplikovano, lepo sada ode i kupi kartu i leti sa Lufthansa. Puno je naših ljudi u dijaspori koji su već stari, ne koriste internet i ne kupuju online. O tome su trebali da razmišljaju u Air Serbia kada su prodali – zatvorili poslovnice po svetu.
@Pavle
Znaci poreznici is Srbije (s obzirom da nikad nije bilo niti ce biti profita) placaju nekog u Frankfurtu da sedi u nekom placenom prostoru i prodaje karte ljudima koji ne koriste net. Uz svako postovanje penzionera i roditelja to bi bas bilo previse…
@jovan
10000 vlastima je 10000 iz beograda ili iz amsterdama, svejedno.
Neregularnost se opet resava preko handlera…i onako hotel ili refund ( u slucaju recimo kvara) mora da se odobri iz Beograda.
Svejedno, para nikad u JATu ili AS nije bilo od JATa ili AS.
vec su gradjani bacali u bunar bez dna
Ja kupujem lekove mojoj majci jer osiguranje ne pokriva…ali mora da bude predstavnistvo….cudi me da N1 uopste ovo smatra
relevantnom cinjenicom u prilog rusenja tradicije civilne avijacije. Tradicije parazitskih sistema mozda….