Foto: Stanislav Milojković

Strateški partner Etihad Airways, zbog iskazanih dve milijarde evra gubitka u 2017. godini, nije zatvorio svoje predstavništvo u Amsterdamu već je smanjio troškove i broj zaposlenih.

Od dana transformacije JAT AIRWAYS u AIR SERBIA, u Predstavništvu Amsterdam rade troje lokalnih radnika, Srba koji žive u Amsterdamu. Svi zaposleni su u potpunosti bili posvećeni ispunjavanju zadatih ciljeva i radili su na ostvarivanju istih do dana zatvaranja ovog predstavništva i to toliko dobro da su već u 2013. godini duplirali prihode i povećali broj putnika toliko da se od 2014. godine uvodi i drugi dnevni let. Do dana zatvaranja predstavništvo je beležilo kontinuirani porast broja putnika i prihoda i često bilo apostrofirano kao najbolje ili u samom vrhu kompanije po ostvarenim rezultatima.

Zadati ciljevi su bili toliko visoki da se od zaposlenih pod pretnjom otkaza ugovora o radu tražilo da se mimo važećih propisa Srbije i Holandije, radi prekovremeno bez naknade (član 4 ugovora o radu), uz svakodnevno probijanje dozvoljene satnice prekovremenog rada a na izričit zahtev menadžmenta zahtevan je i kontinuirani rad vikendom koji nikada nije plaćen zaposlenima (uprkos zahtevima) i koji godinama nisu imali ni adekvatan odmor zbog prekomernog rada od 2013. do 2017. godine.

Kolege delegirane iz Beograda su do 2010. godine povučeni iz predstavništva a njihove poslove su morali da preuzmu lokalni zaposleni, što je značilo znatno povećanje obima posla a bez uvećanja zarade. Zarade zaposlenih u ovom predstavništvu su bile znatno manje od zarada u ostalim predstavništvima kompanije a značajno manje od holandskog proseka za vrstu poslova koji su obavljani (jedan od troje zaposlenih je 2017. godine dobio dotaciju od 1.000 evra od holandske poreske uprave – Belastingdienst zbog plate koja je za tu godinu bila ispod holandskog državnog proseka!).

U više pokušaja kroz niz godina su traženi razgovori sa nadležnim službama u svrsi revizije zarada i uslova rada ali nikada nije stigao poziv na razgovor niti su nezakonitosti rešene do dana zatvaranja predstavništva. A to ipak nije ometalo zaposlene da do kraja predano i pošteno rade za svoju kompaniju koja ih je ipak napustila bez prethodnog ispravljanja utvrđenih nepravilnosti koje je poslodavac morao da uradi i bez želje za bilo kakvim dogovorom.

Dolaskom menadžmenta Er Srbije u kompaniji je od 2013. godine u potpunosti promenjena politika poslovanja i ciljevi, pa se od tzv. „P2P“ putnika prešlo na transfer putnike u svrsi punjenja linija Etihada a što je znatno smanjilo zaradu naše kompanije uprkos povećanju broja prevezenih putnika i što je još lošije – otvorilo je mogućnost da neka druga kompanija preveze naše „etničke“ „P2P“ putnike i ostvari značajnu zaradu.

Na tržištu se pojavila TRANSAVIA sa direktnim letom Beograd -Amsterdam, što smo mi zaposleni u ovom predstavništvu doživeli kao veliki poraz i štetu za kompaniju i za naš ugled. Zatvaranjem Predstavništva Amsterdam i otpuštanjem zaposlenih Srba koji žive u Amsterdamu i koji su od kompanije dobijali samo platu, bez dodatnih troškova za stan, školovanje dece i slično, Er Srbija nije ostvarila uštedu jer je poslove koje smo mi radili dodelila drugim kompanijama, za isti ili možda i veći iznos novca u odnosu na troškove koje je imala za naše zarade.

Naime, za poslove kontrole zemaljskog opsluživanja je angažovana firma AHS AIRLINE SUPERVISION po ceni od 150 evra za jedan let, koja nema predstavništvo na Schiphol aerodromu već posluje preko Piobox adrese. Po dobijanju obaveštenja od strane menadžmenta da će se predstavništvo zatvoriti, svi zaposleni u predstavništvu su ponudili menadžmentu da se nastavi sa radom za kompaniju preko Piobox adrese (od kuće) ali smo odbijeni! Administrativni poslovi su dati firmi MAZARS, takođe uz novčanu nadoknadu.

Za poslove prodaje je sada angažovan zaposleni iz Beograda koji jednom mesečno dolazi na nekoliko dana u Amsterdam, takođe uz troškove.

Poslednje godine poslovanja su nam bile jako teške u smislu saradnje sa određenim brojem kolega iz Beograda jer smo imali posla sa mnogo nestručnih ljudi koji nisu imali jasnu sliku da rade u avio-kompaniji i koji su pravili stručne greške i propuste koje smo dodatno morali da ispravljamo i za razrešavanje „problema u komunikaciji“ smo trošili mnogo dodatnog vremena, što nas je značajno uznemiravalo i usporavalo u poslu.

Ono što se mora reći na kraju jeste činjenica da je dozvoljeno da neko ko je potpuno nestručan za ovako kompleksan posao bude u situaciji da donosi odluku o strateškoj stvari. I da je i doneo. Sa ovim amsterdamskim predstavništvom se ugasila devedesetogodišnja tradicija velike srpske civilne avijacije.

Autor je Sales & Operation Manager, Air SERBIA-Amsterdam

Povezani tekstovi