Frilenseri: Umesto za logo 42.000 evra dajte za decu 1Foto: FoNet/ MGSI

Javno preduzeće Putevi Srbije planiralo je da do kraja godine oglasi javni poziv za uslugu redizajna logoa i da za to plati pet miliona dinara ili 42.000 evra.

U objašnjenju nabavke navodi se da je reč o programskom paketu za dizajniranje uzoraka.

Nameru da u četvrtom kvartalu, dakle do kraja ovog meseca, raspišu nabavku Putevi Srbije objavili su 30. oktobra u usklađenom planu javnih nabavki, ali na njihovom sajtu nije vidljivo da li je to već učinjeno ili je još uvek na nivou namere.

Naš list je juče nasumice pozvao osam dizajnerskih kuća koje se bave kreiranjem logotipa, uključujući i nekoliko vodećih imena iz te branše.

Prema informacijama koje smo od njih dobili, a iz naziva i opisa tačno su znali o čemu se radi, takav posao bi, kako kažu, uglavnom koštao par stotina evra do najviše par hiljada.

– U zavisnosti od toga da li se radi pojedinačni logo ili knjiga grafičkih standarda, cena može da bude do 2.000 evra, ako su zahtevi složeni – rečeno nam je u jednom studiju dizajna a te cene potvrdila nam je većina sagovornika.

Udruženje radnika na internetu juče je javno ponudilo Putevima Srbije da izradi više profesionalnih dizajnerskih rešenja, a da se planirani novac uplati za lečenje bolesne dece.

I oni su zbog toga zatražili informaciju da li je ovaj postupak sproveden i nabavka okončana ili je još uvek aktuelna i u planovima.

I mi smo pitali Puteve Srbije da li postoji mogućnost da to javno preduzeće prihvati predlog URI, ali odgovor nismo dobili.

– Kada su javna preduzeća u pitanju, čoveka ništa ne sme da iznenadi, jer ti entiteti su veoma nestašni i skloni su različitim postupcima koji se sukobljavaju sa našim elementarnim poimanjem života. Mora da je u pitanju neka zloupotreba, tu činjenice same za sebe govore, to bi bila još jedna u nizu zloupotreba koje se dešavaju u javnim preduzećima. Mediji su, inače, prilično gusto naseljeni takvim primerima. Nedavno sam čitao da Koridori Srbije na mnogo različitih mesta daju novac različitim ljudima koji ne pružaju ekvivalentne protivusluge i da postoji motivacija da se ti putevi o kojima brinu Koridori, što duže grade kako bi ti tokovi u tuđe džepove mogli što duže da traju – kaže za Danas Ljubomir Madžar, profesor emeritus Alfa univerziteta, i dodaje da takve primere vredi istaći u medijima.

Prema rečima Nemanje Nenadića iz Transparentnosti Srbija, vrlo je verovatno da je procena vrednosti ove nabavke izvršena na neodgovarajući način, da tržište nije valjano ispitano nego da je određena u iznosu većom nego što treba.

– Tako visoko procenjena cena ne znači da preduzeće treba toliko da plati. Baš i situacija u kojoj se piše od toj planiranoj nabavci će, nadam se, uticati na dizajnere da se jave, podignu konkurenciju i da se tako dođe do realne cene. Ovakva procena je problematična ukoliko nema prave konkurencije ili ukoliko je oglas “namešten” odnosno ako se postave neki diskriminatorni uslovi za učešće. Ali, kada već sve ukazuje da procena tržišta nije bila adekvatna, bilo bi zanimljivo videti da li su postojale neke nabavke koje su plaćene toliko, da li su se možda ugledali na neka druga javna preduzeća u Srbiji pa prema njima formirali vrednost – kaže Nenadić i dodaje da je možda i dobro što je urađena tako visoka procena, jer da je ona bila ispod miliona dinara javna nabavka se ne bi ni raspisivala.

I Ministarstvo i Putevi bez komentara

U Putevima Srbije juče nismo dobili odgovor na pitanje da li je ta nabavka raspisana, ako još nije da li će biti objavljena do kraja godine. Pitali smo i da li je cena nabavke realna s obzirom na to da firme koje rade dizajn tvrde da je previsoka kao i koliko je takva vrsta nabavki primerena situaciji u kojoj se već duboko osećaju posledice pandemije na privredu i javne finansije. Ista pitanja poslali smo i resornom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ali ni od njih nije stigao odgovor.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari